Aneb Teologické texty o eschatologii.
Druhé letošní číslo Teologických textů navazuje na první číslo (Protologie – teologie počátků) tématem ESCHATOLOGIE – O ABSOLUTNÍ BUDOUCNOSTI. Stvořením jsme byli vrženi na dráhu času spolu s celým vesmírem a přírodou planety Země. Čas byl stvořen s hmotou a sdílí její dějiny. Jejich specifickou součástí jsou dějiny lidstva a v nich dějiny Boží přítomnosti v lidské rodině.

Vesmír vybuchuje, proměňuje se a jeho části – jak se nám to jeví – odžívají svou dobu mezi „velkým třeskem“ a „černou dírou“. Ze živé přírody však zvlášť vyvolal Stvořitel nás, jemu podobné a postupně s námi navázal vztah Pána a Otce. To „navíc“ v nás je perspektivně pozváno do jeho věčnosti. Zacílení k účasti na Boží věčnosti mění náš čas v dějiny nejen společné, ale i každého jednotlivě s vlastním zaměřením přes práh smrti (toto druhé bude tématem následujícího čísla TT).

Podstatnou sondu do tematiky tohoto čísla tvoří Úvahy o Věčném (POSPÍŠIL). Biblickou zvěst tu zastupuje Janova Apokalypsa a konec světa (TICHÝ). Bohatou teologickou tematiku shrnují Eschatologie a dějiny (LEXIKON), Poznámky k eschatologické budoucnosti (ŠROBÁR) a ke vzkříšení (OPATRNÝ). Víru ve vědecký imanentismus zpochybňují vědci (VÁCHA, LOKAJÍČEK).

V dějinách lidstva je přítomna naděje (MARTINI a ECO) i varování (ČEP), odpovědnost (RENOCKL) a předchuť nebe (MESSIAEN), touha po paruzii (TEILHARD), pochybné pokrokářství a gnóze (PALOUŠ) i utopické vize (HARMAGEDON, STAR-TRECK). Své dějiny má i teologie (NOONAN).

Teologické texty (redakce) 
Kontakt na TT: ttexty@volny.cz