29. 11. 2010 , Benedikt XVI.

Advent vyjadřuje závažnost naší situace

Boží Syn svým příchodem chtěl dosáhnout plné účasti na naší lidské situaci. Nesdílel s námi hřích, ale pro naši spásu vytrpěl všechny jeho důsledky. Církev stále znovu prožívá milost tohoto spoluutrpení, tohoto ?příchodu? Božího Syna do naší lidské úzkosti, které se dotknul naplno.
Čekáme na Boha,
ne na nějakou dekoraci!

Advent s maximální silou vyjadřuje veškerou závažnost naší situace, naši extrémní potřebu spásy. Čekáme na Boha, nikoliv jako na nějakou pěknou dekoraci již spaseného světa, ale jako na jedinou cestu vysvobození ze smrtelného nebezpečí. A víme, že On sám, Osvoboditel, musel trpět a zemřít, aby nás z tohoto vězení vyvedl.



Bůh nás nenechal samotné,
je tady?

Slovo advent lze přeložit slovem ?přítomnost? či ?příchod?. V jazyce antického světa to byl výraz, který se používal k označení příchodu funkcionáře, návštěvě krále či císaře v nějaké provincii. Mohl však znamenat také příchod božstva, které vychází ze své skrytosti, aby zjevilo svou moc.

Křesťané přijali slovo advent, aby jím vyjádřili svůj vztah k Ježíši Kristu. Ježíš, Král, vstoupil do této chudé provincie nazývané Země, aby navštívil všechny. Slovem adventus se v podstatě chtělo říci: Bůh je tady, nevzdálil se ze světa, nenechal nás samotné. I když jej nemůžeme vidět či se jej dotknout, on tady je a přichází nás navštěvovat mnoha způsoby.



Bůh vstupuje
do mého života

Význam ?adventu? tudíž obsahuje také termín visitatio, který znamená ?návštěvu?. V tomto případě jde o návštěvu Boha. On vstupuje do mého života a obrací se ke mně. Z běžného života máme všichni zkušenost, že máme málo času pro Pána a málo času také pro sebe. Advent, nás vybízí zastavit a vnímat jednotlivé události dne jako znamení, která nám dává Bůh. Jako znamení pozornosti, kterou má pro každého z nás.

Zpracováno podle promluv papeže Benedikta XVI.

***

Další texty k tématu advent naleznete zde

Čtení z dnešního dne: Neděle 21. 1.

Jon 3,1-5.10 ; Žalm 25; 1 Kor 7,29-31
Mk 1,14-20

Velmi podobný text povolání jsme slyšeli minulou neděli, jen ho vyprávěl sv. Jan. Lze tedy srovnávat pohled dvou autorů. Co je společné? U sv. Jana je vidět více aktivita učedníků, Marek zdůrazňuje, že Ježíš oslovil následovníky jako první. V realitě života je to velmi podobně. Nelze jasně odlišit, jak moc to byl nejprve Pán a do jaké míry hledání učedníka. Ale jasné je, že následovník je ochoten hledat Boha a za Kristem jít. A Bůh toto hledání nenechá bez reakce.

Zdroj: Nedělní liturgie

21.1.2014 zemřel P. Karel Fořt - ´Otec Karel z RFE´

(21. 1. 2018) Dlouholetý oblíbený redaktor náboženského vysílání Radia Svobodná Evropa.

Kulturní i přírodní bohatství Amazonie leží papeži na srdci

Kulturní i přírodní bohatství Amazonie leží papeži na srdci
(18. 1. 2018) Papež František směřuje světovou pozornost k záchraně unikátních světových ekosystémů i kulturám domorodých národů,...

Týden modliteb za jednotu křesťanů - smíření křesťanů přesahuje lidské síly...

(14. 1. 2018) "Týden modliteb za jednotu křesťanů" se slaví každý rok od 18. do 25. ledna (nebo na jižní polokouli kolem...

Etty Hillesum - výročí narození (15. 1. 1914)

(13. 1. 2018) Už uplynulo více než 100 let od narození Ester "Etty" Hillesum. Etty se narodila 15. ledna v roce 1914 v židovské rodině...

15.1.2008 zemřel jeden z českých předních biblistů Profesor Jan Heller

(12. 1. 2018) Když se přiblíží stáří, sil ubývá. Co bude dál? Někdo ulpí na tom, co uplývá. To rozmnožuje bolest. Někomu je však dáno...

Marie Elekta od Ježíše (1605?1663), svátek 11.1.

(10. 1. 2018) V roce 1656 se konečně přes různé překážky podařilo realizovat založení pražského Karmelu. Zakladatelkou byla matka...