Navigace: Tematické texty S SpolečnostDelší texty Primát Boha (Jean Marie Lustiger)

Primát Boha (Jean Marie Lustiger)

Církevní úřady si mají vybrat takové podmínky pro svá prohlášení, aby si zachovali svou nezávislost v slovní válce, kterou si osvojila politika. Politické strany pohlížejí na různé partnery jen pod zorným úhlem „pro“ a „proti“. A duchovní autorita, jakou se jeví církev s určitým počtem věřících se může zdát vhodným terénem pro ty, kdo chtějí získat politickou moc.

Církev má povinnost postavit se vždy jasně nejen vzhledem k morálnímu svědomí, ale i vzhledem k víře, neboť církev nemá monopol mravního svědomí. V naší zemi se mohou a mají ve svém jménu vyjadřovat i jiná vyznání a instituce. Zem potřebuje mravní magistratury. Montesquieu říkal, že demokracie je režim, který vyžaduje nejvíc ctnosti, ale vzhledem k církve je tu ještě něco víc: světlo víry. Primát Boha na všemi věcmi to právě to, o čem má svědčit. „Primát Boha nad všemi věcmi“ však vůbec neznamená teokratickou moc nad politickými, hospodářskými a společenskými vládami, ale projev velikosti Boha, který je Pramenem osobní a morální velikosti člověka. Tak rovnost v důstojnosti všech lidí je založena na skutečnosti, že všichni jsou stvořeni jediným Stvořitelem nebe a vykoupeni jediným Vykupitelem. Ba ještě víc. Nikdy není dovoleno pohlížet na nepřítele jako na člověka, které by bylo třeba zdeptat, protože Kristus nám řekl: Milujte své nepřátele.“

(Jean Marie Lustiger: Zvolil som si Boha (otázky kladli Jean-Louis Missika a Dominique Wolton), bez tiráže, 185-86)


/Lustiger je proti jakémukoli mučení, a to i „pro dobro“ - např. když někdo chce vyhodit do povětří sídlo náčelníka, není možno mučením přinutit podezřelé osoby. Ale i širší problém:/
Velmi rozšířená literatura jako jsou romány o gangsterech nebo sadistická vyprávění o mučení se mi zdají krajně nebezpečné.
/Missika: Co chcete dělat? Chcete zakázat romanopiscům psát nebo zavést předběžnou cenzuru?/
Ne, ale říkám vám, že každý je mravně odpovědný za to, co říká, píše a dělá ve vztahu k druhým lidem. V opačném případě by společenský život neexistoval.
(...)
Nemyslete si, že by se dalo beztrestně ustoupit sadistickým pudům, které mohou povstat v každém svědomí. V této době a ještě dříve se mi svěřili vojáci povolaní do služby /ros. do Alžíru/, svědkové násilných činů nebo mučení, nebo i ti, kdo se na podobné činy dali sami, aby pomstili své zabité nebo zmrzačené kamarády. Dostali se do koloběhu, za který se styděli a o kterém nebyli s to vyprávět. Cítili jsme, že tato generace podstoupila vážné trauma. Nikdo neměl klíč, aby jim pomohl se o tom vyjádřit. Tomuto zlu a této ráně společnosti chce přinést lék Akce křesťanů za odstranění mučení. Pokouší se jednat tak, že své členy sjednocuje s Kristovým utrpením společnou modlitbou mezi křesťany různého vyznání. Vnější působení na veřejné mínění vychází z této vnitřní angažovanosti. To se mi zdá velmi správné.

(Jean Marie Lustiger: Zvolil som si Boha (otázky kladli Jean-Louis Missika a Dominique Wolton), bez tiráže, 187)


Témata: Společnost

Čtení z dnešního dne: Čtvrtek 28. 3., Zelený čtvrtek

1. čtení - Ex 12,1-8.11-14; Žl 116; Evangelium - Jan 13,1-15

Komentář k Jan 13,1-15: Mytí nohou je obrazem Ježíšovy lásky a znakem služebnosti církve. Bez ohledu na to, zda jde o ženy či muže. Chci naplňovat vizi církve, která slouží všem? Zde nejde jen o rituál…

Zdroj: Nedělní liturgie

Velký pátek

(28. 3. 2024) Velký pátek je připomínkou utrpení a smrti Ježíše Krista na kříži.

Terezie z Avily - výročí narození

(27. 3. 2024) Svatá Terezie od Ježíše, "Terezie z Ávily" (28. 3. 1515 Ávila – 4. 10. 1582 Alba de Tormes) Nic ať tě…

Velikonoční triduum den po dni (papež František)

Velikonoční triduum den po dni (papež František)
(26. 3. 2024) I v současné pandemii je Kristův kříž jako maják a znamení naděje, která neklame. (z webu velikonoce.vira.cz)

Prožijte Velikonoce s dětmi krok za krokem

Prožijte Velikonoce s dětmi krok za krokem
(25. 3. 2024) Nabízíme několik jednoduchých podkladů, jak projít s dětmi od Květné neděle až ke vzkříšení.

Zelený čtvrtek

(25. 3. 2024) Význam a obsah Zeleného čtvrtku. Proč je zelený?

Časně ráno 25. března 1951 v zajateckém táboře v Severní Korei

(25. 3. 2024) Časně ráno 25. března 1951, na Hod Boží velikonoční, vylekal Emil Kapaun všechny ostatní zajatce. Přemluvil totiž čínské…

24. 3. 1944 zastřelili nacisté celou rodinu Ulmových (Polsko)

24. 3. 1944 zastřelili nacisté celou rodinu Ulmových (Polsko)
(23. 3. 2024) kvůli tomu, že ukrývali pronásledované židy. 


Konference Jak slyšet Boží hlas s Petem Greigem 
22. – 23. 3. 2024 v Praze.