29. 4. 2002

Nová kniha - Psychologie náboženství

(Pavel Říčan)
Náš přední odborník ukazuje ve čtivě napsané knize možnosti psychologického studia náboženství, jeho tradici a hlavní výsledky. Probírá přínos, který pro porozumění náboženským jevům mají hlavní směry psychologického bádání (např. teorie motivace, vývojová nebo sociální psychologie).
Podrobněji jsou představeny směry psychologického myšlení, které měly zvlášť významný vliv na moderní chápání náboženství (Freudova psychoanalýza, Jungova analytická psychologie). Pozornost je také věnována speciálním tématům psychologie náboženství – běžným a mimořádným náboženským prožitkům; morálce, lidské vině, svědomí, vztahu mezi psychopatologickými a náboženskými jevy apod.

***

Náboženství nepřestává být v moderní společnosti přítomno, naopak, mnozí v něm vidí zdroj, výraz či dokonce řešení velkých problémů současnosti.

Vedle tradičních forem religiozity se objevují podoby nové, nezřídka i nebezpečné. Náboženské jevy jsou předmětem zájmu odborníků řady disciplín. O soustavnější reflexi své víry se snaží i mnozí věřící. Náš přední odborník ukazuje možnosti psychologického studia náboženství, jeho tradici a hlavní výsledky. Probírá přínos, který pro porozumění náboženským jevům mají hlavní směry psychologického bádání (např. teorie motivace, vývojová nebo sociální psychologie). Podrobněji jsou představeny směry psychologického myšlení, které měly významný vliv na moderní chápání náboženství (Freudova psychoanalýza, Jungova analytická psychologie). Pozornost je věnována speciálním tématům ¦ běžným a mimořádným náboženským prožitkům, morálce, vině, svědomí, vztahu mezi psychopatologickými a náboženskými jevy apod.

Cílová skupina:
Psychologové, religionisté, teologové a duchovní, studenti těchto oborů, zájemci o náboženství a víru.

***


váz., 328 s., 397 Kč
Vydalo nakladatelství Portál

Čtení z dnešního dne: Neděle 22. 7.

Jer 23,1-6; Žalm 23; Ef 2,13-18
Mk 6,30-34

Učedníci jsou v plné práci, obsluhují zástup, hovoří s lidmi, obhajují mistra, naslouchají mu. Dokonce byli na první misijní cestě po dvojicích a zažili, že Boží moc byla s nimi. Ale Pán nevidí především výkon, ale je samotné. Bůh si všímá nás, výkon je až na nějakém druhém či dalším místě. První je člověk. A stejně Kristus reaguje, když uvidí zástup, který touží po Bohu. Řecké slovo, které zde zazní, označuje slitování či soucit. Bůh je soucitný a není lhostejný. Jak ale vyřešit nouzi všech? Brzy učedníci zažijí zázrak Božího soucitu. Nyní především vidí, že Ježíš je hluboce lidský!

Zdroj: Nedělní liturgie

Skauting prochází obdobím rozkvětu

Skauting prochází obdobím rozkvětu
(20. 7. 2018) Zdálo se, že skauting vyšel z módy. V posledním desetiletí však zažívá dynamický rozvoj. Skauting se...

Svatá Marie Magdalena (Magdalská, Magda) – svátek 22.7.

(20. 7. 2018) Kdo vlastně byla Marie Magdalská? Ještě donedávna se v ní spojovaly celkem tři ženské postavy známé z evangelií. (odkaz...

Sv. Eliáš (20.7.)

(18. 7. 2018) V náboženských dějinách Izraele hráli velkou roli proroci. Mezi nimi vyčnívá postava Eliáše, kterého Bůh povolal, aby...

17. července 1794 bylo popraveno šestnáct karmelitánek

(16. 7. 2018) z kláštera Compiègne u Paříže

Josef Toufar - výročí narození 14.7.1902

(12. 7. 2018) Josef Toufar - kněz umučený komunisty - se narodil 14.7.1902

Sv. Benedikt z Nursie (11.7.)

(10. 7. 2018) Sv. Benedikt měl zásadní vliv na rozšíření křesťanství na evropském kontinentu.