Kdo je v nějaké krizi, ať se snaží vytrvat v trpělivosti, - archív citátů

20. 4. 2014 , Aleš Opatrný (Foto: IMA)

Jak má člověk stát o vzkříšení a život u Boha - kterého nezná?

Jak má člověk stát o vzkříšení a život u Boha - kterého nezná?

V  hovoru o křesťanské naději za hranicí smrti narážíme na skutečnost, že křesťanský náboženský jazyk je mnohým nesrozumitelný nebo je mu rozuměno jinak, protože posluchači se pohybují v jiných myšlenkových okruzích, než jsou křesťanské. Slova „vzkříšení“, „život věčný“, „zatracení“, „věčná blaženost“ do pojmového aparátu většiny současníků nepatří a pokud ano, mají významy značně jiné, než křesťanské. Zásadním problémem je ale to, že mnohý dnešní člověk nedisponuje zkušeností s Bohem, která by pronikala jeho ostatní životní zkušenosti. Poněkud drsně řečeno: jak má člověk stát o vzkříšení a život věčný u Boha, se kterým „se nezná“?  Pokud někomu chybí zkušenost s Bohem, je těžké mu objasnit křesťanskou naději ve vzkříšení. Přesto je pravdou, že většina lidí nějaké touhy po přesažení hranice smrti ve svém osobním životě má a že samotná skutečnost, že je člověk stvořen k obrazu a podobenství Božímu, už zakládá nějaké zaměření člověka k věčnosti a k Bohu, ač to nedovede vyjádřit slovníkem křesťanské teologie. 

Spíš než skutečnostem věčné odplaty za dobré a zlé rozumíme dnes ceně vztahu. Nemáme teď na mysli jen mezilidské vztahy, ale máme také na mysli vztah člověka k Bohu. Trvalý dobrý vztah je hodnotou, o kterou nechceme přijít. Právě zde se odvíjí možnost neznázorňovat obraz křesťanské naděje nějakými snadno představitelnými nebeskými blaženostmi, ale spíš ho představovat jako trvalý obšťastňující vztah s Bohem, který nezničí ani smrt. A který zcela naplňuje lidskou touhu po lásce. Vzkříšení tedy znamená nejen pokračování ale i rozvinutí vztahu s Bohem v nové skutečnosti, které se tradičně říká nebe a v kvalitě, kterou můžeme tušit, ale sotva si jí představit. Rozhodně je vzkříšení něco jiného než pouhé oživnutí mrtvoly nebo nějaké „plachtění duše“ v mezihvězdném prostoru. 

Je to něco nepředstavitelného, co nejen naplňuje, ale zásadně přesahuje naše nejlepší touhy i možnosti.  

Redakčně upraveno,
zvýraznění v textu

Související texty k tématu:

Vzkříšení, zmrtvýchvstání 
Člověk neexistuje pro smrt (Jan Pavel II.) 
Úvahy o utrpení a vzkříšení Páně 
Když dohasíná lidský život v nejlepších letech 
S Kristem zemřít a vstát z mrtvých
Ježíš je vzkříšen
Vzkříšení může být zdrojem obrovského optimismu pro náš osobní život.

Čtení z dnešního dne: Pondělí 18.6.

1 Král 21,1-16 ; Mt 5,38-42

Komentář k Mt 5,38-42: Nastavení „druhé tváře“ neznamená nechat se otloukat. Spíš nastavit špatnosti zrcadlo a tak ji usvědčit! Ano, a udělat tím vždy „něco navíc“.

Zdroj: Nedělní liturgie

zveřejněno v rámci mediální spolupráce

Patron lidí závislých na alkoholu - Matt Talbot (19.6.)

Patron lidí závislých na alkoholu - Matt Talbot (19.6.)
(18. 6. 2018) Matt se narodil 2. 5. 1856 v Dublinu v Irsku. Měl osm bratrů a čtyři sestry. Všichni muži...

Jan Nepomucký Neumann (svátek 19.6.)

(17. 6. 2018) Prachatický rodák Jan Nepomucký Neumann se stal prvním americkým světcem. Ztělesňoval most mezi různými světy: syn Němce...

Příprava na manželství - osvědčená publikace

Příprava na manželství - osvědčená publikace
(13. 6. 2018) Zkušenost ukazuje, že řada mladých lidí dnes nenachází odvahu k rozhodnutí pro manželství. Tato knížka chce...

Jaroslav Škarvada - oblíbený a optimistický člověk - pomocný pražský biskup († 14.6.2010)

Jaroslav Škarvada - oblíbený a optimistický člověk - pomocný pražský biskup († 14.6.2010)
(13. 6. 2018) "Na konci života nevidím nějakou tmu hrobu, anebo pec krematoria. Na mě tam čeká otevřená náruč Boha. Není to hezký...

V roce 2021 si připomeneme 1100 let od mučednické smrti svaté Ludmily

V roce 2021 si připomeneme 1100 let od mučednické smrti svaté Ludmily
(11. 6. 2018) Svatá Ludmila je první česká žena známá jménem, první pokřtěná panovnice, zakladatelka Přemyslovské dynastie, babička a...

Nejsvětější srdce Ježíšovo - slavnost

(8. 6. 2018) Svátek Nejsvětějšího Srdce Ježíšova ustanovil r. 1856 Pius IX. na třetí pátek po letnicích. Co je obsahem tohoto...