Kdo se umí rozdělit, má z toho nakonec sám víc - archív citátů

Navigace: Tematické texty T Trojice (nejsvětější)Krátké texty, citáty Citáty z knihy: Der Heilige Geist (Yves Congar)

Citáty z knihy: Der Heilige Geist (Yves Congar)

"Bůh je skála, Kristus je Beránek, Duch je živoucí voda. Ale Bůh není minerál, Kristus není zvíře, Duch není tekutina. Ale Bůh je pro nás pevná opora, Kristus je obětní dar, Duch je dárce života. Zjevení nám v první řadě a zásadně říká, co je Bůh pro nás. Jistě nám zjevuje i něco o tom, co je sám o sobě, ale to až v druhé linii a velmi nedokonale. Kdo je, je jeho tajemství." (317)


"Nejsvětější Trojice je tajemství spásy. Jinak by nebylo zjeveno." (322)


Otec tvoří vše skrze Syna v Duchu svatém.
"Za použití dynamického lineárního schématu - od Otce skrze Syna v Duchu - píše Athanasius: "Jestliže je Otec světlo, syn jeho odlesk..., pak lze vidět v Synu Ducha, jímž jsme osvěcováni... Jestliže dále je Otec pramen, Syn pak řeka, znamená to také, že pijeme Ducha..." (332)
(Řehoř: pramen, potok, řeka; slunce, paprsek, světlo).


Scheeben: Duch svatý je pouto lásky mezi Otcem a Synem.


- Vztah k Otci, k Synu, k učedníkům, ke světu
jeho činnost - bohatá citace Písma ((str. 67-68
U Jana:
- K Otci: J 14,16; 14,26 (sr l 24,49); 15,26; 16,14
- K Synovi: 16,13; 16,7
- K učedníkům: jako výše
- Ke světu 14,7; 16,8-
- V uvedených citátech Duch sv. zůstane s učeníky, bude v nich, přijde, slyší, učí upomíná, dává poznat, mluví, zjevuje, uvádí do celé pravdy, svědčí, překonává hřích, bude poslán, dán, svět ho nevidí a nezná, nemůže ho pochopit...
- K tomu Ježíš u Jana: to, co v uvedených textech řečeno o Duchu sv., je o Ježíši:
3,16 - poslán od Otce
1,11 - není přijat
5,31 - svědčí

(Yves Congar: Der Heilige Geist, St. Benno-V. Leipzig 1988)


Čtení z dnešního dne: Neděle 19. 11.

Př 31,10-13.19-20.30-31; Žalm 128; 1 Sol 5,1-6
Mt 25,14-30

Při čtení evangelia této neděle se posluchači často ptají, zda potrestaný třetí služebník netrpí bezpráví. Vždyť pán je tvrdý a „sbírá, kde nerozsypal“. Úvaha vypravěče však poukazuje na důležitý detail: Cožpak třetí služebník neznal Pána dobře? Vždyť ví, jak smýšlí! Jde o zaměstnance, který neprovede zadanou práci a ještě se vymlouvá. Nejde tedy o odsouzení těch, kdo mají úzkostnou povahu. Je třeba nepřehlédnout, v jaké souvislosti náš úryvek zaznívá, protože není obecná! Jde o texty mluvící o konci světa. Proto je pravděpodobné, že zde je řeč o přijetí evangelia v kontextu široké židovské komunity. Mnozí evangelium nepřijali, protože jim nezapadalo do tradic a vlastních představ o prožívání víry. Ale i dnes jsou lidé, kteří utíkají do minulosti, v níž spatřují jistotu. Nic „nového“ ze strachu nepřipouští. To ovšem nenese plody, které Pán očekává.

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...

Litanie ke Kristu Králi

(16. 11. 2017) Kriste, Králi všeho tvorstva, smiluj se nad námi. Kriste, Králi národů, Kriste, Králi králů, Kriste, Králi nebe i...

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(15. 11. 2017) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen...

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

(12. 11. 2017) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2017) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens...