28. 11. 2008 , Jolana Poláková

Odpovědnost za budoucnost

Nové číslo Teologických textů, kroužící kolem tohoto tématu, poskytuje různorodé podněty k zevrubnějšímu zamyšlení nad konkrétní odpovědností, kterou ve své historické situaci nezastupitelně neseme.
V nejbližším kontextu se jistě nemůžeme vyhnout otázce perspektiv spravedlivé vzájemné komunikace v naší české církvi. Jimi se zabývá podnětný článek pražské kancléřky a advokátky Marie Kolářové.

Vytrvale uplatňovaná odpovědnost univerzální církve za budoucí vývoj globální společnosti, systematicky vyjádřená naposledy v Kompendiu sociální nauky církve, nezůstává bez ohlasů ani v českém ekumenickém prostoru. Dokladem je zasvěcený příspěvek docenta Husitské teologické fakulty Jiřího Vogela. Aktuálně se odhalující spirituální a etické konstanty čestného a bezpečného ekonomického chování teologicky tematizuje slovenský autor Štefan Šrobár.

Speciální problém, který ve vztahu k budoucnosti řeší především evropští křesťané, se, jak známo, týká autentičnosti a životnosti jejich odkazu budoucím generacím. Otázkou předávání víry se z české situace teoreticky zabývá doc. Michal Kaplánek SDB, z každodenního praktického hlediska slovenských salesiánů dr. Anton Červeň a z programového východiska pastýřů církve J.-C. Reichert, francouzský autor rozboru tamější nové katechetické instrukce.

To, že politický pragmatismus a duchovní nihilismus představují pro dnešní křesťany plodnou výzvu k perspektivně nosnému vytěžení silných, živých tradic, ukazují příspěvky Bohumíra Janáta ? před pěti lety zesnulého filosofa ?, překladatelky Moniky Recinové a slovenského teologa Roberta Sarky.

Avšak bezesporu nejšíře uznávaným předpokladem nedestruktivního utváření naší budoucnosti je prazákladní obecně lidská snaha o vzájemné porozumění. Její nepostradatelný hybný princip ? slovy svatého Augustina ?řád lásky? ? v jeho schelerovském pojetí systematicky zachycuje a rozvíjí mladý brněnský filosof Eduard Roreček. Jakoby v aplikované podobě se s tímto východiskem setkáváme v badatelsky korektním a do hloubky vysvětlujícím srovnávacím rozboru Bible a Koránu z pera italského teologa Valentina Cottiniho.

To je snad alespoň to nejdůležitější, kvůli čemu nové číslo TT možná stojí za přečtení.

Jolana Poláková (ttexty@volny.cz)

Čtení z dnešního dne: Neděle 21. 1.

Jon 3,1-5.10 ; Žalm 25; 1 Kor 7,29-31
Mk 1,14-20

Velmi podobný text povolání jsme slyšeli minulou neděli, jen ho vyprávěl sv. Jan. Lze tedy srovnávat pohled dvou autorů. Co je společné? U sv. Jana je vidět více aktivita učedníků, Marek zdůrazňuje, že Ježíš oslovil následovníky jako první. V realitě života je to velmi podobně. Nelze jasně odlišit, jak moc to byl nejprve Pán a do jaké míry hledání učedníka. Ale jasné je, že následovník je ochoten hledat Boha a za Kristem jít. A Bůh toto hledání nenechá bez reakce.

Zdroj: Nedělní liturgie

21.1.2014 zemřel P. Karel Fořt - ´Otec Karel z RFE´

(21. 1. 2018) Dlouholetý oblíbený redaktor náboženského vysílání Radia Svobodná Evropa.

Kulturní i přírodní bohatství Amazonie leží papeži na srdci

Kulturní i přírodní bohatství Amazonie leží papeži na srdci
(18. 1. 2018) Papež František směřuje světovou pozornost k záchraně unikátních světových ekosystémů i kulturám domorodých národů,...

Týden modliteb za jednotu křesťanů - smíření křesťanů přesahuje lidské síly...

(14. 1. 2018) "Týden modliteb za jednotu křesťanů" se slaví každý rok od 18. do 25. ledna (nebo na jižní polokouli kolem...

Etty Hillesum - výročí narození (15. 1. 1914)

(13. 1. 2018) Už uplynulo více než 100 let od narození Ester "Etty" Hillesum. Etty se narodila 15. ledna v roce 1914 v židovské rodině...

15.1.2008 zemřel jeden z českých předních biblistů Profesor Jan Heller

(12. 1. 2018) Když se přiblíží stáří, sil ubývá. Co bude dál? Někdo ulpí na tom, co uplývá. To rozmnožuje bolest. Někomu je však dáno...

Marie Elekta od Ježíše (1605?1663), svátek 11.1.

(10. 1. 2018) V roce 1656 se konečně přes různé překážky podařilo realizovat založení pražského Karmelu. Zakladatelkou byla matka...