Kdo se umí rozdělit, má z toho nakonec sám víc - archív citátů

Navigace: Tematické texty B Bible, Boží slovo, Písmo svatéDelší texty Úvod do lectio divina (Mario Masini)

Úvod do lectio divina (Mario Masini)

Smyslem, "lectio divina" je osvojit si schopnost přejít od "psaného slova" k "slovu živému". (7) Od "plnosti knihy" k "plnosti Slova". (9)
"Boží slovo je "čisté" (Př 3O,7), "přímé" (Ž 33,4), "spravedlivé" a "osvěcující" (Ž 19,19)." (12)

"Je sice pravda, že "litera" Písma je půda vyprahlá a neschůdná. Ale i v ní "kope-li se do hloubky, objeví se skrytý, průzračně čistý pramen."" (14)

Sv. Řehoř Veliký: "Jako úder kladiva vykřeše ze studeného kamene žhavé jiskry, tak z lectio Božího slova pod vlivem Ducha svatého vyšlehne oheň." (15)

Písmo svaté vděčí za svůj vznik Duchu svatému - ale pak také musí být čteno v tomto Duchu, aby bylo chápáno "duchovně". (16-17)

Origenes: "Kdo čte Písmo svaté, musí být plný Ducha svatého, protože jenom tak mu může porozumět." (17)

Sv. Řehoř Vel.: "Jestliže Duch svatý není přítomen v "srdci" toho, kdo poslouchá, zbytečně mluví učitel. Nikdo ať se nedomnívá, že se něčemu naučí z úst učitele, protože se zbytečně namáhají ústa, chybí-li Učitel vnitřní." (19)

Vyjít z textu a dospět k setkání s Kristem v Duchu svatém. (2O)
Nyní návrat k Písmu, k Božímu slovu. Žádá se více slovo Boží než lidské. (27)

lectio divina není jen letmá četba, není to ani studium Bible, ale je to autentické, jestliže se srdce otevře vlivu Ducha svatého, který oživuje plamen víry a umožňuje objevit v bibli poklady božské moudrosti: nevyzpytatelné bohatství Otcova plánu spásy. (sr. Ř 11,33; Ko 1,27) (3O)

Je to spíše mystika než technika. Je třeba "vstoupit do mlčení Božího slova", mít hořící srdce jako emauzští učedníci. Dospět k důvěrnému styku s Bohem. (31)

"Je to pokojné a pokoj dávající hledání Boha..." (32)

Bůh mluví, člověk naslouchá. (33)

(Mario Masini: Úvod do "lectio divina Karmelit. nakl. Kostelní Vydří 1993, 7-33)


Čtení z dnešního dne: Neděle 19. 11.

Př 31,10-13.19-20.30-31; Žalm 128; 1 Sol 5,1-6
Mt 25,14-30

Při čtení evangelia této neděle se posluchači často ptají, zda potrestaný třetí služebník netrpí bezpráví. Vždyť pán je tvrdý a „sbírá, kde nerozsypal“. Úvaha vypravěče však poukazuje na důležitý detail: Cožpak třetí služebník neznal Pána dobře? Vždyť ví, jak smýšlí! Jde o zaměstnance, který neprovede zadanou práci a ještě se vymlouvá. Nejde tedy o odsouzení těch, kdo mají úzkostnou povahu. Je třeba nepřehlédnout, v jaké souvislosti náš úryvek zaznívá, protože není obecná! Jde o texty mluvící o konci světa. Proto je pravděpodobné, že zde je řeč o přijetí evangelia v kontextu široké židovské komunity. Mnozí evangelium nepřijali, protože jim nezapadalo do tradic a vlastních představ o prožívání víry. Ale i dnes jsou lidé, kteří utíkají do minulosti, v níž spatřují jistotu. Nic „nového“ ze strachu nepřipouští. To ovšem nenese plody, které Pán očekává.

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...

Litanie ke Kristu Králi

(16. 11. 2017) Kriste, Králi všeho tvorstva, smiluj se nad námi. Kriste, Králi národů, Kriste, Králi králů, Kriste, Králi nebe i...

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(15. 11. 2017) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen...

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

(12. 11. 2017) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2017) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens...