Bez Boha nemůžeš učinit nic, co by prospělo jeho království. - archív citátů

1. 12. 2009

Spása světa

Věnuje-li se poctivé křesťanské myšlení tématu viny a spásy, obvykle se snaží zametat nejprve před vlastním prahem. Proto otvírá k tomuto tématu zaměřené čtvrté letošní číslo Teologických textů (www.teologicketexty.cz) nejprve citlivou a v české církvi ještě ne zcela dořešenou otázku morálního selhávání některých katolických křesťanů v podmínkách pronásledování církve komunistickým režimem.
Nepostradatelným rámcem faktografických průzkumů (Jan Kafka, Gregor Buß) je přitom univerzální teologická a filosofická perspektiva křesťanského pojetí viny a odpuštění (Hanna-Barbara Gerl-Falkovitz, Bedřich Jetelina).

Křesťanské pochopení toho, že Ježíšovo ?Jděte do světa? se nepopírá, nýbrž doplňuje s Pavlovým ?Nepřizpůsobujte se tomuto světu? ? protože ?získat svět? nemusí vždy znamenat zachránit ho, nýbrž leckdy jen ?ztratit svou duši? ? je příkladně ilustrováno i ve starších českých dějinách, např. postojem Karla IV. vůči intenzivně se nabízejícím pokušením moci (Zdeněk Kalista).

V tomto kontextu je jistě nasnadě otázka, jak chápe svou spásu sám dnešní svět. Zdá se, že po ztroskotání mesianistických totalitních ideologií zbývá jako hlavní nástroj horizontálně pojaté spásy vyspělá a stále se rozvíjející technologie. ?Posthumanistické? vize nám nabízejí různé druhy utopií: svět bezchybně řízený počítači, individuální nesmrtelnost dosažitelnou kybernetizací lidského těla apod. (Robert Sarka). Tento ?egoteistický? aspekt má i scientologická vize spásy, realizovaná pomocí psychotechnického vytváření ?nových lidí? ? ?duchovních vůdců světa? (Andreas Fincke).

S tímto sebejistým sebeosvobozujícím patosem maximálně kontrastuje pokorné křesťanské hledání Bohem darovaných cest ke spáse a k alespoň nepatrnému pochopení jejího tajemství ? ať už z hlediska přírodních věd, např. zkoumáním možností, jaké nám dává informační technologie vzhledem k přijetí pojmu Boží prozřetelnosti (Evžen Kindler), nebo z hlediska humanitních oborů, např. objevováním k transcendenci vázaného významu hodnot, jak nám jej zprostředkovává dosavadní vývoj filosofické axiologie (Jolana Poláková), nebo především přímou teologickou tematizací posledních lidských věcí (Tomáš Špidlík, pokračující diskuse mezi Ctiradem Pospíšilem a Stanislavem Sousedíkem, Lukáš Nosek o dokumentu Mezinárodní teologické komise apod.).

Čtení z dnešního dne: Úterý 21.11.

2 Mak 6,18-31; Lk 19,1-10

Komentář k Lk 19,1-10: I z doby nedávné ke mně mluví vzory statečnosti a odporu. Následování Ježíše předpokládá odvahu postavit se většině. Připravuji se na to?

Zdroj: Nedělní liturgie

Stipendia KAAD pro studium a bádání v Německu

(21. 11. 2017) Německá katolická stipendijní organizace Katholischer Akademischer Ausländer-Dienst e.V. (KAAD) poskytuje mladým...

C. S. Lewis

(21. 11. 2017) ateista, konvertita, apologeta a ´tvůrce Narnie´ (? 22. 11. 1963)

Slavnost Ježíše Krista Krále

(20. 11. 2017) Slavnost Ježíše Krista Krále je svátek, který se slaví poslední neděli liturgického roku (34. neděli v liturgickém...

Světový den chudých

(18. 11. 2017) Světový den chudých se připomíná vždy 33. neděli v mezidobí, tedy neděli před slavností Ježíše Krista Krále.

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...