Kdo se umí rozdělit, má z toho nakonec sám víc - archív citátů

26. 11. 2008 , Karel Fořt

Nelaskavá tvář dnešní církve

Nedávno si mi stěžovala bývalá spolužačka, že její vnuk si našel věřící děvče, které ho vzalo na Štědrý den na půlnoční. Celebrujícího kněze nenapadlo nic lepšího, než přítomným vynadat, že nechodí do kostela i během roku.
Co tam prý dělají teď? Místo aby se radoval, že vůbec přišli, ještě je odháněl: Když nechodíte na mé bohoslužby pravidelně, tak sem nepatříte! To je jeden z mnoha příkladů nelaskavé tváře církve, která dnešního člověka nejen neosloví, ale navíc i odpudí.

V českých kostelech se pořád ještě setkáváte s tím, že kněz při nedělní mši vyčte věřícím malou účast (to je ovšem pláč na cizím hrobě), nebo v nich naopak vytváří dojem, že jsou jediní spravedliví a okolní svět je zkažený (což v nich jen posiluje postoj uzavřenosti).

Takové dosud přežívající deformace jsou vážnou překážkou v úsilí o novou evangelizaci českého národa. Po čtyřiceti letech komunismu si pořád ještě musíme zvykat na to, že civilní život není nepřátelský a máme v něm hledat vše dobré, nač můžeme navázat a v čem se můžeme shodnout. Proto musíme opustit zdi našich kostelů a far. Pán Ježíš se také neomezoval jen na synagogu – kázal na jezeře, na kopci, na cestách, při každé vhodné příležitosti. Tomu se musíme naučit i my.
 
Zpracováno podle knihy: Karel Fořt v rozhovoru s Janem Paulasem,
kterou vydalo Karmelitánské nakladatelství.
Několik kapitol z této knihy naleznete zde

Čtení z dnešního dne: Neděle 19. 11.

Př 31,10-13.19-20.30-31; Žalm 128; 1 Sol 5,1-6
Mt 25,14-30

Při čtení evangelia této neděle se posluchači často ptají, zda potrestaný třetí služebník netrpí bezpráví. Vždyť pán je tvrdý a „sbírá, kde nerozsypal“. Úvaha vypravěče však poukazuje na důležitý detail: Cožpak třetí služebník neznal Pána dobře? Vždyť ví, jak smýšlí! Jde o zaměstnance, který neprovede zadanou práci a ještě se vymlouvá. Nejde tedy o odsouzení těch, kdo mají úzkostnou povahu. Je třeba nepřehlédnout, v jaké souvislosti náš úryvek zaznívá, protože není obecná! Jde o texty mluvící o konci světa. Proto je pravděpodobné, že zde je řeč o přijetí evangelia v kontextu široké židovské komunity. Mnozí evangelium nepřijali, protože jim nezapadalo do tradic a vlastních představ o prožívání víry. Ale i dnes jsou lidé, kteří utíkají do minulosti, v níž spatřují jistotu. Nic „nového“ ze strachu nepřipouští. To ovšem nenese plody, které Pán očekává.

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...

Litanie ke Kristu Králi

(16. 11. 2017) Kriste, Králi všeho tvorstva, smiluj se nad námi. Kriste, Králi národů, Kriste, Králi králů, Kriste, Králi nebe i...

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(15. 11. 2017) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen...

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

(12. 11. 2017) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2017) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens...