Je nedělní evangelium jen humanismem?
…Pane, kdy jsme tě viděli hladového, a dali jsme ti najíst, žíznivého, a dali jsme ti napít? Kdy jsme tě viděli na cestě, a ujali jsme se tě, nebo nahého, a oblékli jsem tě? Kdy jsme tě viděli nemocného nebo ve vězení, a přišli jsme k tobě? Král jim odpoví: Amen, pravím vám: Cokoli jste udělali pro jednoho z těchto mých nejposlednějších bratří, pro mě jste udělali…
Tento text, tak obsažný a podnětný, skrývá v sobě jedno nebezpečí: redukovat křesťanství na humanismus.
Vždyť na konci života bude každý "souzen" podle dobrých skutků potřebným! Jaký smysl má hlásání Krista a evangelia? Stačí žít altruisticky … Tento pohled je velmi úzký. Nevidí to, že předávání Krista je tím … největším darem, skutkem: a proto jiná místa v NZ mluví o tom, že církev "nemůže nehlásat evangelium", že vědomé odmítnutí Krista (pravdivě poznaného) ovlivní i "další život po smrti". Tedy - nezáleží jen na vztahu k druhému, ale také na vztahu ke Kristu (a proto má smysl modlitba, život ze svátostí, naslouchání Božímu slovu).

Z toho nám jasně plyne, že je vždy nebezpečné absolutizovat jeden biblický text, vytrhnout jej z kontextu celého Písma.

Tato neděle je zároveň slavností Krista Krále, proto i druhé čtení koresponduje jak s prvním čtením, tak s evangeliem (jako o všech slavnostech, koneckonců). A společné téma je zřejmé: Kristus jako král, obdařený svrchovanou mocí ke spáse člověka.
První čtení a evangelium ukazují Krále - pastýře, který skrze soud (oddělení ovcí od kozlů) přivádí "ovce" k životu (na pastvu, do království).

"Jak prosté, Watsone!". Jen sklenice vody, obyčejná návštěva, lidské přijetí … Je to tak prosté.

A přesto … sami bychom se ochudili, kdybychom zploštili dnešní evangelium na pouhou "pomoc chudým". Koneckonců, tato povinnost (či solidarita) je "vrozená a přirozená" každému člověku (jinak by nebylo možné, aby Král soudil každého na základě tohoto principu). Co tedy evangelium přináší nového? K čemu nám je, že známe tato Kristova slova?


***

Plný text kázání naleznete zde