Mimo Krista pro vás neexistuje nějaká jiná pravá hodnota - archív citátů

20. 1. 2017 , Aleš Opatrný (Foto: IMA)

Specifika internetové komunikace v pastorační práci

Specifika internetové komunikace v pastorační práci

V dnešní éře informačních technologií probíhá na sítích i komunikace v oblasti poradenství nebo duchovního rozhovoru. To má své kladné i záporné stránky, často obě současně.

Anonymita

Ta je zřejmě pro řadu tázajících velkou výhodou. Pro ni mnozí preferují právě internetovou komunikaci, jinak by svůj problém zřejmě vůbec nekomunikovali. Pro odpovídajícího je anonymita určitou nevýhodou. Neví, z jakého prostředí tazatel přichází, nemá mnohdy ani odhad věku, někdy není jasné, proč se vlastně tazatel ptá – o co mu ve skutečnosti jde. Odpovídající musí často řešit otázku, jak mnoho se může (a musí) sám vyptávat, aby situaci porozuměl a přitom tazatele neodradil. Další nevýhodu anonymity je, že v případě dotazu, který není myšlen vážně nebo položen seriózně, se odpovídající může namáhat zbytečně nebo blamovat.

Absence osobního kontaktu

Právě u duchovního poradenství klade anonymita určité hranice. V osobním duchovním rozhovoru probíhá komunikace nejen verbálně, ale také neverbálně, což pro odpovídajícího představuje nemalou pomoc. Může reagovat přesněji a citlivěji, než když píše odpověď a „neví, jak se její příjemce v průběhu čtení tváří“, a nemůže tedy adekvátně reagovat. Kromě toho je zde určitá ambivalence: některé věci člověk snáze napíše, jiné snáze řekne. Internetová korespondence a osobní rozhovor tedy nejsou přesnou variantou téhož. 

Beztrestnost nepravdy

Anonymita internetové komunikace umožňuje většinou snazší odchýlení od pravdy než osobní setkání. Korespondující může také snáze předstírat postoj nebo emoci, které nejsou autentické. S tím vším je třeba počítat a nereagovat s nemístnou jistotou ani překotně.   

Bezvýznamnost zeměpisné vzdálenosti

Internet zcela smazal problém zeměpisné odlehlosti korespondujících a z toho také plynoucí nutnou časovou prodlevu mezi psaními. To samozřejmě komunikaci ulehčuje. Na druhé straně je pro odpovídajícího mnohdy zcela anonymní, a tedy nepoznatelné místo, odkud tazatel píše. To může být určitou nevýhodou pro porozumění problému. Další nevýhodu je, že pokud tazatel místo svého pobytu nechce uvést, není možné poradit mu návštěvu odborníka v rozumné blízkosti jeho bydliště, pokud se to zdá být vhodné či nutné. Například zdravotní problémy, fyzické i psychické, nelze v zásadě po internetu řešit.

Rychlost komunikace

Může být proti klasickým dopisům nesrovnatelně vyšší. To mnohdy znamená, že tazatel očekává odpověď okamžitě a je nespokojen, pokud nepřichází, ovšem odpovídající nemusí být schopen se odpovědi okamžitě věnovat. Rychlost odpovědi může být také nevýhodou v případě, že rychle po sobě jdoucí otázky tazatele nebo intervence odpovídajícího vyžadují rozmyšlení, pochopení nebo zrání. „Mentalitě internetu“ jsou ovšem vlastní spíš poměrně rychlé reakce. Vytváří to někdy na odpovídajícího až nepříjemný tlak. V otázkách duchovního poradenství je ale čas pro rozmyšlení, pochopení a zrání mnohdy  důležitý.

Požadavek určité stručnosti

Jakkoli lze psát a zasílat po internetu libovolně dlouhé texty, opět jeho „mentalita“ se kloní spíš k textům stručnějším. To není pro duchovní poradenství vždy nejvhodnější. Určitým řešením, vhledem k snadnosti a rychlosti komunikace, může být rozdělení odpovědi do několika samostatných po sobě jdoucích mailů, což také umožňuje vnímat reakci tazatele už v průběhu sdělení, ne až na jeho konci.

Sporná anonymita komunikace

Jakkoliv internet umožňuje velkou anonymitu, není tato anonymita naprostá. Internetovou adresu odesilatele lze v podstatě dohledat. A to, co se jednou ocitne na síti, z ní nikdy nezmizí. To je dobré mít na paměti. Na druhé straně je třeba uznat, že v dnešním světě nelze spolehlivě utajit prakticky nic.    

Výběr adresáta dotazu či žádosti o radu

Tento výběr mnohdy do jisté míry předurčuje obsah odpovědi. Někdo bude chtít mít odpověď z „pravověrné církevní adresy“, aby měl jistotu, že stanovisko bude církevně schválené. Jiný se takové adrese zásadně vyhne, protože se (právem nebo neprávem) domnívá, že už ví, co se dozví, a to mu buď nevyhovuje, nebo nestačí. Pro řadu lidí je důležitá důvěryhodnost adresy, což může být zajištěno tím, že jde o adresu známé a důvěryhodné instituce nebo jednotlivce. Určitý problém může být u vyhledávání tzv. „nezávislých adres“, jde-li právě o duchovní poradenství. Je totiž těžké být v duchovních věcech dobře znalý a orientovaný a přitom být „nezávislý“. Otázkou také je, co se tím myslí, čili na čem se odpovídající cítí být nezávislý. 

 

 

Pastorální teologie pro laiky Aleš Opatrný

Se svolením převzato z knihy
Aleš Opatrný
Pastorální teologie pro laiky
vyd. Pavel Mervart
Redakčně upraveno

Čím více se v katolické církvi doceňuje význam obdarování, která každý křesťan dostává, tím více je také třeba mluvit o úkolech, které z toho v oblasti pastorace plynou. Nejde zdaleka jen o opakovaně konstatovaný nedostatek kněží v mnoha zemích, ale o zodpovědné využívání Božích obdarování pro život církve. Všichni pokřtění mají účast na kněžském, prorockém a královském úřadě Kristově. Z toho plynoucí uschopnění a úkoly neplatí jen pro nositele služebného kněžství, ale adekvátním způsobem pro všechny. Nejde o „klerikalizaci laiků“, ale o co nejplnější život mystického těla Kristova, jehož jsou biskupové, kněží, jáhni, řeholníci, řeholnice a laici údy. Proto se jeví jako potřebné zabývat se pastorální teologií v takovém úhlu pohledu, který laikům ozřejmuje pastoraci v církvi a současně pobízí k podílu na pastorační činnosti, která by měla základy v pastorální teologii, přiměřené životním rolím laiků.

 

Čtení z dnešního dne: Neděle 22. 10.

Iz 45,1.4-6; Žalm 96; 1 Sol 1,1-5b
Mt 22,15-21

V textech 21.–25. kapitoly Matoušova evangelia jde o všechno. Farizeové a znalci zákona nepřijímají Ježíšovo poselství, neuvěřili. Ale již nezbývá žádný čas na vysvětlování. Ježíš tedy velmi ostře usvědčuje tyto „vzorné“ věřící, kteří jím pohrdají a napadají ho, jako by byl falešný prorok, z jejich pokrytectví. Sami se považují za čisté před Bohem. A právě tito lidé ukazují před zástupem, že jejich vzorné plnění Tóry je pochybné hned v prvním a největším přikázání. Vždyť žádný Izraelita nesměl mít u sebe obraz člověka ani zvířete, protože to bylo považováno za modloslužbu. Proto si Ježíš vyžádá denár od nich a nikoli od někoho z učedníků ani ho nevytáhne z vlastní kapsy. Pán tak přesně vystihne, oč v této situaci jde: slepé plnění Tóry nevede ke spáse. Podstatné je, proč a pro koho úkony naší víry děláme!

Zdroj: Nedělní liturgie

Duchovní cvičení: „Vstaň, má přítelkyně, krásko má, a pojď!“

(20. 10. 2017) Přijeďte 27.10. – 29.10. do Rožmitálu pod Třemšínem si odpočinout a načerpat sil při víkendu biblických a...

Pozvánka na Konferenci o evangelizaci

Pozvánka na Konferenci o evangelizaci
(20. 10. 2017) V termínu 10. – 11. listopadu proběhne v olomouckém Regionálním centru druhý ročník Konference o evangelizaci...

Blahoslavený Karel Habsburský (21.10.)

(20. 10. 2017) Poslední císař rakouský, král český a uherský. Světlo ke všem důležitým rozhodnutím hledal v modlitbě... (odkaz na web...

Zápas o každodenní modlitbu - P. Józef Augustyn

(19. 10. 2017) Již tradiční rekolekce s P. Józefem Augustynem pořádá Pastorační středisko od 10. do 11. listopadu 2017 (Kolejní 4,...

Koncert na smrtelné posteli

Koncert na smrtelné posteli
(16. 10. 2017) Řeholní sestra Ann Lynn chodí každý týden do nemocnice v Bronxu a při jedné návštěvě se setkala s dvaadvacetiletou Joy....

Doporučujeme ke zhlédnutí animovaný film o papeži Janu Pavlu II. na DVD

(16. 10. 2017) Při příležitosti zvolení Jana Pavla II. papežem (16.10.1978) doporučujeme animovaný film: Karol, Odvaha otce Karola