25. 9. 2006 , Jolana Poláková

Vědění a moudrost

Náš vztah k těmto dvěma veličinám se v soudobé vývojové fázi naší civilizace může někdy jevit jako dilema. Teprve převáží-li moudrost, začne jí vědění harmonicky a k všestrannému prospěchu sloužit. Různými aspekty vzájemného poměru vědění a moudrosti se zabývá podzimní, třetí číslo Teologických textů.
Jak vůbec v zásadě charakterizovat myšlení, které se nespokojuje s věděním a směřuje k etickému vztahu? Tuto základní otázku do hloubky řeší filosof Emmanuel Lévinas. Historik teologie Thomas Schärtl vychází z dnešní naléhavé potřeby překonat konfliktní komunikační strategie dialogickou komunikací a nachází významné inspirace v pracích antických a středověkých autorů. Jak v uplynulých staletích přispívali k růstu vědění a moudrosti čeští jezuité, tím se objevně zabývá studie olomouckého profesora Pavla Ambrose SJ. Zajímavé poznatky se vynořují i z neotřelých pohledů českého fyzika Miloše Lokajíčka a německého lékaře von Ditfurtha na vztah vědy a náboženství. Neméně zajímavá je konfrontace biblického pojetí moudrosti s jejími filosofickými koncepty rozšířenými v době vzniku křesťanství. Autory takto zaměřených článků jsou biblisté Josef Hřebík a Jaroslav Brož z pražské teologické fakulty.

Ale protože není nad živé příklady moudrých osobností, defilují v tomto čísle Teologických textů Michelangelo (Pavel Kalina), Solovjev (Karel Sládek), kardinál Newman (Günter Biemer), kardinál Dulles (František Štěch) a další. Na portrétu Karla Jasperse dokázal děkan pražské teologické fakulty Ludvík Armbruster rozvinout obecnou problematiku vztahů mezi filosofií a teologií. Podnětná nejen pro odborníky je i stať profesora Ctirada V. Pospíšila o prorockém rysu novodobé české teologie.

Nelze vynechat alespoň zmínku o tom, že Bogdan Pelc nadhazuje objevnou otázku, zda vnímání krásy může být argumentem pro Boží existenci, nebo že Michal Altrichter zkoumá aktuální problém etiky recenzování. Všechny tyto kusé zmínky sice nemohou nahradit osobní setkání s časopisem (například prostřednictvím www.teologicketexty.cz) - mohou však být alespoň srdečným pozváním.

Čtení z dnešního dne: Úterý 12.11.

Iz 40,1-11; Mt 18,12-14

Komentář k Iz 40,1-11: I já jsem vyzván, abych volal! Okolí mám beze strachu upozornit: můj Bůh je šetrný ke slabým, jako pastýř k březí ovečce.

Zdroj: Nedělní liturgie

Když Bůh mlčí – nyní i jako audiokniha

Když Bůh mlčí – nyní i jako audiokniha
(12. 12. 2017) Když naše modlitby narážejí jakoby na zavřené nebe….

Jan od Kříže (svátek 14.12.)

(10. 12. 2017) Neměl dar humoru, neměl vůdcovské a organizační vlohy, nebyl strhujícím kazatelem, byl malé postavy... Zemřel 14. 12....

Jak obdarovat, aby se nejednalo o další věc do šuplíku?

(7. 12. 2017) Přemýšlíte, jaký dárek k Vánocům vybrat nejbližším? Katolický týdeník přinesl několik zajiíavých tipů.

Eucharistie ve výtvarném umění - jedinečná výstava v Plzni

Eucharistie ve výtvarném umění - jedinečná výstava v Plzni
(5. 12. 2017) Nabízíme vám zajímavý tip - jako jeden z důvodů navštívit západočeskou metropoli...

Adoptuj si politika

(4. 12. 2017) Modlitební iniciativa, která místo neustálé kritiky a odmítání politiky chce podpořit postoj, který bude odrážet...

Mikuláš (6.12.)

(4. 12. 2017) Mikulášova velikost nebyla v hrdinství, které se nechává mučit, zavřít a popravit. Jeho velikostí byla každodenní...