Kdo se umí rozdělit, má z toho nakonec sám víc - archív citátů

10. 8. 2015 , Tomáš Roule (Foto: IMA)

Proč někteří lidé stále hledají chyby a nedostatky druhých

Proč někteří lidé stále hledají chyby a nedostatky druhých
Americký kardinál Fulton Sheen upozorňuje, že právě tím, že člověk vytěsní a vyloučí svou osobní vinu, má potřebu přenášet své skutečné, byť nepřiznané, viny na druhé. Čím víc popírá svůj vlastní hřích, tím víc chyb nachází na druhých. Takový člověk pak shání drby, loví senzace, pomlouvá a vše kritizuje.
 
Navíc lze také hříchu uvyknout, že už si ho člověk neuvědomuje a vědomí jeho vážnosti klesá. Sem mířil Ježíš svou okřídlenou větou: "Kdo jsi bez viny, první hoď kamenem" (Jan 8, 7).

Každý člověk nějak pociťuje následky svého hříchu a pokud jej nezpracuje, hledá pak úlevu v únikových božstvech a únikových návycích jako jsou alkohol nebo drogy. Obviňuje vše kolem sebe: manželku / manžela, práci, přátele, poměry. Nepřiznává si svůj hřích.
 
Ježíš neodsoudil Magdalénu potýkající se se svou sexualitou ani kajícího zloděje, který nedovedl odolat pokušení cizího majetku, tedy určitou lidskou špatnost. Hněvali ho a napadal tzv. slušné, se sebou spokojené lidi, potěšené, že našli někoho horšího, než jsou sami.

Nestačí ovšem jen hřích analyzovat (toho by byla také dobře schopná psychologie nebo psychiatrie), aby se jen probudilo vědomí viny, ale je třeba hřích léčit. 
 

Čtení z dnešního dne: Neděle 19. 11.

Př 31,10-13.19-20.30-31; Žalm 128; 1 Sol 5,1-6
Mt 25,14-30

Při čtení evangelia této neděle se posluchači často ptají, zda potrestaný třetí služebník netrpí bezpráví. Vždyť pán je tvrdý a „sbírá, kde nerozsypal“. Úvaha vypravěče však poukazuje na důležitý detail: Cožpak třetí služebník neznal Pána dobře? Vždyť ví, jak smýšlí! Jde o zaměstnance, který neprovede zadanou práci a ještě se vymlouvá. Nejde tedy o odsouzení těch, kdo mají úzkostnou povahu. Je třeba nepřehlédnout, v jaké souvislosti náš úryvek zaznívá, protože není obecná! Jde o texty mluvící o konci světa. Proto je pravděpodobné, že zde je řeč o přijetí evangelia v kontextu široké židovské komunity. Mnozí evangelium nepřijali, protože jim nezapadalo do tradic a vlastních představ o prožívání víry. Ale i dnes jsou lidé, kteří utíkají do minulosti, v níž spatřují jistotu. Nic „nového“ ze strachu nepřipouští. To ovšem nenese plody, které Pán očekává.

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...

Litanie ke Kristu Králi

(16. 11. 2017) Kriste, Králi všeho tvorstva, smiluj se nad námi. Kriste, Králi národů, Kriste, Králi králů, Kriste, Králi nebe i...

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(15. 11. 2017) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen...

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

(12. 11. 2017) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2017) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens...