Pokora je jako malta Ten, kdo staví dům, musí pokládat každý kámen do malty. - archiv citátů

1.12.2009

Spása světa

Věnuje-li se poctivé křesťanské myšlení tématu viny a spásy, obvykle se snaží zametat nejprve před vlastním prahem. Proto otvírá k tomuto tématu zaměřené čtvrté letošní číslo Teologických textů (www.teologicketexty.cz) nejprve citlivou a v české církvi ještě ne zcela dořešenou otázku morálního selhávání některých katolických křesťanů v podmínkách pronásledování církve komunistickým režimem.
Nepostradatelným rámcem faktografických průzkumů (Jan Kafka, Gregor Buß) je přitom univerzální teologická a filosofická perspektiva křesťanského pojetí viny a odpuštění (Hanna-Barbara Gerl-Falkovitz, Bedřich Jetelina).

Křesťanské pochopení toho, že Ježíšovo „Jděte do světa“ se nepopírá, nýbrž doplňuje s Pavlovým „Nepřizpůsobujte se tomuto světu“ – protože „získat svět“ nemusí vždy znamenat zachránit ho, nýbrž leckdy jen „ztratit svou duši“ – je příkladně ilustrováno i ve starších českých dějinách, např. postojem Karla IV. vůči intenzivně se nabízejícím pokušením moci (Zdeněk Kalista).

V tomto kontextu je jistě nasnadě otázka, jak chápe svou spásu sám dnešní svět. Zdá se, že po ztroskotání mesianistických totalitních ideologií zbývá jako hlavní nástroj horizontálně pojaté spásy vyspělá a stále se rozvíjející technologie. „Posthumanistické“ vize nám nabízejí různé druhy utopií: svět bezchybně řízený počítači, individuální nesmrtelnost dosažitelnou kybernetizací lidského těla apod. (Robert Sarka). Tento „egoteistický“ aspekt má i scientologická vize spásy, realizovaná pomocí psychotechnického vytváření „nových lidí“ – „duchovních vůdců světa“ (Andreas Fincke).

S tímto sebejistým sebeosvobozujícím patosem maximálně kontrastuje pokorné křesťanské hledání Bohem darovaných cest ke spáse a k alespoň nepatrnému pochopení jejího tajemství – ať už z hlediska přírodních věd, např. zkoumáním možností, jaké nám dává informační technologie vzhledem k přijetí pojmu Boží prozřetelnosti (Evžen Kindler), nebo z hlediska humanitních oborů, např. objevováním k transcendenci vázaného významu hodnot, jak nám jej zprostředkovává dosavadní vývoj filosofické axiologie (Jolana Poláková), nebo především přímou teologickou tematizací posledních lidských věcí (Tomáš Špidlík, pokračující diskuse mezi Ctiradem Pospíšilem a Stanislavem Sousedíkem, Lukáš Nosek o dokumentu Mezinárodní teologické komise apod.).

[nahoru]

Čtení z dnešního dne: Čtvrtek 21.9. svátek sv. Matouše

Ef 4,1-7.11-13; Mt 9,9-13

Komentář k Mt 9,9-13: Nekritizovali bychom dnes Ježíše pro jeho odvahu? Kritéria pro výběr nástupců apoštolů jsme dnes opravdu zdokonalili k nepřekonání…

Zdroj: Nedělní liturgie

21.9. sv. Matouš

(20.9.2017) Dynamika Božího povolání a lidské odpovědi

20. září - památka korejských mučedníků

(19.9.2017) "... Už máme velmi blízko k rozhodujícímu zápasu, snažně vás prosím, žijte věrně z víry, abyste jednou...

Jak se stavět k odpadlíkům od církve? (Svatí Kornélius a Cyprián, svátek 17.9.)

(16.9.2017) Když v roce 251 pominulo pronásledování křesťanů, mnozí z těch, kteří předtím ze strachu od víry...

Teolog, který nebyl odtažený od každodenních a aktuálních problémů

(16.9.2017) Adolf Kajpr (5. 7. 1902, Hředle na Kladensku – 17. 9. 1959, komunistická věznice Leopoldov)

Kněz, kterého zastřelila sicilská mafie

(14.9.2017) 15. září 1993 byl sicilskou mafií zavražděn kněz Giuseppe Puglisi. Padre Giuseppe Puglisi se pokusil se o...

Svátek povýšení svatého kříže - 14. září

(13.9.2017) Kříž symbolizuje lásku Boha k člověku

Svatá Ludmila - pracovní listy pro děti

(10.9.2017) 16. září slavíme svátek svaté Ludmily. Nabízíme vám několik pracovních listů k tomuto tématu.

Narození Panny Marie 8. 9.

(7.9.2017) Nejsme loutky v rukou Božích. On má s každým z nás plán, projekt, nabídku, šanci, záměr.