To, co jsme vykonali, navždy a navěky zůstane s námi. - archiv citátů

19.11.2009, Dominik Opatrný

První letošní číslo Studia theologica

Co přináší první letošní číslo Studia theologica, odborného časopisu čtyř českých a slovenských katolických teologických fakult? Studia theologica 37
Třetí číslo časopisu Studia theologica otvírá článek Ctirada Václava Pospíšila „Teologie stvoření člověka a paleoantropologie“. Známý český teolog v něm propojuje svou odbornost na poli dogmatické teologie s osobním zájmem o hledání počátků lidského rodu na zemi. Věnuje se otázce tzv. „ontologického skoku“, kritériím pro označení jedince v určité fázi vývoje jako člověka a problémům, které ve vztahu k vývojovým předkům člověka řeší morální teologie a soteriologie.

„Odevzdal jsem vám především, co jsem sám přijal, že Kristus zemřel za naše hříchy podle Písem a byl pohřben; byl vzkříšen třetího dne podle Písem, ukázal se Petrovi, potom Dvanácti. ... Naposledy ze všech se jako nedochůdčeti ukázal i mně“ (1 Kor 3-5.8). Toto Pavlovo vyznání i s jeho kontextem komentuje ve svém článku „Svědectví o vzkříšení v 1 Kor 15,1-11“ Petr Mareček.

Rudolf Svoboda pokračuje pokračuje ve své sérii článků o počátcích českobudějovické diecéze. Tentokrát si vybral téma: „Arnošt Konstantin Růžička: josefinista a febronián?“. V článku seznamuje čtenáře nejprve s postavou druhého českobudějovického biskupa a pak vysvětluje, jak došlo k tomu, že bývá v české historiografii označován nálepkou „josefinista“ a „febronián“ (tzn. že věřil, že svůj úřad obdržel jen z milosti Boží, ale ne také z milosti Svatého stolce), přestože je takové škatulkování přinejmenším sporné.

Tomáš Petráček vydal před třemi lety knihu o zřejmě největším českém katolickém biblistovi: „Výklad Bible v době (anti-)modernistické krize: Život a dílo Vincenta Zapletala OP“. Nyní se k této osobnosti vrací a rozvíjí jednu stránku Zapletalova života, které se ve své monografii dotkl pouze okrajově: „Od vědecké exegeze k psaní beletrie: Biblické romány Vincenta Zapletala“.

Další z českých historiků, Martin Weis, se věnuje poněkud opomíjenému tématu likvidace ženských řeholí po nástupu komunismu. V článku nazvaném „Přesvědčovací akce ‚svlékni hábit‘ ve světle archivních materiálů“ popisuje taktiky, které komunisté používali na rozbití řeholních společenství, ale také hovoří o péči církevních představitelů o takto zkoušené sestry. Článek obsahuje zřejmě poprvé publikovaný dopis biskupa Hloucha sestrám boromejkám.

Poslední článek se již týká tématu nanejvýš současného: „Právní a pastorační aspekty formálního odpadu od katolické církve“. Marie Kolářová v něm komentuje diskusi o formálních náležitostech tohoto odpadnutí. Nejčastější příčinou pro vystoupení z církve je snaha vyhnout se placení církevní daně a v církvi existují různé názory na to, jak k těmto lidem přistupovat. Co je ale ještě důležitější, celý problém má důsledky pro posuzování platnosti manželství.

I v tomto čísle pokračuje diskuse nad článkem Tomáše Machuly o současných pohledech na dědičný hřích (ST 34). Vše opět uzavírají recenze na knihy: Mireia Ryšková: Doba Ježíše Nazaretského: Historicko-teologický úvod do Nového zákona (Petr Chalupa); Jan Cassianus: Zvyky Cenobitů a léky na osm základních neřestí (Jana Plátová); Michal Chabada: Filizofické aspekty teológie Jána Dunse Scota (Marek Otisk); Čornejová – Kuchařová – Valentová: Locus pietatis et vitae: Sborník příspěvků z konference v Hejnicích ve dnech 13.-15. září 2007 (Zdeněk Duda); Pietro Prini: Antonio Rosmini: Od nepřijetí k uznání (Pavel Ambros); Marek – Bureha: Pravoslaví v Československu v letech 1918-1953: Příspěvek k dějinám Pravoslavné církve v českých zemích, na Slovensku a na Podkarpatské Rusi (Petr Balcárek); Zdeněk Demel: Pod dohledem církevních tajemníků: Omezování činnosti katolické církve v Československu 1945-1989 na příkladu Jihočeského regionu (Pavel Kopeček); Beránek – Ťupek: Dvojí tvář islámské charity (Jaroslav Franc).


web: www.studiatheologica.eu

Elektronická verze: http://www.ceeol.org/aspx/issuedetails.aspx?issueid=5fdd88e6-f390-4880-b3c1-a436c9497c05

[nahoru]

Čtení z dnešního dne: Neděle 23. 7.

Mdr 12,13.16-19 ; Žalm 86; Řím 8,26-27
Mt 13,24-43

Není snadné odpovědět na otázku jak konkrétně postupovat a jak se vyrovnat s odmítnutím či jen faktickou nevírou v Krista. Nejde ale o nový problém. První komunita křesťanů se s ním hojně setkává. Proč Židé hromadně nepřijali evangelium? S tím souvisí otázka, jak vůči nim postupovat. Máme je vyhubit? Ježíš předkládá zásadní argument. Boží království nekončí jen realitou pozemského života (teď a tady). Je třeba věci nahlédnout perspektivou věčnosti, až Bůh oddělí plevel od pšenice. Tato logika přesahuje viditelnou konfesní příslušnost a vztahuje se na nejhlubší nitro každého člověka bez výjimky.

Zdroj: Nedělní liturgie

Mediálně spolupracujeme:

CSM 2017 Olomouc / Celostátní setkání mládeže 15. - 20. 8. 2017

Festival United 24.8. - 26.8. 2017 Vsetín

Svatá Marie Magdalena (Magdalská, Magda) – svátek 22.7.

(20.7.2017) Kdo vlastně byla Marie Magdalská? Ještě donedávna se v ní spojovaly celkem tři ženské postavy známé z...

Sv. Eliáš (20.7.)

(18.7.2017) V náboženských dějinách Izraele hráli velkou roli proroci. Mezi nimi vyčnívá postava Eliáše, kterého Bůh...

17. července 1794 bylo popraveno šestnáct karmelitánek

(16.7.2017) z kláštera Compiègne u Paříže

Prosba o Vaši pomoc

(12.7.2017) Svou krví můžete zachránit život. Hledá se akutně dárce kostní dřeně pro 16 letého Jakuba z Brna.

Josef Toufar - výročí narození 14.7.1902

(12.7.2017) Josef Toufar - kněz umučený komunisty - se narodil 14.7.1902

Sv. Benedikt z Nursie (11.7.)

(10.7.2017) Sv. Benedikt měl zásadní vliv na rozšíření křesťanství na evropském kontinentu.

Svatí Cyril a Metoděj (5.7.)

(3.7.2017) svátek 5.7.

Svatý Prokop (svátek 4.7.)

(3.7.2017) (*Chotouň asi 970 + Sázava 25.3.1053)