Jsem ten, koho miluje Kristus - archiv citátů

4.7.2012

Studia theologica 48

Studia theologica 48

 

„Stejně tak je proti spravedlnosti, když se převádí na větší a vyšší společenství to, co mohou vykonat a dobře provést společenství menší a nižší.“ To je klasická definice subsidiarity ze sociální encykliky Quadragesimo anno. A právě historii subsidiarity, jejím různým konceptům i využití v sociální nauce církve a v Evropské unii věnuje Roman Míčka svůj článek „Je možné zachránit princip subsidiarity?“

Také Michal Opatrný se zaměřil na aktuální společenské otázky. Ve své studii „Teologická reflexe praxe“ si klade otázku: V jakém poměru k sobě stojí sociologie a teologie? Nebo přesněji: Jaký je vztah mezi náboženskou sociologií a pastorální teologií?

Karel Statečný (1870–1927) patřil k nejvýznamnějším představitelům Českobudějovické diecéze, kteří po první světové válce vstoupili do nově vzniklé církve Československé. Jeho studia, ktežské působení a odchod z katolické církve popisuje Martin Weis v textu lakonicky nadepsaném „Karel Statečný v letech 1890–1924“. Neméně zajímavou postavu českého myslitele připomíná také Adam Mackerle: „Johann Jahn, katolický biblista a orientalista doby osvícenství“.

Ve Studia theologica nemůže chybět ani biblická exegeze. Vojtěch Brož vykládá jednu epizodu z Ježíšova vystoupení o slavnosti stánků, kterou nazývá „Ježíšův spor s Jeruzalémany (Jan 7,25–30)“.

V rubrice „Diskuse“ polemizuje Eva Hrdinová poeticky nazvaným příspěvkem „O nadšencích a vzdělaných teolozích aneb ještě jednou k jednomu překladu“ s Waleriánem Bugelem a jeho kritikou nového překladu liturgie svatého Jana Zlatoústého.

Recenze: Ctirad V. Pospíšil, Různé podoby české trinitární teologie a pneumatologie 1800–2010 (Vojtěch Novotný); Ľuboslav Hromják, Lo slavismo cattolico di Leone XIII e gli Slovacchi (1870–1903) (Jitka Jonová); Pavel Hošek, Židovská teologie křesťanství (Jan Samohýl), František Štěch: Tu se jim otevřely oči (Tomáš Veber).

 

[nahoru]

Čtení z dnešního dne: Čtvrtek 17.8.

Joz 3,7-10a.11.13-17; Mt 18,21 – 19,1

Komentář k Joz 3,7-10a.11.13-17: Archa je symbolem Boží přítomnosti uprostřed jeho lidu. I dnes je Bůh před námi. Nechám se jím předcházet a doprovázet?

Zdroj: Nedělní liturgie

Mediálně spolupracujeme:

CSM 2017 Olomouc / Celostátní setkání mládeže 15. - 20. 8. 2017

Festival United 24.8. - 26.8. 2017 Vsetín

Svatý Maxmilián Maria Kolbe (svátek 14.8.)

(13.8.2017) "Nenávist není tvůrčí síla, jenom láska je tvůrčí síla..." (odkaz na kna.cz)

15.8. Slavnost Nanebevzetí Panny Marie

(13.8.2017) K čemu nám slouží tento svátek?

Abbé Pierre - výročí narození (* 5. 8.1912 + 22. 1.2007)

(4.8.2017) Francie je ke křesťanství poměrně vlažná. Přesto byl její nejpopulárnější osobností po mnoho desetiletí...

Proměnění Páně (6.8.)

(4.8.2017) Událost Proměnění Páně obrací náš pohled k Božímu světlu, abychom se tak vymanili z temnot života…

Jan Maria Vianney (svátek 4.8.)

(2.8.2017) “Má-li člověk Ducha svatého, jak sladké jsou všechna námahy tohoto světa“, říká svatý Jan Maria...

Sv. Ignác z Loyoly (svátek 31.7.)

(29.7.2017) Zakladatel Jezuitů. Ignác chtěl být původně rytířem a vstoupit do služeb kastilského krále Karla V. Nakonec...

Václav Dvořák († 30. 7. 2008)

(27.7.2017) Mons. Václav Dvořák (1921 - 2008) byl jedním z kněží, jejichž víra byla tvrdě zkoušena nejdříve v...

Svatá Marie Magdalena (Magdalská, Magda) – svátek 22.7.

(20.7.2017) Kdo vlastně byla Marie Magdalská? Ještě donedávna se v ní spojovaly celkem tři ženské postavy známé z...