Kdo se umí rozdělit, má z toho nakonec sám víc - archív citátů

Navigace: Tematické texty Č ČasopisyTeologické texty 1/2004

1/2004

Po krátké odmlce se nám dostává do rukou první letošní číslo Teologických textů, tentokrát s podtitulem současný katolicismus. V rubrice studií nalézáme články týkající se současných problémů, šancí a dalších podnětů katolické církve a teologie.

Denken ve svém článku zkoumá katolické magisterium, konstatuje jistou krizi magisteria, autority a pravdy v dnešní společnosti. Šanci vidí ve vzájemném dialogu a propojení, nikoliv tedy ve vzájemném podezírání, teologie a magisteria. Magisterium a autorita jsou pak vnímány jako dar.

Situaci české teologie v totalitních dobách popisuje ve své studii Novotný. Přibližuje nám teologická východiska a postoje známých českých osobností této doby: O. Mádra, J. S. Trojana, Fr. Tyralíka, J. Zvěřiny, Z. B. Boušeho.

O duchovním životě křesťanů po Druhém vatikánu hovoří ve svém článku „Katolická spiritualita dnes“ G. Voss. Vztahu úřadu a charismatu se dotýká v krátkém článku Pospíšil.
V rubrice osobnosti Skalický vzpomíná na kněze Josefa Petra Ondoka. Krátce představuje jeho životní dráhu, teologické a filosofické postoje a svědectví jeho života v komunistickém Československu.

Zajímavým svědectvím je otištěný dopis z vězení (14. 7. 1964) O. Mádra adresovaný ústavněprávnímu výboru Národního shromáždění. Dopis vystihuje situaci perzekuce církve a kněží v této době.

Mezi recenzemi nacházíme například recenzi J. Skoblíka na knihu Měnící se tvář kněžství (D. Cozzens), krátkou recenzi C. V. Pospíšila na knihu Co vyznáváme? Rozhovor nad křesťanským krédem mezi E. Drewermannem a E. Biserem (M. Albus).


Témata: Časopisy

Čtení z dnešního dne: Neděle 19. 11.

Př 31,10-13.19-20.30-31; Žalm 128; 1 Sol 5,1-6
Mt 25,14-30

Při čtení evangelia této neděle se posluchači často ptají, zda potrestaný třetí služebník netrpí bezpráví. Vždyť pán je tvrdý a „sbírá, kde nerozsypal“. Úvaha vypravěče však poukazuje na důležitý detail: Cožpak třetí služebník neznal Pána dobře? Vždyť ví, jak smýšlí! Jde o zaměstnance, který neprovede zadanou práci a ještě se vymlouvá. Nejde tedy o odsouzení těch, kdo mají úzkostnou povahu. Je třeba nepřehlédnout, v jaké souvislosti náš úryvek zaznívá, protože není obecná! Jde o texty mluvící o konci světa. Proto je pravděpodobné, že zde je řeč o přijetí evangelia v kontextu široké židovské komunity. Mnozí evangelium nepřijali, protože jim nezapadalo do tradic a vlastních představ o prožívání víry. Ale i dnes jsou lidé, kteří utíkají do minulosti, v níž spatřují jistotu. Nic „nového“ ze strachu nepřipouští. To ovšem nenese plody, které Pán očekává.

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...

Litanie ke Kristu Králi

(16. 11. 2017) Kriste, Králi všeho tvorstva, smiluj se nad námi. Kriste, Králi národů, Kriste, Králi králů, Kriste, Králi nebe i...

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(15. 11. 2017) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen...

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

(12. 11. 2017) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2017) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens...