Kdo se umí rozdělit, má z toho nakonec sám víc - archív citátů

Navigace: Tematické texty V VelikonoceDelší texty Násilí, krev a smrt nemají poslední slovo (Jan Pavel II.) 2003

Násilí, krev a smrt nemají poslední slovo (Jan Pavel II.) 2003

Generální audience 16. dubna 2003

1. Zítra odpoledne začíná mší svatou "In Cena Domini" velikonoční Triduum, ohnisko celého liturgického roku. V těchto dnech se církev shromažďuje v mlčení, usebraně se modlí a medituje tajemství utrpení, smrti a vzkříšení Pána.

Účastníce se obřadů Zeleného čtvrtku, Velkého pátku a Velikonoční vigilie, budeme znovu procházet posledními hodinami Ježíšova pozemského života, na jehož konci zazáří světlo vzkříšení.

V hymnu, který byl před chvílí zanotován, jsme slyšeli, že se Kristus stal "poslušný až k smrti, a to k smrti na kříži. Proto ho také Bůh povýšil" (Fil 2, 8-9). Tato slova shrnují tajemný Boží plán, který budeme znovu prožívat v následujících dnech, tajemství, které dává smysl a naplnění lidským dějinám.

2. Zatímco mše svatá svěcení olejů, která se slouží obvykle ráno na Zelený čtvrtek, zdůrazňuje zvláště služebné kněžství, obřady mše svaté "In Cena Domini" jsou naléhavou výzvou kontemplovat eucharistii, ústřední tajemství víry a křesťanského života. Právě proto, abych podtrhl důležitost této svátosti, jsem chtěl napsat encykliku "Ecclesia de Eucharistia", kterou s radostí podepíšu během mše "In Cena Domini". V tomto textu míním odevzdat každému věřícímu organickou reflexi o eucharistické oběti, v níž se skrývá celé duchovní bohatství církve.

Spolu s eucharistií Pán ustanovil služebné kněžství, aby se během století zpřítomňovala Jeho jediná Oběť: "To čiňte na mou památku!" (Lk 22, 12). Zanechal nám pak nové přikázání bratrské lásky. Skrze umývání nohou naučil apoštoly, že se láska musí promítat do pokorné a nezištné služby bližnímu.

3. Na Velký pátek, den pokání a postu, si budeme připomínat Ježíšovo utrpení a smrt tím, že zůstaneme v usebrané adoraci před křížem. "Ecce lignum Crucis, in quo salus mundi pependit" - Hle Kříž, na kterém umřel Spasitel Světa. Boží Syn na Kalvárii vzal na sebe naše hříchy tím, že se obětoval Otci jako smírná oběť. Z kříže, pramene naší spásy, vyvěrá nový život Božích dětí.

Po dramatu Velkého pátku nastává mlčení Bílé soboty, dne plného očekávání a naděje. Křesťanské společenství s Marií bdí v modlitbě u hrobu a očekává, že dojde k slavné události Zmrtvýchvstání.

Ve Svaté noci Paschy (Velikonoční vigilie) se všechno obnovuje ve vzkříšeném Kristu. Ze všech koutů světa bude stoupat k nebi zpěv Gloria a Alleluja, zatímco světlo bude zahánět temnoty noci. Na Velikonoční neděli budeme jásat se Zmrtvýchvstalým a přijmeme od něho přání pokoje.

4. Připravujme se, milovaní bratři a sestry, abychom hodně slavili tyto svaté dny a abychom kontemplovali úchvatné dílo, které vykonal Bůh v pokoření a vyvýšení Krista (srov. Fil 2, 6-11). Slavit památku tohoto ústředního tajemství víry znamená také závazek uskutečňovat je v konkrétních podmínkách našeho života. Znamená to, uznat, že utrpení Krista pokračuje v dramatických událostech, jež bohužel také v těchto dobách trýzní tolik mužů a žen ve všech částech světa. Tajemství Kříže a Vzkříšení nás však ujišťuje, že nenávist, násilí, krev a smrt nemají poslední slovo v lidských záležitostech. Definitivní vítězství je Kristovo a od Něho musíme znovu začínat, chceme-li budovat pro všechny budoucnost autentického míru, spravedlnosti a solidarity.

Kéž nás Panna Maria, důvěrně se podílející na spásonosném plánu, doprovází na cestě utrpení a kříže až k prázdnému hrobu, abychom se setkali s jejím zmrtvýchvstalým Božským Synem. Vstupme do duchovní atmosféry Svatého třídenní a dejme se jí vést.

S těmito city z celého srdce přeji všem pokojné a milostipné Velikonoce.

***

Se svolením převzato z: webu české sekce Vatikánského rozhlasu

Generální audience 16. dubna 2003

(Přeložil Josef Koláček SJ)
 


Čtení z dnešního dne: Neděle 19. 11.

Př 31,10-13.19-20.30-31; Žalm 128; 1 Sol 5,1-6
Mt 25,14-30

Při čtení evangelia této neděle se posluchači často ptají, zda potrestaný třetí služebník netrpí bezpráví. Vždyť pán je tvrdý a „sbírá, kde nerozsypal“. Úvaha vypravěče však poukazuje na důležitý detail: Cožpak třetí služebník neznal Pána dobře? Vždyť ví, jak smýšlí! Jde o zaměstnance, který neprovede zadanou práci a ještě se vymlouvá. Nejde tedy o odsouzení těch, kdo mají úzkostnou povahu. Je třeba nepřehlédnout, v jaké souvislosti náš úryvek zaznívá, protože není obecná! Jde o texty mluvící o konci světa. Proto je pravděpodobné, že zde je řeč o přijetí evangelia v kontextu široké židovské komunity. Mnozí evangelium nepřijali, protože jim nezapadalo do tradic a vlastních představ o prožívání víry. Ale i dnes jsou lidé, kteří utíkají do minulosti, v níž spatřují jistotu. Nic „nového“ ze strachu nepřipouští. To ovšem nenese plody, které Pán očekává.

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...

Litanie ke Kristu Králi

(16. 11. 2017) Kriste, Králi všeho tvorstva, smiluj se nad námi. Kriste, Králi národů, Kriste, Králi králů, Kriste, Králi nebe i...

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(15. 11. 2017) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen...

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

(12. 11. 2017) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2017) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens...