Bez Boha nemůžeš učinit nic, co by prospělo jeho království. - archív citátů

20. 11. 2002 , Angelo Scarano

Jak prosté, Watsone

Je nedělní evangelium jen humanismem?
?Pane, kdy jsme tě viděli hladového, a dali jsme ti najíst, žíznivého, a dali jsme ti napít? Kdy jsme tě viděli na cestě, a ujali jsme se tě, nebo nahého, a oblékli jsem tě? Kdy jsme tě viděli nemocného nebo ve vězení, a přišli jsme k tobě? Král jim odpoví: Amen, pravím vám: Cokoli jste udělali pro jednoho z těchto mých nejposlednějších bratří, pro mě jste udělali?
Tento text, tak obsažný a podnětný, skrývá v sobě jedno nebezpečí: redukovat křesťanství na humanismus.
Vždyť na konci života bude každý "souzen" podle dobrých skutků potřebným! Jaký smysl má hlásání Krista a evangelia? Stačí žít altruisticky ? Tento pohled je velmi úzký. Nevidí to, že předávání Krista je tím ? největším darem, skutkem: a proto jiná místa v NZ mluví o tom, že církev "nemůže nehlásat evangelium", že vědomé odmítnutí Krista (pravdivě poznaného) ovlivní i "další život po smrti". Tedy - nezáleží jen na vztahu k druhému, ale také na vztahu ke Kristu (a proto má smysl modlitba, život ze svátostí, naslouchání Božímu slovu).

Z toho nám jasně plyne, že je vždy nebezpečné absolutizovat jeden biblický text, vytrhnout jej z kontextu celého Písma.

Tato neděle je zároveň slavností Krista Krále, proto i druhé čtení koresponduje jak s prvním čtením, tak s evangeliem (jako o všech slavnostech, koneckonců). A společné téma je zřejmé: Kristus jako král, obdařený svrchovanou mocí ke spáse člověka.
První čtení a evangelium ukazují Krále - pastýře, který skrze soud (oddělení ovcí od kozlů) přivádí "ovce" k životu (na pastvu, do království).

"Jak prosté, Watsone!". Jen sklenice vody, obyčejná návštěva, lidské přijetí ? Je to tak prosté.

A přesto ? sami bychom se ochudili, kdybychom zploštili dnešní evangelium na pouhou "pomoc chudým". Koneckonců, tato povinnost (či solidarita) je "vrozená a přirozená" každému člověku (jinak by nebylo možné, aby Král soudil každého na základě tohoto principu). Co tedy evangelium přináší nového? K čemu nám je, že známe tato Kristova slova?


***

Plný text kázání naleznete zde

Čtení z dnešního dne: Pondělí 20.11.

1 Mak 1,10-15.41-43.54-57.62-64; Lk 18,35-43

Komentář k 1 Mak 1,10-15.41-43.54-57.62-64: Spolu s novým stylem, vynuceným řeckou nadvládou, přichází: porušení zákona, oddání se modloslužbě. Nepřipadá ti, že jsou lidé stále stejní? Chci jít proti proudu!

Zdroj: Nedělní liturgie

Slavnost Ježíše Krista Krále

(20. 11. 2017) Slavnost Ježíše Krista Krále je svátek, který se slaví poslední neděli liturgického roku (34. neděli v liturgickém...

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...

Litanie ke Kristu Králi

(16. 11. 2017) Kriste, Králi všeho tvorstva, smiluj se nad námi. Kriste, Králi národů, Kriste, Králi králů, Kriste, Králi nebe i...

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(15. 11. 2017) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen...

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

(12. 11. 2017) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...