Bez Boha nemůžeš učinit nic, co by prospělo jeho království. - archív citátů

18. 9. 2012 , Petr Šabaka (Foto: IMA)

Povolávání Matoušů, aneb dynamika Božího povolání a lidské odpovědi

Povolávání Matoušů, aneb dynamika Božího povolání a lidské odpovědi

„Když šel Ježíš odtud dál, viděl v celnici sedět člověka jménem Matouš a řekl mu: ,Pojď za mnou!‘ On vstal a šel za ním“ (Mt 9,9).

V jediném verši je geniálně vyjádřena dynamika Božího povolání a lidské odpovědi. V naprosto neočekávaný moment lidského života zazáří pronikavé světlo, zazní slovo, které proniká až do morku kostí. Není možné neodpovědět: kladně „ANO“; záporně „NE“.

Kým byl vlastně člověk Matouš? Jedna kniha uvádějící do knih Nového zákona o něm, pro potřebu této promluvy, píše: „Matouš, nazývaný také Lévi (Mk 2, 14; Lk 5, 27), byl výběrčím daní. Ježíš ho povolal, aby se stal jeho učedníkem. Když Lévi jeho pozvání přijal, tak si pravděpodobně změnil jméno a začal se nazývat Matouš (,dar od Boha‘). Je pozoruhodné, že si Ježíš vybral židovského celníka, který byl ve službách Římanů…“ (Kapesní průvodce Novým zákonem, Luxpress, Praha 1996, s. 11). Vůbec není jistě, jestli změnu jména si přál Lévi-Matouš nebo Ježíš. Nebo měl obě jména zároveň, jako třeba Šavel-Pavel? Do takovým akademických podrobností zabíhat nebudeme.

Kým byl Lévi před tím, než se stal celníkem? Anebo byl celníkem od narození? Jeho židovské jméno přeci odkazuje na kmen jednoho z dvanácti synů Jákoba – Izraele. Tento kmen byl vybrán, aby se ujal kněžské služby. Po babylónském vyhnanství se zhostil služby v jeruzalémském chrámu jako tzv. nižší kněžstvo. Byl náš Lévi-Matouš také knězem?

Jestli byl knězem, nevíme, ale pokud ano, tak můžeme klubko minulosti rozvíjet dál. Třeba se zřekl svého úřadu a zaslepen penězi kolaboroval s Římany. Možná se ve skrytu trápil. Špinavé peníze tížily jeho svědomí. Jeho hřích v něm však musel vyhnít. A on mrtvý před Zákonem už pouze očekával svého Zachránce – Spasitele. Tomu by nasvědčovala i jeho okamžitá reakce. Ihned, jak zaslechl Ježíšův hlas, vstal (řecky „anastas“, evokuje nám „vzkříšení“) a následoval ho. Matouš pak dává vzniknout evangeliu, které v každém svém odstavci dokazuje, že ten, který ho vzkřísil k novému životu, je naplněním Zákona, který velice dobře znal.

Mám pro všechny „Matouše“ dobrou zprávu: Ježíš je vždy ve správný čas na správném místě. Osloví nás v okamžik, kdy jsme dozráli, kdy možná nemáme už nic vlastního, jsme spoutáni hříchem, který v nás vyhnívá. Jen je potřeba nepropadnout zoufalství. Spasitel přijde. Možná už stojí za dveřmi.

Čtení z dnešního dne: Sobota 25.11.

1 Mak 6,1-13; Lk 20,27-40

Komentář k 1 Mak 6,1-13: Král Antioch, který šířil násilí, umírá v zoufalství. Na konci církevního roku mohu vzpomenout na všechny pronásledovatele církve. Ne s pocitem msty a zadostiučinění, ale spíš s lítostí…

Zdroj: Nedělní liturgie

Blahoslavený Don Giacomo Jakub Alberione (svátek 26.11.)

(25. 11. 2017) První systematický apoštol médií ve XX. století

Stipendia KAAD pro studium a bádání v Německu

(21. 11. 2017) Německá katolická stipendijní organizace KAAD poskytuje mladým křesťanským akademikům ze zahraničí studijní a badatelská...

C. S. Lewis

(21. 11. 2017) ateista, konvertita, apologeta a ´tvůrce Narnie´ (? 22. 11. 1963)

Slavnost Ježíše Krista Krále

(20. 11. 2017) Slavnost Ježíše Krista Krále je svátek, který se slaví poslední neděli liturgického roku (34. neděli v liturgickém...

Světový den chudých

(18. 11. 2017) Světový den chudých se připomíná vždy 33. neděli v mezidobí, tedy neděli před slavností Ježíše Krista Krále.

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...