Navigace: Tematické texty O Osobnosti, svatíŠtepán sv. Křesťan, který nevydává svědectví, se stává neplodným (Papež František)

Křesťan, který nevydává svědectví, se stává neplodným (Papež František)

 

6.5.2014 

Papež: Církev není univerzitou náboženství, nýbrž lidem, který svědčí o Ježíši Kristu

Vatikán. Křesťan, který nevydává svědectví, stává se neplodným – řekl papež František při dnešní ranní mši v kapli Domu sv. Marty. Ve své homilii mluvil o mučednictví sv. Štěpána, které podává první liturgické čtení (Sk 6,8-15). Církev, řekl Svatý otec, „není univerzita náboženství, nýbrž lid, který jde za Ježíšem, a jedině tak je plodná, je matkou.“

„Štěpánovo mučednictví je otiskem Ježíšova mučednictví,“ řekl papež František o prvním mučedníkovi církve. Také on, stejně jako Ježíš, narazil na „žárlivost vůdců, kteří jej chtěli odstranit. Také proti němu stojí falešní svědci a soud s ním probíhá poněkud narychlo. Štěpán jim vytýká, že odporují Duchu svatému, podobně jako jim to řekl Ježíš. Tito lidé – poznamenal papež – však nebyli klidní. Neměli ve svém srdci pokoj, nýbrž nenávist. Proto je rozzuřila Štěpánova řeč. A tuto nenávist zasel do jejich srdcí ďábel. Je to démonická nenávist ke Kristu,“ řekl papež František.

Tato nenávist ďábla, který si dělal, co chtěl, při Umučení Ježíše Krista, se nyní vybíjí na Štěpánovi – pokračoval papež. „V mučednictví je zřetelně vidět boj mezi Bohem a démonem.“ Avšak na druhé straně Ježíš řekl svým učedníkům, že se mají radovat, budou-li pronásledováni pro Jeho jméno. „Být pronásledován, být mučedníkem, dát život pro Ježíše je jedno z blahoslavenství. Proto,“ dodal papež, „démon nemůže vidět svatost církve či svatost člověka, aniž by něco podnikl. Činí to i se Štěpánem, který však stejně jako Ježíš umírá a odpouští“.

Mučednictví je překlad řeckého slova, které znamená svědectví. Můžeme tak říci, že křesťanova cesta vede skrze svědectví, v Ježíšových šlépějích, aby Mu vydal svědectví a častokrát toto svědectví vyústí položením vlastního života. Je nepochopitelný křesťan, který není svědkem a nevydává svědectví. My nejsme nějakým náboženstvím idejí, pouhou teologií, krásných věcí a přikázání. Nikoli. Jsme lidem, který následuje Ježíše Krista a vydává svědectví, ale chce vydat svědectví o Ježíši Kristu, které někdy vyvrcholí položením života.

Zabitím Štěpána, čteme ve Skutcích apoštolů, „vypuklo násilné pronásledování Jeruzalémské církve. Pronásledovatelé, řekl papež František, se cítili silní a podněcoval je v tom démon. Křesťané se proto rozptýlili po celém Judsku a Samařsku. Pronásledování, podotkl dále, způsobilo, že odešli daleko, hlásali tam evangelium a dosvědčovali Ježíše, čímž se začalo uskutečňovat misijní poslání církve. Mnozí se obrátili, když je slyšeli. Jeden z církevních otců, pokračoval papež, to popsal tak, že „krev mučedníků je semenem nových křesťanů. Svým svědectvím hlásají víru.“

Svědectví jak v každodenním životě, tak v obtížích a také v pronásledování, včetně smrti, je vždycky plodné. Církev je plodná a je matkou, když dosvědčuje Ježíše Krista. Jakmile se však církev uzavře do sebe a považuje se za jakousi »univerzitu náboženství« mající spoustu krásných idejí, chrámů, muzeí a skvostů, avšak nevydává svědectví, stane se neplodnou. Křesťan zrovna tak. Křesťan, který nevydává svědectví, zůstane neplodným a nedává život, který dostal od Ježíše Krista.

Štěpán, byl plný Ducha svatého a bez přítomnosti Ducha svatého v nás nelze svědčit – pokračoval papež. „V těžkých chvílích, kdy musíme volit správnou cestu a říci »ne« k mnoha věcem, které nás možná svádějí,“ povzbuzoval Petrův nástupce, „je zde prosba k Duchu svatému. On nám dává sílu ubírat se cestou svědectví.“

Přemýšlíme-li dnes o těchto dvou obrazech – Štěpánovi, který umírá; lidu a křesťanech, kteří jsou na útěku do všech stran kvůli pronásledování, položme si otázku: jaké je moje svědectví? Jsem křesťanem, který svědčí o Ježíši anebo jsem jen řádným členem určitého spolku? Jsem plodný tím, že vydávám svědectví, anebo neplodný, protože nejsem schopen nechat se Duchem svatým posunout vpřed ve svém křesťanském povolání?

Končil papež František dnešní ranní homilii. 

(mig)



Převzato z webu České sekce Radio Vaticana
Redakčně upraveno

 

Čtení z dnešního dne: Neděle 17. 12.

Iz 61,1-2a.10-11; Žalm Lk 1; 1 Sol 5,16-24
JAN 1,6-8.19-28

Tuto neděli máme před očima postavu Jana Křtitele. Na první pohled je to velmi drsný člověk, žijící poustevnickým stylem života. Ale nejde jen o jeho pokoru a plnou podřízenost úkolu, který přijal. Jde o vlastní zvěst, kterou přináší. Evangelista hned následující verš po úryvku, který jsme četli, říká: Druhého dne spatřil Ježíše… a řekl: „Hle Beránek Boží, který snímá hříchy světa“ (Jan 1,29). Bůh skrze postavu nepřehlédnutelného Jana připravuje lid na příchod záchrany. Bůh nezapomněl, neopustil, není plný hněvu a výčitek. Je připraven nás zachránit. Přes množství starostí běžného dne můžeme, smíme vidět radost z Boha, který na nás nezapomněl. Ví o nás a přichází, aby byl s námi.

Zdroj: Nedělní liturgie

Papež František - výročí narození (17. 12. 1936)

(16. 12. 2017) Papež František ve věcném rejstříku a ve jmenném rejstříku webu pastorace.cz

Vánoce

(13. 12. 2017) - Vánoce - rejsřík  - Vánoce - dle kategorií - Texty na nástěnky - Vánoce - Vánoce - kázání  A, B, C - Vánočka a...

Když Bůh mlčí – nyní i jako audiokniha

Když Bůh mlčí – nyní i jako audiokniha
(12. 12. 2017) Když naše modlitby narážejí jakoby na zavřené nebe….

Jan od Kříže (svátek 14.12.)

(10. 12. 2017) Neměl dar humoru, neměl vůdcovské a organizační vlohy, nebyl strhujícím kazatelem, byl malé postavy... Zemřel 14. 12....

Jak obdarovat, aby se nejednalo o další věc do šuplíku?

(7. 12. 2017) Přemýšlíte, jaký dárek k Vánocům vybrat nejbližším? Katolický týdeník přinesl několik zajiíavých tipů.

Eucharistie ve výtvarném umění - jedinečná výstava v Plzni

Eucharistie ve výtvarném umění - jedinečná výstava v Plzni
(5. 12. 2017) Nabízíme vám zajímavý tip - jako jeden z důvodů navštívit západočeskou metropoli...