„Tak Bůh miloval svět,“ říká Ježíš (Jan 3,16). Jde o lásku tak konkrétní, že na sebe bere naši smrt. Toto snížení podstoupil Boží Syn, když se jako služebník sehnul k nám, aby na sebe vzal všechno, co je naše, a otevřel nám dokořán brány života.

Had zachraňoval od hadů, 
smrt zachraňuje od smrti

V evangeliu se Kristus přirovnává k „vyvýšenému hadovi“. Tento obraz odkazuje k epizodě s jedovatými hady, kteří v poušti napadali izraelský putující lid (srov. Nm 21,4-9). Izraelité, kteří byli uštknuti hadem, nezemřeli, pokud pohlédli na bronzového hada, kterého Mojžíš na příkaz Boha vztyčil na kůl. Had zachraňoval od hadů. Stejná logika je přítomna v kříži, ke kterému odkazuje Kristus v rozhovoru s Nikodémem. Kristova smrt nás zachraňuje z naší smrti.

Tento styl, kterým Bůh zachraňuje nás a zříká se sebe, nás učí mnohému. My očekáváme triumfující božské vítězství. Ježíš nám však ukazuje vítězství zcela skromné. Vyvýšen na kříž, dovoluje zlu a smrti, aby se proti Němu rozlítily, a nadále miluje. Nám je zatěžko přijmout tuto realitu. Je to tajemství, avšak znamení tohoto tajemství, této mimořádné pokory cele spočívá v síle lásky.

Protilék smrti:
láska Boží

Ježíšův čin nám dává uzřít zároveň smrt i její protilék. Umožňuje to obrovská láska, kterou nás Bůh miloval, láska, která na sebe umí brát služebné postavení. Ježíš takto zlo nejen odstranil, nýbrž proměnil jej i v dobro. Neproměnil věci slovem, nýbrž skutkem; nikoli zdánlivě, nýbrž podstatně; nikoli na povrchu, nýbrž v kořeni. Učinil z kříže most k životu. Také my můžeme zvítězit s Ním, pokud zvolíme sloužící lásku, jejíž vítězství je věčné. Je to láska, která nekřičí a nevnucuje se, nýbrž dovede čekat v důvěře a trpělivosti, protože „dobré je potichu očekávat Hospodinovu spásu“ (Pláč 3,26).

„Tak Bůh miloval svět.“ My jsme nakloněni milovat to, co cítíme, že potřebujeme, a po čem toužíme. Bůh však až do konce miluje svět, tedy nás, takové, jací jsme. Kéž bychom byli svobodní od pomíjejících věcí, které jsou dočasné a mizí v nicotě. Kéž nám stačí On, který je životem, spásou, vzkříšením a radostí.