Kdo se umí rozdělit, má z toho nakonec sám víc - archív citátů

5. 3. 2007 , Jolana Poláková

Teologické texty v podzemí (TT 1/2007)

Letošní 90. narozeniny Oto Mádra slaví s jubilantem i jím založený a celé čtvrtstoletí redigovaný časopis. První letošní číslo má proto ojedinělý retrospektivně dokumentární obsah.
Ten, kdo nikdy nedržel ? nebo vzhledem ke svému věku ani nemohl držet ? v rukou cyklostylované výtisky samizdatových TT, nebo také ten, kdo by si dnes rád autenticky připomněl osvěžující a plodnou atmosféru, kterou v 80. letech tyto sešity vytvářely ? neboli kdo by chtěl s časovým odstupem vnímat, jaké to bylo setkávat se s poctivě promyšlenými příspěvky, které otvíraly zakázaný duchovní prostor a podněcovaly k nezávislému myšlení a reflexi křesťanské víry i v podmínkách ateistické diktatury ? ten může sáhnout po letošním čerstvém výboru z oněch sedmnácti ?podzemních? čísel. V něm ? neboli v čísle 1/2007 Teologických textů ? najde některé dodnes inspirující statě jak zahraničních teologů a filosofů (od Karla Rahnera až po Mikuláše Lobkowicze), tak i domácích přispěvatelů (od Josefa Zvěřiny až k autorům, jejichž pseudonymy se dnes už nepodařilo rozluštit).

Toto tvořivé duchovní setkávání, k němuž docházelo riskantním přičiněním Oto Mádra navzdory všem nástrahám ?železné opony? a ministerstva vnitra, ukazuje nejen specifičnost tehdejší situace ? neboť je na něm dobře vidět, co nám v oblasti křesťanského života a myšlení komunistický útlak vzal, i co nám naopak umožnil objevit ?, ale navíc nás může inspirovat k uvážlivějšímu rozlišování toho, čeho z našich tehdejších ideálů se v nově nabyté svobodě můžeme s dobrým svědomím vzdát, a toho, co bychom z tenkrát obdržených darů naopak měli odpovědně rozvíjet. Nové číslo Teologických textů (kontakt přes www.teologicketexty.cz) vyzývá mimo jiné i k tomuto zamyšlení.

Čtení z dnešního dne: Neděle 19. 11.

Př 31,10-13.19-20.30-31; Žalm 128; 1 Sol 5,1-6
Mt 25,14-30

Při čtení evangelia této neděle se posluchači často ptají, zda potrestaný třetí služebník netrpí bezpráví. Vždyť pán je tvrdý a „sbírá, kde nerozsypal“. Úvaha vypravěče však poukazuje na důležitý detail: Cožpak třetí služebník neznal Pána dobře? Vždyť ví, jak smýšlí! Jde o zaměstnance, který neprovede zadanou práci a ještě se vymlouvá. Nejde tedy o odsouzení těch, kdo mají úzkostnou povahu. Je třeba nepřehlédnout, v jaké souvislosti náš úryvek zaznívá, protože není obecná! Jde o texty mluvící o konci světa. Proto je pravděpodobné, že zde je řeč o přijetí evangelia v kontextu široké židovské komunity. Mnozí evangelium nepřijali, protože jim nezapadalo do tradic a vlastních představ o prožívání víry. Ale i dnes jsou lidé, kteří utíkají do minulosti, v níž spatřují jistotu. Nic „nového“ ze strachu nepřipouští. To ovšem nenese plody, které Pán očekává.

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...

Litanie ke Kristu Králi

(16. 11. 2017) Kriste, Králi všeho tvorstva, smiluj se nad námi. Kriste, Králi národů, Kriste, Králi králů, Kriste, Králi nebe i...

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(15. 11. 2017) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen...

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

(12. 11. 2017) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2017) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens...