Kdo se umí rozdělit, má z toho nakonec sám víc - archív citátů

7. 3. 2006

O biřmování důkladně

Nové číslo časopisu Communio, které vyšlo ještě s vročením 2005 (Mezinárodní katolická revue Communio, roč. 9, 4/2005) je věnováno svátosti biřmování.
Pavel Vojtěch Kohut OCD pojednává o této svátosti jako o jednom z elementů křesťanské iniciace, Benedikt Mohlník OP z hlediska teologie svátostí, světí biskup ze švýcarského Churu Peter Henrici SJ jako o svátosti Ducha svatého a Aleš Opatrný z hlediska pastoračního. Téma dále rozvíjí stať biblisty Jaroslava Brože o Duchu svatém jako principu duchovního života, Hanse Urs von Balthasara o svědectví a hodnověrnosti a rozhovor s Vojtěchem Kodetem OCarm o charizmatické obnově (obnově v Duchu svatém), vedený Prokopem Brožem.

Celé číslo představuje v novější české teologické literatuře prakticky nejrozsáhlejší pojednání o této svátosti, která je mnohdy vykládána a druhým přibližován spíš z pozic pozdějších interpretací, které jsou mnohdy spíš ideologizováním, než z hlediska skutečně teologického, které by vycházelo z teologického a historického chápání iniciačních svátostí a biřmování vidělo důsledně v souvislosti iniciačních svátostí. Text je velmi užitečnou četbou pro kněze i pro všechny, kdo se zabývají přípravou biřmovanců a katechezí vůbec. (Neváhal bych jej označit za četbu povinnou, kdybych nevěděl, že toto označení je spíš odrazující než povzbuzující.)

***

Texty k tématu biřmování naleznete zde

Čtení z dnešního dne: Neděle 19. 11.

Př 31,10-13.19-20.30-31; Žalm 128; 1 Sol 5,1-6
Mt 25,14-30

Při čtení evangelia této neděle se posluchači často ptají, zda potrestaný třetí služebník netrpí bezpráví. Vždyť pán je tvrdý a „sbírá, kde nerozsypal“. Úvaha vypravěče však poukazuje na důležitý detail: Cožpak třetí služebník neznal Pána dobře? Vždyť ví, jak smýšlí! Jde o zaměstnance, který neprovede zadanou práci a ještě se vymlouvá. Nejde tedy o odsouzení těch, kdo mají úzkostnou povahu. Je třeba nepřehlédnout, v jaké souvislosti náš úryvek zaznívá, protože není obecná! Jde o texty mluvící o konci světa. Proto je pravděpodobné, že zde je řeč o přijetí evangelia v kontextu široké židovské komunity. Mnozí evangelium nepřijali, protože jim nezapadalo do tradic a vlastních představ o prožívání víry. Ale i dnes jsou lidé, kteří utíkají do minulosti, v níž spatřují jistotu. Nic „nového“ ze strachu nepřipouští. To ovšem nenese plody, které Pán očekává.

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...

Litanie ke Kristu Králi

(16. 11. 2017) Kriste, Králi všeho tvorstva, smiluj se nad námi. Kriste, Králi národů, Kriste, Králi králů, Kriste, Králi nebe i...

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(15. 11. 2017) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen...

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

(12. 11. 2017) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2017) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens...