Kdo se umí rozdělit, má z toho nakonec sám víc - archív citátů

Navigace: Tematické texty Č ČasDelší texty Silvestrovské zamyąlení (Podle Romana Guardiniho)

Silvestrovské zamyąlení (Podle Romana Guardiniho)

®ádná chvíle tolik nevyzývá k zamyąlení jako ta, kterou nyní očekáváme. Je to konec a začátek. Konec uplynulého roku, začátek nového. Zvláą» ostře tu proniká do vědomí, co se děje neustále. Musíme se vlastně podivovat způsobu, jakým se tato událost oslavuje. V naąem vědomí se silvestrovský večer větąinou spojuje s hlasitým veselím a ohňostrojem - tedy s chováním, které nás nijak nepřivádí k vědomí toho, co se tu děje: ukončení starého roku a začátek nového.

Ve veselí na Silvestra původně tkví radost, ľe jsme dosud zde, ľe smíme přejít do daląího roku. Pravá veselost ale má za základ váľnost. Kdyľ se zamyslíme nad tímto oslavováním, dostáváme dojem, ľe je zde přítomno jeątě něco jiného, totiľ strach. Lidé, kteří v novoročním zmatku překračují hranici času se bojí. Ale čeho, proč ? Asi proto, ľe nechtějí hledět do očí skutečnému konci. A ani skutečnému začátku. Pravé zakončení by vyľadovalo, aby doąlo k nějakému uzavření, k nějakému ohlédnutí se, k účtování před vlastním svědomím a před Bohem. A pravý začátek by mohl být víc, neľ pouhé napětí, kdy uľ vteřinová ručička přejde přes dvanáctku...

Bylo by to v jakémsi smyslu vyzbrojení se k něčemu novému, příprava na budoucí události, úkoly, radosti i těľkosti.

Nevím, kde ty nalézáą poslední smysl tohoto ľivota. Zda - a to je rozhodující - věříą v Boha nebo ne. V Boha, o němľ je řečeno, ľe je Počátek a Konec, od něhoľ vąechno pochází a k němuľ vąechno spěje, v Boha, který vąe řídí.

(Podle Romana Guardiniho)


Témata: Čas

Čtení z dnešního dne: Neděle 19. 11.

Př 31,10-13.19-20.30-31; Žalm 128; 1 Sol 5,1-6
Mt 25,14-30

Při čtení evangelia této neděle se posluchači často ptají, zda potrestaný třetí služebník netrpí bezpráví. Vždyť pán je tvrdý a „sbírá, kde nerozsypal“. Úvaha vypravěče však poukazuje na důležitý detail: Cožpak třetí služebník neznal Pána dobře? Vždyť ví, jak smýšlí! Jde o zaměstnance, který neprovede zadanou práci a ještě se vymlouvá. Nejde tedy o odsouzení těch, kdo mají úzkostnou povahu. Je třeba nepřehlédnout, v jaké souvislosti náš úryvek zaznívá, protože není obecná! Jde o texty mluvící o konci světa. Proto je pravděpodobné, že zde je řeč o přijetí evangelia v kontextu široké židovské komunity. Mnozí evangelium nepřijali, protože jim nezapadalo do tradic a vlastních představ o prožívání víry. Ale i dnes jsou lidé, kteří utíkají do minulosti, v níž spatřují jistotu. Nic „nového“ ze strachu nepřipouští. To ovšem nenese plody, které Pán očekává.

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...

Litanie ke Kristu Králi

(16. 11. 2017) Kriste, Králi všeho tvorstva, smiluj se nad námi. Kriste, Králi národů, Kriste, Králi králů, Kriste, Králi nebe i...

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(15. 11. 2017) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen...

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

(12. 11. 2017) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2017) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens...