Kdo se umí rozdělit, má z toho nakonec sám víc - archív citátů

25. 2. 2010

Dobrá kniha roku: Jeruzalémská Bible

Již podvanácté se čtenáři Katolického týdeníku setkávají s literární anketou Dobrá kniha roku. Již podvanácté vybraly oslovené osobnosti tituly, které je v daném roce zaujaly nejvíce. Literatura není olympiáda, tak jen pomyslnou zlatu medaili za rok 2009 získává Bible ? konkrétně Jeruzalémská, kterou vydalo společně Karmelitánské nakladatelství a Krystal OP.
Ani druhé místo není překvapením: na stříbrný stupínek dosáhl tradiční medailista P. Tomáš Halík.

Redakce KT oslovila v tomto roce 105 respondentů, z nichž nakonec odpovědělo 74. Každý respondent měl možnost vybrat tři ?dobré knihy?, z nichž každá dostala po bodu bez ohledu na pořadí, v jakém byly jmenovány. Na stránkách KT zveřejňujeme v abecedním pořadí odpovědi všech hlasujících osobností, v některých případech jsme museli text drobně krátit, jindy jsme shovívavě přivřeli oči nad čtvrtou ?dobrou knihou?. Smyslem ankety není určit, která z knih vydaná v loňském roce, byla nejlepší. Toto třídění může provést jedině historie. Naší ambicí je něco jiného: atraktivní formou připomenout, že vycházejí výborné knihy, že se píší a překládají tituly, které skutečně stojí za pozornost. A to i tehdy, když některé z knih na sebe upozorňují jen nesnadno. Tato anketa se pokouší udělat to tak trochu za ně.

***

- Se svolením převzato z: webu Katolického týdeníku
- Více info o Jeruzalémské Bibli naleznete zde

Čtení z dnešního dne: Neděle 19. 11.

Př 31,10-13.19-20.30-31; Žalm 128; 1 Sol 5,1-6
Mt 25,14-30

Při čtení evangelia této neděle se posluchači často ptají, zda potrestaný třetí služebník netrpí bezpráví. Vždyť pán je tvrdý a „sbírá, kde nerozsypal“. Úvaha vypravěče však poukazuje na důležitý detail: Cožpak třetí služebník neznal Pána dobře? Vždyť ví, jak smýšlí! Jde o zaměstnance, který neprovede zadanou práci a ještě se vymlouvá. Nejde tedy o odsouzení těch, kdo mají úzkostnou povahu. Je třeba nepřehlédnout, v jaké souvislosti náš úryvek zaznívá, protože není obecná! Jde o texty mluvící o konci světa. Proto je pravděpodobné, že zde je řeč o přijetí evangelia v kontextu široké židovské komunity. Mnozí evangelium nepřijali, protože jim nezapadalo do tradic a vlastních představ o prožívání víry. Ale i dnes jsou lidé, kteří utíkají do minulosti, v níž spatřují jistotu. Nic „nového“ ze strachu nepřipouští. To ovšem nenese plody, které Pán očekává.

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...

Litanie ke Kristu Králi

(16. 11. 2017) Kriste, Králi všeho tvorstva, smiluj se nad námi. Kriste, Králi národů, Kriste, Králi králů, Kriste, Králi nebe i...

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(15. 11. 2017) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen...

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

(12. 11. 2017) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2017) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens...