Maria bojuje po našem boku (papež František) - archiv citátů

29.3.2015, Tomáš Špidlík (Foto: IMa)

Nelogické rozdělení světa na profánní a posvátný

Nelogické rozdělení světa na profánní a posvátný

Nejednoznačný výraz "svět"

Snad žádné jiné slovo není tolik konfúzní (= zmatené) jako výraz “svět”. I v biblické mluvě najdeme dvojí postoj: asketický, který se “světa” zásadně zříká, a dogmatický, pro který je “svět” stále uskutečňované slovo Stvořitele.
 
Vezmeme-li nakonec “svět” ve smyslu novinářském, pak si myslím, že právě tento svět není totožný s pravými Božími hodnotami. Církev (zde však nemysleme hned na hierarchii, ale na opravdově věřící) se musí cítit povolána k tomu, aby lidem pomáhala odkrývat všechny opravdové hodnoty vesmíru a kultury.

Vidět celý svět liturgicky,
tj. dát duchovní smysl tomu, co existuje

Zde chci zmínit sofiologii, do které jsem zamilován, jakožto teologii univerzální kultury. Jednoduše řečeno, jde tu o překonání nelogického rozdělení světa na profánní a posvátné. Sofiologie chce “vidět celý svět liturgicky”, tj. dát duchovní smysl tomu, co tu právě dnes je.
 
Zpracováno podle knihy: Duše poutníka -
Tomáš Špidlík v rozhovoru s Janem Paulasem
 

„Lišky mají doupata a ptáci hnízda, ale Syn člověka nemá, kde by hlavu složil". (Lk 9,58)

 

foto: -IMa-  foto: -IMa-

foto: -IMa-

pták, hnízdo, kříž / foto -IMa- / bird, cross, nest

foto: -IMa-

 

foto: -IMa-

 

[nahoru]

Čtení z dnešního dne: Pátek 24.3.

Oz 14,2-10; Mk 12,28b-34

Komentář k Oz 14,2-10: I my máme často sklon zbožňovat „díla svých rukou“. Přitom schovat se do stínu, který poskytuje Bůh, je dnes osvěžující, podobně jako tenkrát na poušti.