20. 4. 2014 , Aleš Opatrný (Foto: IMA)

Jak má člověk stát o vzkříšení a život u Boha - kterého nezná?

Jak má člověk stát o vzkříšení a život u Boha - kterého nezná?

V  hovoru o křesťanské naději za hranicí smrti narážíme na skutečnost, že křesťanský náboženský jazyk je mnohým nesrozumitelný nebo je mu rozuměno jinak, protože posluchači se pohybují v jiných myšlenkových okruzích, než jsou křesťanské. Slova „vzkříšení“, „život věčný“, „zatracení“, „věčná blaženost“ do pojmového aparátu většiny současníků nepatří a pokud ano, mají významy značně jiné, než křesťanské. Zásadním problémem je ale to, že mnohý dnešní člověk nedisponuje zkušeností s Bohem, která by pronikala jeho ostatní životní zkušenosti. Poněkud drsně řečeno: jak má člověk stát o vzkříšení a život věčný u Boha, se kterým „se nezná“?  Pokud někomu chybí zkušenost s Bohem, je těžké mu objasnit křesťanskou naději ve vzkříšení. Přesto je pravdou, že většina lidí nějaké touhy po přesažení hranice smrti ve svém osobním životě má a že samotná skutečnost, že je člověk stvořen k obrazu a podobenství Božímu, už zakládá nějaké zaměření člověka k věčnosti a k Bohu, ač to nedovede vyjádřit slovníkem křesťanské teologie. 

Spíš než skutečnostem věčné odplaty za dobré a zlé rozumíme dnes ceně vztahu. Nemáme teď na mysli jen mezilidské vztahy, ale máme také na mysli vztah člověka k Bohu. Trvalý dobrý vztah je hodnotou, o kterou nechceme přijít. Právě zde se odvíjí možnost neznázorňovat obraz křesťanské naděje nějakými snadno představitelnými nebeskými blaženostmi, ale spíš ho představovat jako trvalý obšťastňující vztah s Bohem, který nezničí ani smrt. A který zcela naplňuje lidskou touhu po lásce. Vzkříšení tedy znamená nejen pokračování ale i rozvinutí vztahu s Bohem v nové skutečnosti, které se tradičně říká nebe a v kvalitě, kterou můžeme tušit, ale sotva si jí představit. Rozhodně je vzkříšení něco jiného než pouhé oživnutí mrtvoly nebo nějaké „plachtění duše“ v mezihvězdném prostoru. 

Je to něco nepředstavitelného, co nejen naplňuje, ale zásadně přesahuje naše nejlepší touhy i možnosti.  

Redakčně upraveno,
zvýraznění v textu

Související texty k tématu:

Vzkříšení, zmrtvýchvstání 
Člověk neexistuje pro smrt (Jan Pavel II.) 
Úvahy o utrpení a vzkříšení Páně 
Když dohasíná lidský život v nejlepších letech 
S Kristem zemřít a vstát z mrtvých
Ježíš je vzkříšen
Vzkříšení může být zdrojem obrovského optimismu pro náš osobní život.

Čtení z dnešního dne: Sobota 20.1.

2 Sam 1,1-4.11-12.19.23-27; Mk 3,20-21

Komentář k Mk 3,20-21: Nehrozí podobné nepochopení každému, kdo věrně a s opravdo-vostí následuje Ježíše?

Zdroj: Nedělní liturgie

Kulturní i přírodní bohatství Amazonie leží papeži na srdci

Kulturní i přírodní bohatství Amazonie leží papeži na srdci
(18. 1. 2018) Papež František směřuje světovou pozornost k záchraně unikátních světových ekosystémů i kulturám domorodých národů,...

Týden modliteb za jednotu křesťanů - smíření křesťanů přesahuje lidské síly...

(14. 1. 2018) "Týden modliteb za jednotu křesťanů" se slaví každý rok od 18. do 25. ledna (nebo na jižní polokouli kolem...

Etty Hillesum - výročí narození (15. 1. 1914)

(13. 1. 2018) Už uplynulo více než 100 let od narození Ester "Etty" Hillesum. Etty se narodila 15. ledna v roce 1914 v židovské rodině...

15.1.2008 zemřel jeden z českých předních biblistů Profesor Jan Heller

(12. 1. 2018) Když se přiblíží stáří, sil ubývá. Co bude dál? Někdo ulpí na tom, co uplývá. To rozmnožuje bolest. Někomu je však dáno...

Marie Elekta od Ježíše (1605?1663), svátek 11.1.

(10. 1. 2018) V roce 1656 se konečně přes různé překážky podařilo realizovat založení pražského Karmelu. Zakladatelkou byla matka...

Svátek Křtu Páně

(9. 1. 2018) V neděli po slavnosti Zjevení Páně (6.1.) se slaví svátek Křtu Páně.