To, co jsme vykonali, navždy a navěky zůstane s námi. - archiv citátů

26.12.2015

Štepán - konvertita, nadšený hlasatel víry a první mučedník pro Krista

Štepán - konvertita, nadšený hlasatel víry a první mučedník pro Krista

 

Krev prolitá mučedníky je semenem, z něhož vyrůstají noví křesťané, řekl později křesťanský spisovatel Tertulián. Kameny, které zabily Štěpána, aby bylo zničeno jeho učení a jeho společenství, se tak paradoxně staly stavebními kameny církve – církve jako společenství lidí, „živých kamenů“.

Ukazuje k nebi

Jako obrovský kamenný ukazováček stojí jižní věž vídeňského chrámu sv. Štěpána mezi okolostojícími budovami. Ukazuje k nebi a spolu s gotickým dómem, který k ní patří, připomíná mladého muže jménem Štěpán, který byl jako první z křesťanů zabit, protože uvěřil v Ježíše Krista a svou víru také vyznal. 

Konvertita

Nový zákon nám ve Skutcích apoštolů sděluje, že Štěpán byl jedním ze sedmi mužů, kteří byli na návrh dvanácti apoštolů zvoleni prvotní křesťanskou církví v Jeruzalémě, aby plnili sociálně-charitativní úkoly. Všichni měli řecká jména, nebyli tedy křesťany židovského, ale pohanského původu. Apoštolové na ně s modlitbou vkládali ruce. Od té doby se v křesťanských církvích užívá tento ritus uvedení do úřadu. Štěpán, jmenovaný jako první, měl v kruhu těchto sedmi mužů asi podobné vedoucí postavení jako Petr mezi apoštoly.

Nadšený a nadšení budící hlasatel víry

Štěpán, muž plný víry a Ducha svatého, jak ho charakterizuje biblický text, později nevystupuje jako pečovatel o chudé, ale jako nadšený a nadšení budící hlasatel víry v kázáních a teologických sporech. Učinil také mnoho zázraků. Mluvil o Kristu novým způsobem a brzy vyprovokoval své protivníky k jednání. „Nemohli však obstát,“ říkají Skutky apoštolů, „před jeho moudrostí a Duchem, který z něho mluvil.“ Evangelista Lukáš, autor Skutků apoštolů, vytvořil v této knize velkolepou, přesvědčivou Štěpánovu řeč, která má v dramatickém vyhrocení vysvětlit, proč byl Štěpán pro toto kázání ukamenován jako svědek Ježíše Krista. Mluví jasně a způsobem, který volá k následování, o tom novém, co přináší křesťanství – přes všechno, co zůstává společné se židovstvím. Odmítavá reakce rozzlobených židovských posluchačů je popsána dramaticky: „Když to slyšeli, velmi se rozzuřili a skřípali zuby proti němu. Dali se do velkého křiku, zacpávali si uši a všichni se na něho zuřivě vrhli, vyhnali ho ven za město a začali ho kamenovat. Klesl pak na kolena a hlasitě zvolal: ‚Pane, nepřičítej jim tento hřích.‘ A po těchto slovech skonal.“

Kameny, které zabily Štěpána,
se staly stavebními kameny církve

I přes pronásledování prvních křesťanů, které začalo Štěpánovým usmrcením, a možná i díky němu mladé křesťanství sílilo. Krev prolitá mučedníky je semenem, z něhož vyrůstají noví křesťané, řekl později křesťanský spisovatel Tertulián. Kameny, které zabily Štěpána, aby bylo zničeno jeho učení a jeho společenství, se tak paradoxně staly stavebními kameny církve – církve jako společenství lidí, „živých kamenů“. To připomínají i mnohé evropské kostely, které nesou Štěpánovo jméno: mezi jinými dómy ve Vídni, Pasově a Řezně i velkolepá katedrála v Bourges ve Francii. V České republice je sv. Štěpánovi zasvěcena katedrála v Litoměřicích. A kostel sv. Štěpána je mimo jiné i nejýše položený kostel v ČR - na Kvildě na Šumavě (1096 m.n.m.).
 
Z knihy: Egon Kapellari - Známé osobnosti tváří v tvář smrti
Nadpis, perex a mezititulky: redakce webu pastorace.cz
 
Kvilda, kostel sv. Štěpána
 
Kvilda
Kostel sv. Štěpána
Nejvýše položený kostel v ČR - na Kvildě na Šumavě (1096 m.n.m.).

[nahoru]

Čtení z dnešního dne: Neděle 23. 7.

Mdr 12,13.16-19 ; Žalm 86; Řím 8,26-27
Mt 13,24-43

Není snadné odpovědět na otázku jak konkrétně postupovat a jak se vyrovnat s odmítnutím či jen faktickou nevírou v Krista. Nejde ale o nový problém. První komunita křesťanů se s ním hojně setkává. Proč Židé hromadně nepřijali evangelium? S tím souvisí otázka, jak vůči nim postupovat. Máme je vyhubit? Ježíš předkládá zásadní argument. Boží království nekončí jen realitou pozemského života (teď a tady). Je třeba věci nahlédnout perspektivou věčnosti, až Bůh oddělí plevel od pšenice. Tato logika přesahuje viditelnou konfesní příslušnost a vztahuje se na nejhlubší nitro každého člověka bez výjimky.

Zdroj: Nedělní liturgie

Mediálně spolupracujeme:

CSM 2017 Olomouc / Celostátní setkání mládeže 15. - 20. 8. 2017

Festival United 24.8. - 26.8. 2017 Vsetín

Svatá Marie Magdalena (Magdalská, Magda) – svátek 22.7.

(20.7.2017) Kdo vlastně byla Marie Magdalská? Ještě donedávna se v ní spojovaly celkem tři ženské postavy známé z...

Sv. Eliáš (20.7.)

(18.7.2017) V náboženských dějinách Izraele hráli velkou roli proroci. Mezi nimi vyčnívá postava Eliáše, kterého Bůh...

17. července 1794 bylo popraveno šestnáct karmelitánek

(16.7.2017) z kláštera Compiègne u Paříže

Prosba o Vaši pomoc

(12.7.2017) Svou krví můžete zachránit život. Hledá se akutně dárce kostní dřeně pro 16 letého Jakuba z Brna.

Josef Toufar - výročí narození 14.7.1902

(12.7.2017) Josef Toufar - kněz umučený komunisty - se narodil 14.7.1902

Sv. Benedikt z Nursie (11.7.)

(10.7.2017) Sv. Benedikt měl zásadní vliv na rozšíření křesťanství na evropském kontinentu.

Svatí Cyril a Metoděj (5.7.)

(3.7.2017) svátek 5.7.

Svatý Prokop (svátek 4.7.)

(3.7.2017) (*Chotouň asi 970 + Sázava 25.3.1053)