Kdo se umí rozdělit, má z toho nakonec sám víc - archív citátů

18. 6. 2010

Nové okolnosti v případě bestiální vraždy tureckého biskupa Padoveseho

Uřízli mu hlavu jako Janu Křtiteli. Zasadili mu dvacet ran nožem. V případě bestiální vraždy tureckého biskupa Padoveseho, která byla spáchána začátkem června ? pouhý den před papežovým příletem na Kypr se objevily nové okolnosti.
Předseda turecké biskupské konference mohl být prý potrestán za to, že zabránil atentátu na Benedikta XVI.

?Biskup Padovese byl varován tureckými úřady, že jeho řidič Murat Altun, s nímž měl letět na Kypr za papežem Benediktem XVI., se zapletl s radikálními islamistickými skupinami. Biskup se rozhodl stornovat letenky, protože se obával, že by se Altun mohl pokusit ohrozit papežův život,? soudí italský katolický novinář P. Filippo di Giacomo. S jinou verzí přišel arcibiskup Ruggero Franceschini, smyrnský metropolita, který naznačil, že mohlo jít o pokus destabilizovat zemi a odvrátit vstup Turecka do EU. Nicméně se tento hodnostář obrátil na tureckou justici s tím, že církev ohledně vraždy biskupa Padoveseho ?chce znát celou pravdu a nic jiného než pravdu, nic nesmí zůstat skryto?. Odmítl přitom jako zcela lživé dosavadní hypotézy, že vrah byl snad duševně nemocný nebo že to byla pomsta za údajné sexuální ?služby? biskupovi. Náboženská motivace činu byla prokazatelná už z toho důvodu, že násilník měl po spáchání zločinu vylézt na střechu domu a před svědky vykřiknout ?Zabil jsem velkého Satana. Allah Akbar (Bůh je veliký)!? Arcibiskup Franceschini přitom pokládá jednání vraha ?za velmi zvláštní? i proto, že tohoto biskupova řidiče zná osobně již deset let ? prý nebyl praktikující muslim, a dokonce projevoval známky sympatií ke křesťanské kultuře. ?Byl jsem to já, kdo jsem mu našel zaměstnání v církvi,? přiznal arcibiskup. I proto předpokládá, že Murat Altun se stal jen nástrojem v rukou islamistů. Turecká policie je prý dokonce přesvědčena o tom, že biskup byl zabit ?nejméně dvěma osobami?.

NEZMOHL SE NA SLOVO

Církev v Turecku je podle arcibiskupa Franceschiniho touto tragédií hluboce zasažena, což bylo patrné i při pohřbu 7. června v tureckém Iskenderunu. ?Vedle mne seděl při obřadu arménsko-katolický biskup z Istanbulu a ten byl tak zdrcen, že ani nepromluvil. Snad přitom myslel i na arménskou genocidu spáchanou Turky před 100 lety,? uvedl smyrnský metropolita. Pohřební obřady se budou opakovat ještě o týden později 14. června (tj. po uzávěrce tohoto čísla KT) v Miláně ? v biskupově rodišti, kam již byla rakev s tělem zesnulého převezena. Italské státní zastupitelství přitom požádalo o provedení pitvy. První oficiální verze vraždy, kterou předpokládal i papež Benedikt XVI. při návštěvě Kypru, byla psychická choroba vraha. Světové agentury však uvádějí, že skutečný motiv činu nebyl hned místní církví zveřejněn s ohledem na papežovu návštěvu na Kypru a její pokojný průběh. Tam totiž panují mezi Řeky a Turky dlouhodobě vyhrocené vztahy kvůli tomu, že Turci v roce 1974 část ostrova vojensky obsadili.

***

Se svolením převzato z: webu Katolického týdeníku 25/2010
Autor textu: Zikmund, Martin T.

***

V češtine vyšla velmi zajímavá Padoveseho knížka:
Malé rozhovory svatých

Z anotace knížky: Při pohledu na sochy svatých z mramoru může leckoho napadnout: Mají tyto postavy ještě něco společného s námi, obyčejnými smrtelníky? Autor této půvabné knížky je pevně přesvědčen o tom, že ano. Propůjčuje proto hlas světcům a světicím z Berniniho kolonády na Svatopetrském náměstí v Římě, aby si před našima očima vyměnili názory na problémy aktuální ve své i v naší době. Svatým v jeho podání nejsme vůbec lhostejní, stále se za nás přimlouvají u Boha, zůstávají však v první řadě našimi bratry a sestrami a chtějí se s námi podělit o své zkušenosti. Každý z nich přece musel také zápasit se svými slabostmi, prožívat obyčejné lidské starosti, útrapy a obtíže rozhodování....

Čtení z dnešního dne: Neděle 19. 11.

Př 31,10-13.19-20.30-31; Žalm 128; 1 Sol 5,1-6
Mt 25,14-30

Při čtení evangelia této neděle se posluchači často ptají, zda potrestaný třetí služebník netrpí bezpráví. Vždyť pán je tvrdý a „sbírá, kde nerozsypal“. Úvaha vypravěče však poukazuje na důležitý detail: Cožpak třetí služebník neznal Pána dobře? Vždyť ví, jak smýšlí! Jde o zaměstnance, který neprovede zadanou práci a ještě se vymlouvá. Nejde tedy o odsouzení těch, kdo mají úzkostnou povahu. Je třeba nepřehlédnout, v jaké souvislosti náš úryvek zaznívá, protože není obecná! Jde o texty mluvící o konci světa. Proto je pravděpodobné, že zde je řeč o přijetí evangelia v kontextu široké židovské komunity. Mnozí evangelium nepřijali, protože jim nezapadalo do tradic a vlastních představ o prožívání víry. Ale i dnes jsou lidé, kteří utíkají do minulosti, v níž spatřují jistotu. Nic „nového“ ze strachu nepřipouští. To ovšem nenese plody, které Pán očekává.

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...

Litanie ke Kristu Králi

(16. 11. 2017) Kriste, Králi všeho tvorstva, smiluj se nad námi. Kriste, Králi národů, Kriste, Králi králů, Kriste, Králi nebe i...

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(15. 11. 2017) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen...

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

(12. 11. 2017) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2017) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens...