Víra je jako pochodeň, kterou je potřeba často přikládat k plameni Ducha svatého, - archiv citátů

Věcný rejstřík

Vyhledávání podle kombinace klíčových slov

obrácení, pokání

  • Co NEznamená obraťte se (článek) - Ježíšovo „obraťte se“ (Mk 1,15) není výzva, abychom se začali dívat ještě víc sami na sebe. On ani neřekl „zpytujte se, obraťte pozornost na své slabosti, jděte do sebe a vnořte se do svého svědomí“… Nic takového!
  • Ježíš se rodí na svět i skrze nás (článek) - Obrátíme-li se stejně jako Maria a přikloníme-li se k Bohu, začneme žít život odvrácený od sebe a obrácený k Bohu. A tehdy dokážeme také my přinášet světu život. Dáme život Ježíši ve světě.
  • Obrácení znamená vydat se jediným směrem (článek) - Nemůžeme se dokonale účastnit Božího života, dokud se neproměníme. A protože k tomu naše síly a fantazie nestačí, je nezbytné jít přímo k Bohu s prosbou o obrácení, konverzi.
  • Zacheus v překladu znamená čistý, nevinný… (článek) - Ježíš neříká: "Zachee, ty jeden zloději, hříšníku, jsi podvodník, nedá se ti nic svěřit"...
  • 09. Svátost smíření a duchovní vedení (tematický text) - Řecké slovo (hamartía) - hřích, znamená chybu, kvůli které minu cíl. Znamená ztrátu svobody... (Pojednání o pokušení, hříchu, zpovědi, skrupulozitě, duchovním vedení, zpytování svědomí a exerciciích)
  • Křesťan nefalšuje minulost (Václav Malý) (tematický text) - Křesťanem je ten, kdo se neutíká k falšování minulosti, ale je připraven jít dál navzdory tíži toho, co učinil.
  • Matka na mě žárlila a mlátila mne (článek) - Matka musela dřít, aby nás uživila. Já jsem dostal na starost domácnost. Uklízel jsem a vařil, zatímco kamarádi si hráli venku. Matka mě neměla ráda. Byla zatrpklá, a když nebyla domácnost v pořádku, výčitky jen pršely. Často mě bila, fackovala mě, pálila mě rozžhaveným nožem nebo mě mlátila kabelem od žehličky. Nenáviděl jsem ji a Boha.
  • Nezavírat oči před problémy (Papež František) (článek) - „Prosme Pána o milost nemít strach, nelakovat život, ale brát jej tak, jak přichází, snažit se řešit problémy, jako apoštolové, a usilovat o setkání s Ježíšem, který je nám nablízku vždycky i v temných chvílích života.“
  • Poslední hodina rabiho Susji (tematický text) - Rabi Susja přišel jednou do vesnického hostince a zůstal tam přes noc. Když se večer ocitl v místnosti sám, začal zpívat, jak bylo jeho zvykem, různé chvalozpěvy.
  • r. 2008 / Obrácení, příprava na obnovu křtu (podle Benedikta XVI.) (tematický text)
  • Schopnost začínat stále znovu (C. S. Lewis) (článek) - Proces nových počátků nás zbavuje iluzí o nás samých a učí nás záviset na Bohu.
  • Vina a její odstranění - pohled z pozice teologie katolické církve (článek) - Práce s vinou se neomezuje v katolické církvi jen na téma povětšinou nejznámější, kterým je zpověď čili svátost pokání. Zacházení s vinou vyrůstá z celé křesťanské nauky a souvisí s ní.
  • 2. neděle postní B / Můžeme se ještě změnit? (kázání) - "Můžeme se ještě změnit?" Možná s takovou skeptickou otázkou někteří vstoupili do postní doby. Mnohé pokusy "o obrácení" ztroskotaly (či skončily s malým "efektem"), a tak je pochopitelné určité vystřízlivění a rezignace. A taková rozčarující zkušenost není ani tak minusem, jako spíš plusem.
  • Advent nás má obnovit a uzdravit! (Matka Tereza) (článek) - Adventní doba je jako jaro v přírodě, kdy se vše obnovuje, vše je svěží a zdravé. Tak v nás má advent také působit – obnovit nás a uzdravit, abychom byli schopni přijmout Krista, ať k nám přijde v jakékoli podobě.
  • Boží tvář jsme ochudili svým šťouráním (článek) - Bůh nás nepřitahuje, protože je mocný, věčný či dokonalý, nýbrž nás láká Kristovou tváří a jeho příběhem pravé svobody a lásky. Možná jsme zvěstovali Boha hodného úcty a klanění, avšak nikoli Boha, který se směje a hraje si se svými dětmi. Bůh tak v našich kostelech umírá nudou.
  • Etymologicko teologická úvaha nad pojmy hřích a dluh (článek) - Jedno z velkých témat filosofie je snaha vymezit, co nebo kým je člověk. Obtížnost otázky vedla k mnoha odpovědím a některé definice měli i politický dopad.
  • František nebo Dominik? (článek) - Někteří lidé uvažují o vstupu do řehole, ale nemohou se rozhodnout, zda jít k františkánům nebo k dominikánům. Nevidí mezi těmito řády žádný podstatný rozdíl. Na první pohled se zdají téměř stejné, když pomineme barvu hábitu. Čím se vlastně liší?
  • Milosrdenství se mísí do zla, aby jej proměnilo (papež František) (tematický text) - Milosrdenství vždycky zahání špatnost a bere člověka naprosto vážně. Stále poukazuje na utišenou a umrtvenou dobrotu každého člověka. Nemá v úmyslu zdeptat, jak si nezřídka myslíme či přejeme my; milosrdenství se přibližuje každé situaci, aby ji zevnitř proměnilo.
  • Modlitba je duší ekumenického hnutí (Jan Pavel II.) (tematický text) - Koncil rozhodně doporučil modlitbu za jednotu křesťanů, jako duši celého ekumenického hnutí (srov. UR,8). Protože smíření křesťanů „přesahuje lidské síly a dary“ (ttž 24), modlitba dává výraz a naději, která nezklame a důvěru v Pána, který činí novou každou věc (srov. Řím 5,5; Zj 21,5). Avšak modlitbu musí doprovázet očištění mysli, citů a paměti. Tak se stane výrazem onoho „vnitřního obrácení“, bez něhož není pravý ekumenismus možný (srov. ttž,7). Koneckonců, jednota je dar Boha, dar, o který je nutno naléhavě a neúnavně prosit v pokoře a pravdě.
  • Na Popeleční středu se věřícím dělá na čele znamení kříže (článek) - Na Popeleční středu se po evangeliu žehná popel a přítomným se jím dělá na čele znamení kříže. Popel symbolizuje obrácení. Má nám připomínat, že jsme prach a v prach se obrátíme, jak zní stará formule při udělování popelce.
  • Na víru sice nemá čas, ale snaží se nikomu neubližovat… (článek) - Výzbroj křesťana znamená vnitřní proměnu Jednou mě v klášteře vyhledal podnikatel, který byl velmi nešťastný, neboť jeho obchody šly od deseti k pěti. Byl přesvědčen, že ho někdo proklel. Prosil proto, abych tu onu kletbu zrušil a šel požehnat jeho obchod.
  • Nebojme se ekumenismu (Jan Pavel II.) (článek) - Slibným impulzem k nové evangelizaci a zkrácením cesty k jednotě může být pouze odvážné přiznání vin a omylů, za které jsou křesťané nějakým způsobem zodpovědní, a také velkorysá nabídka, že je s pomocí Boží napraví. Aby byl ekumenismus plodný a autentický, vyžaduje od věrných katolíků některé základní dispozice.
  • Nechceme Terezii z Avily! (článek) - Do kláštera Vtělení v Avile přišla Terezie v doprovodu provinciála karmelitánů, otce Angela de Salazar. Zástup řeholnic je už očekával. Příchozí přivítaly křikem a dupáním. Volaly:  „Nechceme novou řeholi! Nechceme řeholi poustevníků!“  „Nechceme Terezii od Ježíše!“
  • Nepředstírat svatost (papež František) (tematický text) - Pokrytečtí světci mají starost o to, aby se také v nebi zdáli něčím víc; posvěcení hříšníci se i navzdory zlu, kterého se dopustili, učí prokazovat více dobra. Není pochyb o tom, koho preferuje Bůh, řekl papež František...
  • Nevšední biskup v neklidné době (článek) - Antonín Maria Klaret se narodil roku 1807. Jako aktivní kněz šířil evangelium mezi prostým lidem, za což musel do vyhnanství. Jako na biskupa na něj několikrát spáchán atentát. Využíval všechna moderní média tehdejší doby. Zemřel 24.10.1870 ve vyhnanství ve Francii. 
  • Obrácení sv. Augustina jeho vlastními slovy (článek) - Jednou jsem pochopil veškerou moji bídu a nakupila se mi před zraky mého srdce, tehdy ve mně propukla obrovská bouře.  A tu náhle slyším ze sousedního domu hlas – nevím, jestli chlapce nebo dívky -, jak si zpívá a dokola opakuje: „Vezmi – čti, vezmi – čti.
  • Obrácení svatého Pavla (Benedikt XVI.) (článek) - Na cestě do Damašku nastal u Pavla zlom, či dokonce převrácení perspektivy. Tehdy náhle začal považovat za „škodu“ a „brak“, “, co pro něj dosud bylo nejvyšším ideálem… Co z toho vyplývá pro nás?
  • Obrácení svatého Pavla (svátek 25.1.) (aktualita) - Pavlovo setkání s Kristem na cestě do Damašku způsobilo v jeho životě doslova revoluční obrat. Kristus se stal smyslem jeho existence a nejhlubším motivem celé jeho apoštolské práce. Ježíš Kristus může utvářet i náš vlastní život. (Benedikt XVI.)
  • Obsah fatimského zjevení: Zlo nemá poslední slovo (článek) - V roce 1917 se u portugalského městečka Fatima zjevila třem dětem – pastýřům Panna Maria. Toto zjevení patří mezi církví uznaná. Klíčové „tajemství“ zjevení zní: „Mé Neposkvrněné Srdce zvítězí.“ Co to znamená? 
  • Pavel se zrodil ze Štěpánova odpuštění (papež František) (tematický text) - Mohli bychom se ptát: k čemu je odpuštění? Je to jen dobrý skutek anebo něco přináší? Odpověď nacházíme například ve Štěpánově mučednictví.
  • Popeleční středa / Petr Šabaka (kázání)
  • Postní doba vychovává naše srdce v lásce k Bohu (Benedikt XVI.) (článek) - V postní době jsme podněcováni k tomu, abychom vychovali svá srdce k touze a lásce k Bohu. Jak říká svatý Augustin: „Bůh – tato jediná slabika je vším, po čem toužíme“.
  • Proces odpuštění - stupeň přijetí - příběh znásilněné ženy (tematický text)
  • Příběh o admirálovi - o naší neústupnosti (tematický text) - Žil jednou jeden admirál a sloužil na vojenské lodi. Jednou v noci spatřil v dálce světlo a světelným kódem vyslal tomuto světlu zprávu: “Uhněte!” Ale odpovědí mu byla druhá zpráva: “Uhněte vy!”
  • Příběh o obrácení - mniši ze slavného kláštera (tematický text) - Na jednom vrchu na Západě stál slavný klášter. Žilo v něm mnoho mnichů a mnoho poutníků tam přicházelo na návštěvu. Klášter byl velmi bohatý na povolání a byl známý zejména svými liturgickými slavnostmi.
  • r. 2014 znovunalezení cesty. obrácení (tematický text) - POstní doba, obrácení
  • Rytíř, sukničkář a světec: svatý Ignác z Loyoly (1491 – 1556) (článek) - Ignác byl třicetiletý rytíř z Baskicka na severu Španělska, jemuž v bojích s Francouzi dělová koule roztříštila nohu. V krutých bolestech byl přes hory převezen do rodné Loyoly, kde se bez anestézie podrobil třem operacím nohy. Operace zahrnovaly lámání kostí, řezání pahýlu... Sotva přežil. Nakonec v roce 1521, po devíti měsících rekonvalescence v nejvyšším patře rodového hradu, vystřídala nesnesitelnou bolest nuda a zmar.
  • 1. neděle postní B / Neboj se divoké zvěře! (kázání)
  • 15. neděle v mezidobí B / Ježíšův pastorační model (kázání)
  • 4) SVÁTOST POKÁNÍ A JEJÍ ČÁSTI (kapitola z knihy)
  • 7. Od zpovědi, formující svědomí, k výchově svědomí, které vede k obrácení (Adolf Pintíř) (kapitola z knihy)
  • Co je a co není obrácení (Benedikt XVI.) (článek) - Co je konverze, obrácení? Ježíš nás vybízí: „Obraťte se a věřte evangeliu“ (Mk 1,15). Upřímná touha po Bohu nás vede k odmítání zla a ke konání dobra. Naše pravé štěstí spočívá v přebývání v Bohu (srv. Jan 15,3). Z tohoto důvodu On sám provází naše snahy o konverzi. Co je to vlastně konverze, obrácení? Obrátit se znamená hledat Boha, jít s Bohem a chápavě následovat učení Ježíše Krista.
  • Co je pokání ?! (Zpracováno dle J. Skoblíka) (tematický text)
  • Do ráje se nejezdí v kočáře (tematický text) - Postní doba je časem pokání, ale také naděje, protože zmrtvýchvstalý Kristus nás vysvobodil z otroctví hříchu. Cesta obrácení však vyžaduje naši spoluúčast, protože „do ráje se nejezdí v kočáře”
  • Doufat znamená ... (Raniero Cantalamessa) (tematický text) - Ti, kdo skládají naději v Hospodina nabývají nové síly; vznášejí se jako orlové, běží bez únavy, jdou bez umdlení (Iz 40,31).
  • Etymologicko teologická úvaha nad pojmy hřích a dluh (Jan Samohýl) (tematický text) - Člověk jde životem, rozmýšlí své jednání, pozorně prohlíží a rozhoduje se, podle toho, co zažil, co pochopil, co přijal za vlastní (a tím je i specificky člověk). Jedno ze základních kriterií jeho cesty je cíl, finální zaměření jeho snažení. Z pohledu cíle se ptá po smyslu a hledá prostředky k jeho dosažení. Na cestě jsou různé překážky, nástrahy, ale i možnosti a šance.
  • Homilie Benedikta XVI. na Popeleční středu 2009 (článek) - Ježíš varuje před červotočem samolibosti Drazí bratři a sestry, Dnes na Popeleční středu, jež je liturgickou bránou doby postní, nám jednotlivá čtení podávají v hrubých obrysech veškerou tvářnost postní doby. Církev se snaží nám ukázat, jak by měl být orientován náš duch a poskytuje nám božské směrnice, abychom s rozhodností a odvahou, osvíceni světlem velikonočního tajemství, postupovali na jedinečné duchovní cestě, kterou dnes začínáme.
  • Ježíš vyzývá k obrácení (kapitola z knihy)
  • Nabádejte druhé, aby činili pokání, a věřte evangeliu. (článek) - Kniha Páté evangelium je sbírkou komentovaných úryvků z fiktivního - pátého - evangelia. Kardinál Giacomo Biffi v ní ironicky naráží na některé tendence v církvi po II. vatikánském koncilu, které jsou ovšem aktuální i dnes.
  • O svatých a svatosti - Mary Ryanová – dvacet pět let na lůžku (tematický text) - Mary Ryanová - dvacet pět let ji upoutala rakovina na nemocniční lůžko...  Když jsem ji pozdravil: "Tak jak se dnes máte, Mary?" už jsem věděl, co mi odpoví: "Skvěle, otče, díky Bohu a Panně Marii." 

[nahoru]

Čtení z dnešního dne: Úterý 19.9.

1 Tim 3,1-13; Lk 7,11-17

Komentář k Lk 7,11-17: Radost maminky z uzdravení jejího jediného syna musela být nepředstavitelná. Kéž se i já dovedu radovat z Ježíšových mocných činů, které nejsou třeba tak nápadné…

Zdroj: Nedělní liturgie

20. září - památka korejských mučedníků

(19.9.2017) "... Už máme velmi blízko k rozhodujícímu zápasu, snažně vás prosím, žijte věrně z víry, abyste jednou...

Jak se stavět k odpadlíkům od církve? (Svatí Kornélius a Cyprián, svátek 17.9.)

(16.9.2017) Když v roce 251 pominulo pronásledování křesťanů, mnozí z těch, kteří předtím ze strachu od víry...

Teolog, který nebyl odtažený od každodenních a aktuálních problémů

(16.9.2017) Adolf Kajpr (5. 7. 1902, Hředle na Kladensku – 17. 9. 1959, komunistická věznice Leopoldov)

Kněz, kterého zastřelila sicilská mafie

(14.9.2017) 15. září 1993 byl sicilskou mafií zavražděn kněz Giuseppe Puglisi. Padre Giuseppe Puglisi se pokusil se o...

Svátek povýšení svatého kříže - 14. září

(13.9.2017) Kříž symbolizuje lásku Boha k člověku

Svatá Ludmila - pracovní listy pro děti

(10.9.2017) 16. září slavíme svátek svaté Ludmily. Nabízíme vám několik pracovních listů k tomuto tématu.

Narození Panny Marie 8. 9.

(7.9.2017) Nejsme loutky v rukou Božích. On má s každým z nás plán, projekt, nabídku, šanci, záměr.

Modlitba sv. Jana Pavla II. k Panně Marii

(5.9.2017) "Fatimské" zasvěcení Panně Marii, které sv. Jan Pavel II. pronesl v roce 1984