To, co jsme vykonali, navždy a navěky zůstane s námi. - archiv citátů

23.11.2010

Problém AIDS nelze vyřešit pouze distribucí prezervativů

Dne 22. 11. 2010 zveřejnilo Tiskové středisko Svatého stolce prohlášení vatikánského mluvčího P. Federica Lombardiho ke slovům Svatého otce v knize Světlo světa o používání prezervativů.
Vatikán: Na závěr 11. kapitoly knihy Světlo světa papež odpovídá na dvě otázky týkající se boje proti AIDS a používání prezervativů. Otázky navazují na diskusi, která se rozpoutala po vyjádření papeže k tomuto tématu během jeho cesty do Afriky v roce 2009. Papež jasně zdůrazňuje, že nechtěl zaujmout postoj k problému prezervativů obecně, ale chtěl důrazně řici, že problém AIDS nelze vyřešit pouze distribucí prezervativů, protože je třeba učinit mnohem víc: je třeba věnovat se prevenci, výchově, pomáhat, radit, stát nablízku lidem jednak, aby neonemocněli, ale i v případě nemoci.

Papež uvádí, že také v prostředí mimo církev se dospělo k analogickému názoru, jak vyplývá z tzv. teorie ABC (Abstinence – Be Faithful – Condom), ve které první dva prvky (abstinence a věrnost) jsou mnohem více rozhodující a zásadní pro boj s AIDS, zatímco prezervativ se zdá být posledními zadními vrátky, když scházejí první dva. Musí být tedy jasné, že prezervativ není řešení problému.

Papež pak rozšiřuje svůj pohled a upozorňuje na skutečnost, že zaměření pouze na prezervativ znamená banalizaci sexuality, která ztrácí svůj význam jako projev lásky mezi lidmi a stává se jen jakousi "drogou". Bojovat proti banalizování sexuality je "součástí velkého úsilí o to, aby sexualita byla kladně hodnocena a mohla se uplatnit ve svém pozitivním vlivu na lidskou bytost v její celistvosti".

Ve světle této rozsáhlé a hluboké vize lidské sexuality a její každodenní problematiky, papež znovu zdůrazňuje, že "církev samozřejmě nepovažuje prezervativy za autentické a morální řešení" problému AIDS.

Papež tím nereformuje ani nemění učení církve, ale znovu je potvrzuje tím, že zdůrazňuje perspektivu hodnoty a důstojnosti lidské sexuality jako projevu lásky a odpovědnosti.

Papež zároveň považuje za výjimečnou situaci, kdy sexuální vztah vystavuje riziku život druhého. V tom případě papež morálně neospravedlňuje nespořádané využívání sexuality, ale domnívá se, že použití prezervativu pro snížení nebezpečí nákazy může být "prvním skutkem odpovědnosti", "prvním krokem na cestě k lidštější sexualitě, místo vystavovat druhého jejím využitím riziku života".

Proto papežova úvaha nemůže být definována jako revoluční obrat. Mnozí morální teologové a významné církevní osobnosti podporovaly a podporují analogické postoje; nicméně je pravda, že jsme je ještě tak jasně neslyšeli z úst papeže, i když formou rozhovoru, a ne magisteria.

Benedikt XVI. nám tedy s odvahou předkládá důležitý příspěvek k objasnění a prohloubení dlouho diskutované otázky. Je to původní příspěvek, protože na jedné straně je věrný morálním principům a představuje jasné odmítnutí iluzorní cesty "důvěry v prezervativ"; na druhé straně však ukazuje chápající a dlouhodobou vizi, pozornou na odhalení drobných krůčků – i když jen počátečních a ještě rozpačitých – často duchovně a kulturně chudého lidstva k lidštějšímu a odpovědnějšímu využívání sexuality.


***

Se svolením převzato z: TS ČBK

[nahoru]

Čtení z dnešního dne: Neděle 23. 7.

Mdr 12,13.16-19 ; Žalm 86; Řím 8,26-27
Mt 13,24-43

Není snadné odpovědět na otázku jak konkrétně postupovat a jak se vyrovnat s odmítnutím či jen faktickou nevírou v Krista. Nejde ale o nový problém. První komunita křesťanů se s ním hojně setkává. Proč Židé hromadně nepřijali evangelium? S tím souvisí otázka, jak vůči nim postupovat. Máme je vyhubit? Ježíš předkládá zásadní argument. Boží království nekončí jen realitou pozemského života (teď a tady). Je třeba věci nahlédnout perspektivou věčnosti, až Bůh oddělí plevel od pšenice. Tato logika přesahuje viditelnou konfesní příslušnost a vztahuje se na nejhlubší nitro každého člověka bez výjimky.

Zdroj: Nedělní liturgie

Mediálně spolupracujeme:

CSM 2017 Olomouc / Celostátní setkání mládeže 15. - 20. 8. 2017

Festival United 24.8. - 26.8. 2017 Vsetín

Svatá Marie Magdalena (Magdalská, Magda) – svátek 22.7.

(20.7.2017) Kdo vlastně byla Marie Magdalská? Ještě donedávna se v ní spojovaly celkem tři ženské postavy známé z...

Sv. Eliáš (20.7.)

(18.7.2017) V náboženských dějinách Izraele hráli velkou roli proroci. Mezi nimi vyčnívá postava Eliáše, kterého Bůh...

17. července 1794 bylo popraveno šestnáct karmelitánek

(16.7.2017) z kláštera Compiègne u Paříže

Prosba o Vaši pomoc

(12.7.2017) Svou krví můžete zachránit život. Hledá se akutně dárce kostní dřeně pro 16 letého Jakuba z Brna.

Josef Toufar - výročí narození 14.7.1902

(12.7.2017) Josef Toufar - kněz umučený komunisty - se narodil 14.7.1902

Sv. Benedikt z Nursie (11.7.)

(10.7.2017) Sv. Benedikt měl zásadní vliv na rozšíření křesťanství na evropském kontinentu.

Svatí Cyril a Metoděj (5.7.)

(3.7.2017) svátek 5.7.

Svatý Prokop (svátek 4.7.)

(3.7.2017) (*Chotouň asi 970 + Sázava 25.3.1053)