Kdo se umí rozdělit, má z toho nakonec sám víc - archív citátů

10. 9. 2001 , Angelo Scarano

Marnotratný otec...

Podobenství o "marnotratném synu" by se spíš mělo nazývat podobenstvím o "marnotratném otci": důraz se totiž klade na velikost otcova obdarování, převyšující všechny představy. Otec je víc než milosrdný: nejen že odpouští, ale dává s nadbytkem, prostě rozmařile. Dalšími hlavními postavami jsou oba synové, kteří mají jeden společný rys: nejsou schopni přijmout otce, přijmout, že je vůči nim skutečně dobrý.
Mladší syn

Mladší syn si nejprve vyžádá svůj podíl: zajímá ho teď jen majetek, otec přestal pro něj existovat. Poté začíná žít “rozmařile”: nespořádaně, pošetilým způsobem, prostě “v plné svobodě”. Avšak tato “pohoda” není trvalá: prožívá postupnou degradaci - musí pracovat, a to dokonce u vepřů (židé je považovali za nečistá a odporná zvířata). A nejen to: zaměstnavatel se zajímá spíš o vepře než o něj, vždyť na rozdíl od vepřů nemá nic k jídlu. A tato bída ho přivede k zamyšlení. Nemá “nejvznešenější” pohnutky, jde mu spíš o vlastní kůži, o jídlo, proto se chce vrátit k otci. Není “vzorným kajícníkem” a modelem pro naše obrácení! On kalkuluje: na tomto pozadí vyniká “nezištné” jednání otce, který nekalkuluje! A vzdor očekávání otec ho přijímá ne jako otroka, ale jako syna!


Starší syn a jeho výčitky

Starší syn mluví jen zákonicky: poslušnost a odměna. On, syn, žil jako otrok! Nepotřebuje také on obrácení? I on potřebuje přijmout otcův dar: není otrok, ale syn. Nedokáže říct “otče” (narozdíl od mladšího), neříká “můj bratr” (“tento tvůj syn”). Připomíná chování farizeje v chrámu (Lk 18,11): “nikdy jsem nic nepřestoupil”. Otec ho však považuje za svého syna, dokonce ho oslovuje “mé dítě”. Navíc mu připomíná, že “ten druhý” je stále jeho bratrem. Starší syn proto potřebuje obrácení k otci a k svému bratru: jeho zkreslený obraz otce mu brání přijmout skutečného otce.


Společné rysy obou synů

1) Mají špatnou představu o otci: nemají představu “dobrého” otce (první utíká pryč od něj, druhý mu vytýká, že nebyl na něj “štědrý”)

2) “Utíkají” od otce, nechtějí mít nic společného s ním: první jde pryč, druhý nepoužívá oslovení “otče” a nechce dovnitř

3) Bez otce jsou v krizi: mladší syn zakouší hlad a pokoření, druhý je vnitřně nešťastný, proto reptá, je rozhněvaný

4) Oběma jde o “majetek”, o vlastnictví, nejde jim o otce: první si bere svůj podíl, druhý vyčítá, že dostal málo

5) Ani jeden nemá skutečně synovský vztah k otci – první otce opouští, druhý je spíš služebník (či pracovník za mzdu), kterému jde o odplatu

6) Mají stejné smýšlení: uvažují zákonicky, oba uvažují v kategoriích ”odměna-trest”.

Jaký je tedy mezi nimi rozdíl? Mladší je pokornější, starší je arogantní, nepřístupný. První se vrací k otci, druhý ne.




Převzato z "Myšlenky ke kázání" ke 24. neděli v mezidobí (celý text zde) z tématické sekce "Kázání, promluvy" na tomto webu...
 

Související texty k tématu:

Čtení z dnešního dne: Neděle 19. 11.

Př 31,10-13.19-20.30-31; Žalm 128; 1 Sol 5,1-6
Mt 25,14-30

Při čtení evangelia této neděle se posluchači často ptají, zda potrestaný třetí služebník netrpí bezpráví. Vždyť pán je tvrdý a „sbírá, kde nerozsypal“. Úvaha vypravěče však poukazuje na důležitý detail: Cožpak třetí služebník neznal Pána dobře? Vždyť ví, jak smýšlí! Jde o zaměstnance, který neprovede zadanou práci a ještě se vymlouvá. Nejde tedy o odsouzení těch, kdo mají úzkostnou povahu. Je třeba nepřehlédnout, v jaké souvislosti náš úryvek zaznívá, protože není obecná! Jde o texty mluvící o konci světa. Proto je pravděpodobné, že zde je řeč o přijetí evangelia v kontextu široké židovské komunity. Mnozí evangelium nepřijali, protože jim nezapadalo do tradic a vlastních představ o prožívání víry. Ale i dnes jsou lidé, kteří utíkají do minulosti, v níž spatřují jistotu. Nic „nového“ ze strachu nepřipouští. To ovšem nenese plody, které Pán očekává.

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...

Litanie ke Kristu Králi

(16. 11. 2017) Kriste, Králi všeho tvorstva, smiluj se nad námi. Kriste, Králi národů, Kriste, Králi králů, Kriste, Králi nebe i...

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(15. 11. 2017) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen...

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

(12. 11. 2017) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2017) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens...