Kdo se umí rozdělit, má z toho nakonec sám víc - archív citátů

Navigace: Tematické texty M Modlitba - soubor tematických textůKrátké texty, citáty Citáty z knihy: Ve službě slova - cyklus B (Tomáš Špidlík)

Citáty z knihy: Ve službě slova - cyklus B (Tomáš Špidlík)

Svatý Bernard podává zvláštní vysvětlení. Eucharistický chléb je mu symbolem meditace. Mnoho zrnek se rozemele, pak se spečou dohromady, vznikne chléb. Ten se pak modlitbou kněze promění v Krista. Něco podobného se má dít v rozjímání. Zrnka jsou všechny události dne. Je jich mnoho a jsou různé. Nevíme, co mají spolu společného. Ale rozum se jich zmocní, rozemele je svou úvahou, spojí všechny dohromady a řekne: Toto je můj den! Konec konců je to jeden celek a patří k mému životu jako denní chléb. Ale ten chléb mě nenasytí, nebude-li v tom chlebě Kristus. Uvidím-li ve svém denním životě Krista, pak opravdu budu žít dnes, zítra i na věky.


Při bouři na moři se biskup v kajutě modlí breviář. Pak pošle sluhu, aby se podíval, co dělají námořníci. Sluha oznamuje, že strašně klejí. Nato biskup: "To je s námi ještě dobře. Až se začnou modlit, to bude zle."


Modlitba není monolog, samomluva, ale dialog, rozhovor. Kdo mluví a slyší odpověď, a kdo na odpověď dál reaguje, jaké ještě potřebuje důkazy o existenci toho, s kým mluví?

(Tomáš Špidlík: Ve službě slova - cyklus B, Olomouc, Matice cyrilometodějská 1992, s.121)


Témata: Modlitba

Čtení z dnešního dne: Neděle 19. 11.

Př 31,10-13.19-20.30-31; Žalm 128; 1 Sol 5,1-6
Mt 25,14-30

Při čtení evangelia této neděle se posluchači často ptají, zda potrestaný třetí služebník netrpí bezpráví. Vždyť pán je tvrdý a „sbírá, kde nerozsypal“. Úvaha vypravěče však poukazuje na důležitý detail: Cožpak třetí služebník neznal Pána dobře? Vždyť ví, jak smýšlí! Jde o zaměstnance, který neprovede zadanou práci a ještě se vymlouvá. Nejde tedy o odsouzení těch, kdo mají úzkostnou povahu. Je třeba nepřehlédnout, v jaké souvislosti náš úryvek zaznívá, protože není obecná! Jde o texty mluvící o konci světa. Proto je pravděpodobné, že zde je řeč o přijetí evangelia v kontextu široké židovské komunity. Mnozí evangelium nepřijali, protože jim nezapadalo do tradic a vlastních představ o prožívání víry. Ale i dnes jsou lidé, kteří utíkají do minulosti, v níž spatřují jistotu. Nic „nového“ ze strachu nepřipouští. To ovšem nenese plody, které Pán očekává.

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...

Litanie ke Kristu Králi

(16. 11. 2017) Kriste, Králi všeho tvorstva, smiluj se nad námi. Kriste, Králi národů, Kriste, Králi králů, Kriste, Králi nebe i...

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(15. 11. 2017) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen...

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

(12. 11. 2017) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2017) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens...