Kdo se umí rozdělit, má z toho nakonec sám víc - archív citátů

Navigace: Tematické texty K KlonováníCírkevní dokumenty a oficiální prohlášení Stanovisko Svatého stolce ke klonování lidských embryí /29.11.2001/

Stanovisko Svatého stolce ke klonování lidských embryí /29.11.2001/

Tiskové středisko Svatého stolce vydalo 27.11. prohlášení ke zprávě z USA o uspěšném klonování lidského embrya.



Vatikán/VIS: Časopis The Journal of Regenerative Medicine uveřejnil v pondělí 26.11.2001 článek výzkumníků americké společnosti Advanced Cell Technologies, který ve velmi dramatické podobě představuje závažnost události, během níž bylo tzv. "ve zkumavce" vyprodukováno nikoliv jedno, ale hned několik lidských embryí. Ty se postupně vyvinuly do stádia dvou, čtyř a šesti buněk. Experiment byl zdokumentován barevnými snímky. Skenovací mikroskop naprosto zřetelně zachytil první fázi vývoje těchto lidských životů, které vznikly nikoliv přirozeným spojením vajíčka a spermie, ale aktivací vajíčka jádrem somatické buňky.


Autoři tohoto pokusu sdělili, že nemají v úmyslu "vypěstování" člověka. Ale co je vlastně jiného to, co tito vědci nazývají pre-embryo (v originálu "early embryo"), než lidské embryo v rané fázi svého vývoje?


V této chvíli se v celé své aktuálnosti a palčivosti opět vynořuje velký bioetický otazník. Kdy začíná lidský život? Který okamžik máme považovat za počátek lidského života? Je to otázka, která se nikdy nevytratila. Zmíněné pokusy jsou ve skutečnosti víc než jen vědecká událost. Jablko sváru zůstává, protože je nepochybné - jak potvrzují i samotní badatelé, že se nejedná o pouhé buňky, jak by mnozí rádi věřili, ale skutečně o lidská embrya.


Událost nás tedy nutí k tomu, abychom znovu důrazně opakovali, že za začátek lidského života nemůžeme po vzájemné dohodě označit některou fázi vývoje embrya. Lidský život totiž skutečně začíná již v prvním momentu existence samotného embrya. Ten samozřejmě vyniká mnohem zřetelněji v "lidském" způsobu oplodnění, tedy ve chvíli spojení spermie s vajíčkem. Nicméně se musíme naučit rozeznat počátek života i v oplodnění "nelidském", které se uskuteční novým naprogramováním vajíčka tak, že se do něj vloží somatické jádro. Život, jak to bohužel dokázaly vědecké postupy, který může vzniknout i tímto způsobem, si však i za těchto okolností zachovává veškerou důstojnost stejně tak, jako kterýkoliv jiný existující lidský život.


Přes všechna rádoby "humanistická" prohlášení, která v klonování lidských embryí vidí především možnost léčení různých nemocí, je nezbytné klidné, ale jasné zhodnocení tohoto projektu, které nám ukáže jeho morální závažnost a přivede k jednoznačnému odsouzení. Ve jménu zdraví a dobrodiní lidstva se touto činností realizuje skutečná a opravdová diskriminace lidských bytostí, která je založena na fázi jejich vývoje (z toho by pak vyplývalo, že embryo má menší hodnotu než zárodek, zárodek by poté byl méně než dítě a dítě méně než dospělý jedinec). Tyto pokusy zcela převracejí morální imperativ, který nás vede k maximálnímu respektu a ochraně právě těch nejslabších, bezbranných, kterým i přesto musí být zachována vnitřní důstojnost.


Výzkum kmenových buněk je však v dnešní době také důkazem existence jiných cest, morálně přijatelných a z vědeckého hlediska hodnotných. Jde především o využití kmenových buněk dospělých jedinců. Ty má každý z nás. Jejich dalšími zdroji může být pupeční šňůra či zárodky z přirozených potratů. Touto cestou se musí vydat každý poctivý a solidní vědec, který usiluje o to, aby vůči člověku, a tedy vůči sobě samému, zachoval vždy maximální respekt.




Gabriela Hánečková, 29.11. 2001 13:00:00

Se svolením převzato se serveru tisk.cirkev.cz


Témata: Klonování

Čtení z dnešního dne: Neděle 19. 11.

Př 31,10-13.19-20.30-31; Žalm 128; 1 Sol 5,1-6
Mt 25,14-30

Při čtení evangelia této neděle se posluchači často ptají, zda potrestaný třetí služebník netrpí bezpráví. Vždyť pán je tvrdý a „sbírá, kde nerozsypal“. Úvaha vypravěče však poukazuje na důležitý detail: Cožpak třetí služebník neznal Pána dobře? Vždyť ví, jak smýšlí! Jde o zaměstnance, který neprovede zadanou práci a ještě se vymlouvá. Nejde tedy o odsouzení těch, kdo mají úzkostnou povahu. Je třeba nepřehlédnout, v jaké souvislosti náš úryvek zaznívá, protože není obecná! Jde o texty mluvící o konci světa. Proto je pravděpodobné, že zde je řeč o přijetí evangelia v kontextu široké židovské komunity. Mnozí evangelium nepřijali, protože jim nezapadalo do tradic a vlastních představ o prožívání víry. Ale i dnes jsou lidé, kteří utíkají do minulosti, v níž spatřují jistotu. Nic „nového“ ze strachu nepřipouští. To ovšem nenese plody, které Pán očekává.

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...

Litanie ke Kristu Králi

(16. 11. 2017) Kriste, Králi všeho tvorstva, smiluj se nad námi. Kriste, Králi národů, Kriste, Králi králů, Kriste, Králi nebe i...

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(15. 11. 2017) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen...

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

(12. 11. 2017) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2017) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens...