Kdo se umí rozdělit, má z toho nakonec sám víc - archív citátů

8. 1. 2016 , Anton Srholec (Foto: P. Anton Srholec se slovenským prezidentem Andrejem Kiskou. Snímek archiv Kanceláře prezidenta Slovenské republiky.)

Je třeba křesťanské hodnoty vyslovovat novým jazykem (Anton Srholec)

Je třeba křesťanské hodnoty vyslovovat novým jazykem (Anton Srholec)

Je třeba odlišit podstatné od okrajového, 
nevázat křesťanství na přežité formy

Křesťanství nese příliš velké všelidské hodnoty, než aby se dalo bez nich žít. Jen je třeba vyslovit je novým jazykem. Svěřit je novým lidem, kteří budou mít vůli a hrdost je nejen hlásat a interpretovat po novu, ale je i žít a svědčit o nich. Je třeba odlišit podstatné od okrajového. Nevázat křesťanství na přežité formy. Pohanům v Římě se křesťané jevili vzhledem běžným náboženským praktikám státní pohanské církve jako vysloveně nenáboženští ateisté.

Zastaralé obrazy Boha
odvádějí i lidi poctivě hledající

Ve jménu záchrany toho podstatného ve víře se budeme muset osvobozovat od jejích neautentických nánosů a historicky podmíněných projevů. Bůh má být všechno a nade všechno. Každá doba má právo a povinnost vyslovit si tuto absolutní pravdu svou řečí. Zastaralé a pro naši dobu už neplatné obrazy Boha, Krista a církve odvádějí i lidi poctivě hledající. Hlasatelé evangelia a ti, kdo uvěřili, stojí před úkolem neúnavně a systematicky pracovat na sobě, kultivovat tu nejkrásnější stránku své osobnosti, zápasit o stále vyšší porozumění a hlubší víru.  Nakonec budeme souzeni jen z lásky. Všechny funkce, tituly a privilegia bez lásky jsou jen ke škodě. Zaslepují dávajícího a přijímajícího nepřesvědčí.

Zůstává nám úloha ve víře kráčet
nezajištěnými dějinami

Zůstává nám úloha ve víře kráčet nezajištěnými dějinami, poslouchat Boží slovo a trápit se s řešením problémů stejně jako ostatní svět. Nastala sekularizace, inkulturace a vyžaduje to jim přiměřené postoje. 

Okolo nás umírají lidé na duchovní podvýživu a my máme chléb a slovo života v rukou. Člověk-křesťan musí v této hodině stát na straně chudých a trpících.

Církev se potřebuje osvobodit od své vázanosti na moc, na úřad.
Od chorobných postojů...

Církev se potřebuje osvobodit od svých zábran, od své vázanosti na moc, na úřad, na neomylnost. Od chorobných postojů, od nevědomosti, od vazby na minulost a na chorobnou politickou přítomnost. Od strachu, že něco zmeškáme, i od pýchy, že bez Boha něco zachráníme. Důstojně žít své Evangelium v této době, v důvěře, že tu lodičku vede přece jen On. Jen v Kristu je spása a on ji uskutečňuje i naším přičiněním.

Anton Srholec: Experiment lásky, Na ceste 1989, 54-57
 (Anton Srholec 
* 12. června 1929, Skalica
† 7. ledna 2016, Bratislava)

 

 

 

 

 

Anton Srholec: některé další texty

  • Experiment lásky (Anton Srholec)  - Dokazování je pozůstatek racionalistické éry. Náboženství se povýšilo na ideologii. Učilo se jako jiné předměty ve škole. Bylo to pěkné, ale ne úplné. Je to redukce - pars pro toto. Víra v Boha je kultura života. Stařenky toho mnoho nevědí, ale milují Boha a lidi celým svým srdcem. Děti ve škole neučím otázky o odpovědi z katechizmu. Poukazuji jim na Boží lásku k nám a ukazuji jim gesta a rány Pána Ježíše. On je náš nejlepší učitel. 

  • Citáty z knihy: Experiment lásky (Anton Srholec)  - Existuje nepsaný zákon, že každá velká pravda musí být pošlapána, zesměšněna, pošpiněna, a když podobně jako křesťanství u nás unese tato ponížení, stává se zajímavou, hodnou úcty. ...  Křesťanství méně dogmatické. Ekumenické. Vyjádřené i v nových společenstvích a formách. Na slovech tolik nezáleží, když vycházejí z milujícího srdce.  (Anton Srholec: Experiment lásky, Na ceste 1989, 31)
     
  • Důstojně žít Evangelium (Anton Srholec)  - Církev se potřebuje osvobodit od svých zábran, od své vázanosti na moc, na úřad, na neomylnost. Od chorobných postojů, od nevědomosti, od vazby na minulost a na chorobnou politickou přítomnost. Od strachu, že něco zmeškáme, i od pýchy, že bez Boha něco zachráníme. Důstojně žít své Evangelium v této době, v důvěře, že tu lodičku vede přece jen On. Jen v Kristu je spása a on ji uskutečňuje i naším přičiněním. ( Anton Srholec: Experiment lásky, Na ceste 1989, 54-57)
  • Je třeba křesťanské hodnoty vyslovit novým jazykem (Anton Srholec)  - Křesťanství nese příliš velké všelidské hodnoty, než aby se dalo bez nich žít. Jen je třeba je vyslovit novým jazykem a směle svěřit novým lidem, kteří budou mít vůli a hrdost je nejen hlásat a interpretovat po novu, ale je i žít a svědčit o nich. Je třeba odlišit podstatné od okrajového. Nevázat křesťanství na přežité formy. 
     
  • Mše svatá v hlubině jáchymovských lágrů  - Rozvěsili jsme po stěnách kahany, na schůdek položili utěrku, vytáhli kousek chleba, víno v lahvičce od léků, malou bibli a postavili jsme se do půlkruhu... 
     
  • Můžeme prokvasit svět  Na Slovensku je legendou. Když se nyní jeho zdraví zhoršilo a on se připravuje na smrt, sledují jeho stav s obavami nejen věřící. Snil o tom, že bude „generátorem duchovních hodnot“. Dělal v jáchymovských dolech, a než se stal knězem, mnoho si vytrpěl. V rozhovoru pro KT, který vznikl v době, kdy byl ještě při síle, vydává svědectví o svém výjimečném životě. Salesián  (odkaz na katyd.cz)

 

Čtení z dnešního dne: Neděle 19. 11.

Př 31,10-13.19-20.30-31; Žalm 128; 1 Sol 5,1-6
Mt 25,14-30

Při čtení evangelia této neděle se posluchači často ptají, zda potrestaný třetí služebník netrpí bezpráví. Vždyť pán je tvrdý a „sbírá, kde nerozsypal“. Úvaha vypravěče však poukazuje na důležitý detail: Cožpak třetí služebník neznal Pána dobře? Vždyť ví, jak smýšlí! Jde o zaměstnance, který neprovede zadanou práci a ještě se vymlouvá. Nejde tedy o odsouzení těch, kdo mají úzkostnou povahu. Je třeba nepřehlédnout, v jaké souvislosti náš úryvek zaznívá, protože není obecná! Jde o texty mluvící o konci světa. Proto je pravděpodobné, že zde je řeč o přijetí evangelia v kontextu široké židovské komunity. Mnozí evangelium nepřijali, protože jim nezapadalo do tradic a vlastních představ o prožívání víry. Ale i dnes jsou lidé, kteří utíkají do minulosti, v níž spatřují jistotu. Nic „nového“ ze strachu nepřipouští. To ovšem nenese plody, které Pán očekává.

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...

Litanie ke Kristu Králi

(16. 11. 2017) Kriste, Králi všeho tvorstva, smiluj se nad námi. Kriste, Králi národů, Kriste, Králi králů, Kriste, Králi nebe i...

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(15. 11. 2017) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen...

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

(12. 11. 2017) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2017) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens...