Kdo se umí rozdělit, má z toho nakonec sám víc - archív citátů

Navigace: Tematické texty K Král Ježíš, království BožíDelší texty Panenství (Max Thurian)

Panenství (Max Thurian)

Panenství a zdrženlivost se stávají znamením, že začal nový svět, že řád stvoření a přírody není absolutní a nevyhnutelný, že nový řád království vtrhl na zemi a zvrátil naše hotové koncepce, naše neměnné instituce, naše nezměnitelné tradice a udělal průlom do nadcházejícího věčného života, kterým prozařuje světlo světa andělského. Zde je opět potvrzen vztah mezi panenstvím nebo zdrženlivostí a životem v blízké důvěrnosti s Bohem. Není tu vynesen žádný úsudek o mravní hodnotě panenství, nic hanlivého o manželství. Všechno zde patří do řádu znamení....

Jako panna dostává se Maria do ojedinělého vztahu s Bohem, aby se mohl uskutečnit plán jeho vtělení. Mariino panenství znamená její výjimečnou blízkost Bohu....

Plnost milosti, jejímž je předmětem, v ní plodí jedinečnou svatost. Maria se tím dostává do tak jedinečného vztahu s Bohem, že ji už nic jiného nemůže naplnit. Její panenství je znamením této plné dostatečnosti Boží lásky k ní. ... Panenství dává Marii c h a r a k t e r z a s v ě c e n í. Je oddělena stranou, aby se mohla stát zázračným způsobem matkou Mesiáše. Její jedinečný vztah k Duchu ji přivádí tak blízko k Bohu, že musí zůstat sama, aby byla v našich očích znamením tohoto jedinečného vyvolení od Pána.

(Max Thurian: Maria, Matka Pána, Brno Petrov 1991, s. 26-28)


Čtení z dnešního dne: Neděle 19. 11.

Př 31,10-13.19-20.30-31; Žalm 128; 1 Sol 5,1-6
Mt 25,14-30

Při čtení evangelia této neděle se posluchači často ptají, zda potrestaný třetí služebník netrpí bezpráví. Vždyť pán je tvrdý a „sbírá, kde nerozsypal“. Úvaha vypravěče však poukazuje na důležitý detail: Cožpak třetí služebník neznal Pána dobře? Vždyť ví, jak smýšlí! Jde o zaměstnance, který neprovede zadanou práci a ještě se vymlouvá. Nejde tedy o odsouzení těch, kdo mají úzkostnou povahu. Je třeba nepřehlédnout, v jaké souvislosti náš úryvek zaznívá, protože není obecná! Jde o texty mluvící o konci světa. Proto je pravděpodobné, že zde je řeč o přijetí evangelia v kontextu široké židovské komunity. Mnozí evangelium nepřijali, protože jim nezapadalo do tradic a vlastních představ o prožívání víry. Ale i dnes jsou lidé, kteří utíkají do minulosti, v níž spatřují jistotu. Nic „nového“ ze strachu nepřipouští. To ovšem nenese plody, které Pán očekává.

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...

Litanie ke Kristu Králi

(16. 11. 2017) Kriste, Králi všeho tvorstva, smiluj se nad námi. Kriste, Králi národů, Kriste, Králi králů, Kriste, Králi nebe i...

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(15. 11. 2017) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen...

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

(12. 11. 2017) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2017) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens...