Kdo se umí rozdělit, má z toho nakonec sám víc - archív citátů

18. 4. 2016 , (Foto: IMA)

Pán s vámi. I s tebou! V tomto pozdravu nejde o zbožné přání...

Pán s vámi. I s tebou! V tomto pozdravu nejde o zbožné přání...

"Pán s vámi"
Nejde o zbožné přání, ale o skutečnost

Na začátku slavení eucharistie - po znamení kříže - pokračuje slavení eucharistie vzájemným pozdravem kněze a věřících. V pozdravu „Pán s vámi“ nejde o zbožné přání, ale o skutečnost. Jde o vyznání víry, že Pán je stále s námi a bude s námi až do skonání věků: on je ten prorokovaný Emmanuel, což znamená „Bůh s námi“.

Zvolat „Pán s vámi“ a odpovědět „i s tebou“ znamená tedy vyznat víru, že Pán s námi zcela spojil svůj život a že chce s námi prožívat všechno, čím žijeme, proměnit náš život v bohoslužbu a oslavu Otce. Tímto pozdravem vstupujeme vědomě do Boží přítomnosti.

Pán s vámi
Celkem čtyřikrát

Během celého slavení eucharistie se tento pozdrav ozve celkem čtyřikrát: v úvodu, před četbou evangelia, před eucharistickou modlitbou a před závěrečným požehnáním. Ve všech těchto okamžicích si máme uvědomit přítomnost živého Pána uprostřed nás: ve společenství, v evangeliu, v eucharistii... a na závěr i skutečnost, že on slíbil být s námi po všechny dny, tedy i v našem poslání ve světě.

Možná někdy na bohoslužbu přicházíme neklidní, plní předsudků a svých nároků. Nemusí nám být milé, že je tam člověk, s nímž nemáme vyrovnané účty nebo je nám prostě nepříjemný. Neměli bychom ale odcházet stejní, nebo dokonce ještě zatvrzelejší, než jací jsme přišli. Proto je důležité přijít na mši svatou včas a začít ji slavit s plným vědomím toho, co se zde děje. 

Se svolením zpracováno podle knihy:
Přežít nebo prožít mši svatou?,
kterou vydalo Karmelitánské nakladatelství
www.kna.czwww.ikarmel.cz
Redakčně upraveno

Čtení z dnešního dne: Neděle 19. 11.

Př 31,10-13.19-20.30-31; Žalm 128; 1 Sol 5,1-6
Mt 25,14-30

Při čtení evangelia této neděle se posluchači často ptají, zda potrestaný třetí služebník netrpí bezpráví. Vždyť pán je tvrdý a „sbírá, kde nerozsypal“. Úvaha vypravěče však poukazuje na důležitý detail: Cožpak třetí služebník neznal Pána dobře? Vždyť ví, jak smýšlí! Jde o zaměstnance, který neprovede zadanou práci a ještě se vymlouvá. Nejde tedy o odsouzení těch, kdo mají úzkostnou povahu. Je třeba nepřehlédnout, v jaké souvislosti náš úryvek zaznívá, protože není obecná! Jde o texty mluvící o konci světa. Proto je pravděpodobné, že zde je řeč o přijetí evangelia v kontextu široké židovské komunity. Mnozí evangelium nepřijali, protože jim nezapadalo do tradic a vlastních představ o prožívání víry. Ale i dnes jsou lidé, kteří utíkají do minulosti, v níž spatřují jistotu. Nic „nového“ ze strachu nepřipouští. To ovšem nenese plody, které Pán očekává.

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...

Litanie ke Kristu Králi

(16. 11. 2017) Kriste, Králi všeho tvorstva, smiluj se nad námi. Kriste, Králi národů, Kriste, Králi králů, Kriste, Králi nebe i...

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(15. 11. 2017) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen...

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

(12. 11. 2017) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2017) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens...