Kdo se umí rozdělit, má z toho nakonec sám víc - archív citátů

6. 7. 2016 , (Foto: Michal Němeček)

´Položit svůj život´ znamená také přijímat lidi s jejich charakterovými omezeními

´Položit svůj život´ znamená také přijímat lidi s jejich charakterovými omezeními

Prosté a náročné přikázání:
„Milujte se navzájem, jak já jsem miloval vás.“

Mé přikázání“ (Jan 15,12-17) – přikázání, v němž jsou obsažena všechna ostatní přikázání, přikázání, kterým se Ježíšův učedník odlišuje od všech ostatních lidí, přikázání, o němž apoštol Jan hovoří jako o „novém přikázání“ – toto typické a nezaměnitelné Ježíšovo přikázání je prosté a náročné: „Milujte se navzájem, jak já jsem miloval vás.“ Následovat Krista znamená milovat své bližní do té míry, že jsme ochotni položit za ně život stejně jako Ježíš – Boží Syn, který sestoupil z nebe, aby za mě položil svůj život.

Přijímat své bližní takové, jací jsou,
i s jejich charakterovými omezeními

Položit svůj život neznamená jen „umřít“ za své bratry. Někdy – když se člověka zmocní mimořádný vznět velkomyslnosti – to může znamenat i něco krásného a přitažlivého. Dát svůj život například znamená udělat něco pro to, aby se můj bližní stal alespoň o trochu šťastnějším, ptát se každé ráno jak nebýt lidem jen na obtíž, nebo snášet jejich mlčení a grimasy, přijímat jejich charakterová omezení a nedivit se, když se setkám s tím, v čem oni sami nemají jasno, a s jejich hříchy.

Položit za druhé svůj život
znamená přijímat své bližní takové, jací jsou,
a ne takové, jací by (dle mého) měli být.

Se svolením převzato z knihy
Lectio Divina na každý den v roce 4, str. 268,
kterou vydalo Karmelitánské nakladatelství.
Redakčně upraveno

 

Čtení z dnešního dne: Neděle 19. 11.

Př 31,10-13.19-20.30-31; Žalm 128; 1 Sol 5,1-6
Mt 25,14-30

Při čtení evangelia této neděle se posluchači často ptají, zda potrestaný třetí služebník netrpí bezpráví. Vždyť pán je tvrdý a „sbírá, kde nerozsypal“. Úvaha vypravěče však poukazuje na důležitý detail: Cožpak třetí služebník neznal Pána dobře? Vždyť ví, jak smýšlí! Jde o zaměstnance, který neprovede zadanou práci a ještě se vymlouvá. Nejde tedy o odsouzení těch, kdo mají úzkostnou povahu. Je třeba nepřehlédnout, v jaké souvislosti náš úryvek zaznívá, protože není obecná! Jde o texty mluvící o konci světa. Proto je pravděpodobné, že zde je řeč o přijetí evangelia v kontextu široké židovské komunity. Mnozí evangelium nepřijali, protože jim nezapadalo do tradic a vlastních představ o prožívání víry. Ale i dnes jsou lidé, kteří utíkají do minulosti, v níž spatřují jistotu. Nic „nového“ ze strachu nepřipouští. To ovšem nenese plody, které Pán očekává.

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...

Litanie ke Kristu Králi

(16. 11. 2017) Kriste, Králi všeho tvorstva, smiluj se nad námi. Kriste, Králi národů, Kriste, Králi králů, Kriste, Králi nebe i...

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(15. 11. 2017) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen...

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

(12. 11. 2017) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2017) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens...