Kdo se umí rozdělit, má z toho nakonec sám víc - archív citátů

Navigace: Tematické texty S SvátostiDelší texty V důsledku nedostatku kněží (Bernardin Schellenberger)

V důsledku nedostatku kněží (Bernardin Schellenberger)

V důsledku nedostatku kněží se pastorace stává neosobní! Omezuje se na racionální organizaci moderního podniku služeb, na plošné udílení svátostí. Např. na křest jáhen A, na mši svatou farář B, příp. střídavě C a D, příprava na první sv. přijímání katechetka F, na pohřby pensista G....

"Bylo by nanejvýš povážlivé, kdyby svátosti nahradily život a pastoraci ; kdybychom vše, co (ještě) můžeme nabídnout, zabalili do svátostí." (54)

/To neznamená, že svátosti nic neznamenají. Ale jejich obsah a jejich tajemství se otvírají, jen když jsou vrcholy celkové aktivity, celého života, neboť jen v životě je vlastní tajemství: láska a krása Boží se projevuje v každém činu lásky a dobra, v sebevydání, v přijetí něčeho těžkého, v nesení všednosti dne, v trpělivosti, v žasnutí nad zázračnem, ve zpěvu, chvále, v tanci, v mlčení a v naslouchání událostem, v samotném životě... Naším úkolem je toto otvírat. Kněz má být "ten, kdo hledá, čte a vysvětluje Boží stopy". /Spurensucher, Spurenleser, Spurendeuter Gottes/ (55)
Bez spojení s všedním životem jsou svátosti pouhé rituály, jsou neúčinné a nic neříkající.

(Bernardin Schellenberger: Wider den geistlichen Notstand Erfahrungen mit der Seelsorge, Freiburg Herder, 1991, s. 52-57)


Témata: Svátosti

Čtení z dnešního dne: Neděle 19. 11.

Př 31,10-13.19-20.30-31; Žalm 128; 1 Sol 5,1-6
Mt 25,14-30

Při čtení evangelia této neděle se posluchači často ptají, zda potrestaný třetí služebník netrpí bezpráví. Vždyť pán je tvrdý a „sbírá, kde nerozsypal“. Úvaha vypravěče však poukazuje na důležitý detail: Cožpak třetí služebník neznal Pána dobře? Vždyť ví, jak smýšlí! Jde o zaměstnance, který neprovede zadanou práci a ještě se vymlouvá. Nejde tedy o odsouzení těch, kdo mají úzkostnou povahu. Je třeba nepřehlédnout, v jaké souvislosti náš úryvek zaznívá, protože není obecná! Jde o texty mluvící o konci světa. Proto je pravděpodobné, že zde je řeč o přijetí evangelia v kontextu široké židovské komunity. Mnozí evangelium nepřijali, protože jim nezapadalo do tradic a vlastních představ o prožívání víry. Ale i dnes jsou lidé, kteří utíkají do minulosti, v níž spatřují jistotu. Nic „nového“ ze strachu nepřipouští. To ovšem nenese plody, které Pán očekává.

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...

Litanie ke Kristu Králi

(16. 11. 2017) Kriste, Králi všeho tvorstva, smiluj se nad námi. Kriste, Králi národů, Kriste, Králi králů, Kriste, Králi nebe i...

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(15. 11. 2017) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen...

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

(12. 11. 2017) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2017) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens...