11. 7. 2007

Kdo je bližním pro člověka 21. století?

Na mnoha stranách lidé volají po lidštější církvi. Touží se vymanit z masového, institucionálního, anonymního církevního života. Touží po bratrském společenství. V prázdnotě městské anonymity má slovo ?bratr? stěží konkrétní a lidský význam. Rozklad společnosti, krize rodiny, nové způsoby života plodí stále víc situaci samoty i pro křesťana.
Každý z nás, je vybízen, aby se zamyslel nad slovy evangelia o ?stonásobku?, který dostane ten, kdo opustí dům, pole, bratry, matku. Příslib evangelia je totiž současně výzvou a požadavkem. Je neuskutečnitelný, jestliže se ho každý nezúčastní v první osobě. Byl by nesmysl naříkat si, že komunita nám nedává to, co od ní čekáme, pokud my sami jí nedáváme to, co komunita čeká od nás. Představuje církev, farnost,? velkou rodinu, kde se dělíme o všechno, co máme? Zajímáme se o druhé? Co dělá konkrétně každý z nás, aby tato komunita představovala pro každého svého člena onen stonásobek?
Současně stojíme také před složitým problémem. Jsme uvěznění ve městě a někdy v něm ztracení, ale přitom ve styku s dalekými světy a problémy. Prostřednictvím televize, zpráv, internetu se dostáváme do styku s nejvzdálenějšími skutečnostmi. Jsou to ale informace vzdálené, složité, těžko rozluštitelné. Vyvolávají nás už zvykovou bezmocnost a lhostejnost.

Kdo je bližním pro křesťana, který žije mezi městem a televizí? Současný člověk se nikdy nevyčerpává jen tam, kde je. V obou rozměrech nalézá svět chudých, onen svět, s nímž má křesťanský život privilegované pouto. Je spjat s těmi, kdo nemají co dát výměnou. Řehoř Veliký připomínal římským křesťanům: ?Každý den nalézáme Lazara, jestliže ho hledáme. A i když ho nehledáme, narážíme na něj."
Láska musí čelit výzvě informací, být stále ve styku se vzdáleným světem, a to ne ze zvyku, ale s láskou. Takto je křesťanské společenství při vší své omezenosti zásobárnou lidstva ve městě a ve světě. Je schopno neustupovat odlidštění, nechodit chvatně a roztržitě kolem trpícího souseda. Neignorovat ale ani toho, kdo je daleko. To je ?slabá síla? lásky.


***
Se svolením zpracováno podle knihy: Andrea Riccardiho: Bůh nemá strach, kterou vydalo Karmelitánské nakladatelství


***
Několik kapitol z této knihy naleznete zde

Čtení z dnešního dne: Neděle 21. 1.

Jon 3,1-5.10 ; Žalm 25; 1 Kor 7,29-31
Mk 1,14-20

Velmi podobný text povolání jsme slyšeli minulou neděli, jen ho vyprávěl sv. Jan. Lze tedy srovnávat pohled dvou autorů. Co je společné? U sv. Jana je vidět více aktivita učedníků, Marek zdůrazňuje, že Ježíš oslovil následovníky jako první. V realitě života je to velmi podobně. Nelze jasně odlišit, jak moc to byl nejprve Pán a do jaké míry hledání učedníka. Ale jasné je, že následovník je ochoten hledat Boha a za Kristem jít. A Bůh toto hledání nenechá bez reakce.

Zdroj: Nedělní liturgie

21.1.2014 zemřel P. Karel Fořt - ´Otec Karel z RFE´

(21. 1. 2018) Dlouholetý oblíbený redaktor náboženského vysílání Radia Svobodná Evropa.

Kulturní i přírodní bohatství Amazonie leží papeži na srdci

Kulturní i přírodní bohatství Amazonie leží papeži na srdci
(18. 1. 2018) Papež František směřuje světovou pozornost k záchraně unikátních světových ekosystémů i kulturám domorodých národů,...

Týden modliteb za jednotu křesťanů - smíření křesťanů přesahuje lidské síly...

(14. 1. 2018) "Týden modliteb za jednotu křesťanů" se slaví každý rok od 18. do 25. ledna (nebo na jižní polokouli kolem...

Etty Hillesum - výročí narození (15. 1. 1914)

(13. 1. 2018) Už uplynulo více než 100 let od narození Ester "Etty" Hillesum. Etty se narodila 15. ledna v roce 1914 v židovské rodině...

15.1.2008 zemřel jeden z českých předních biblistů Profesor Jan Heller

(12. 1. 2018) Když se přiblíží stáří, sil ubývá. Co bude dál? Někdo ulpí na tom, co uplývá. To rozmnožuje bolest. Někomu je však dáno...

Marie Elekta od Ježíše (1605?1663), svátek 11.1.

(10. 1. 2018) V roce 1656 se konečně přes různé překážky podařilo realizovat založení pražského Karmelu. Zakladatelkou byla matka...