Studia theologica 42
V úvodním studii „‚Svoboda‘ v listu Galaťanům“ se Ladislav Tichý zamýšlí nad tím, v jakém smyslu je oprávněné nazývat list Galaťanům „Magna charta křesťanské svobody“. Probírá jednotlivá místa, na nichž se o svobodě mluví, a ukazuje, že Pavel chápal svobodu na jedné straně jako osvobození od snahy ospravedlnit se před Bohem plněním skutků zákona, na druhé straně se ale tato svoboda musí projevovat laskavou službou druhým.
Mireia Ryšková se zaměřila na „Královské kněžstvo v Prvním listě Petrově a Zjevení Janově“. Místa, na nichž se o královském kněžstvu mluví, vykládá s ohledem na poselství obou knih, které mají křesťany povzbudit a ujistit je o Boží suverénní vládě nad světem.

Článek Pavla Dudzika „Pseudo-Anthimos, O svaté církvi“ přináší překlad a rozbor tohoto textu, který obsahuje polemiku s ariány a eusebiány.

Historik Rudolf Svoboda zkoumá „Katolické a nekatolické rezonance prvního vatikánského sněmu v jihočeské metropoli“. Ve své studii ukazuje, jak o koncilu referovaly českobudějovická katolická i nekatolická periodika.

Martin C. Putna se zaměřil na literární obraz česko-amerického světce: „Jan Nepomuk Neumann v zrcadle české biografické produkce“. Mimo jiné si klade otázku, v čem byl pro české hagiografy tento autor nový a v čem typický, jak jeho svatořečení souviselo s vnitřní situací americké církve a jak čeští hagiografové pohlíželi na otázku národnostní, tedy zda Neumanna považovali za Čecha či Němce.

Marie Kolářová hledá „Podmínky vyloučení svátostné důstojnosti manželství“. Její článek přináší podněty pro pastorační praxi, v níž se často oddávajícím stává, že od nich mladí lidé žádají církevní sňatek spíše ze společenských důvodů. V takovou chvíli je třeba si klást otázku, zda je možné u snoubenců předpokládat víru, která by postačovala, aby manželství bylo svátostné.
V závěru je uveden překlad dokumentu palestinských křesťanů „Palestinský kairos“ s úvodní studií Kateřiny Děkanovské.

Nechybí ani recenze, které jsou volně dostupné v databázi ceeol.com. C. V. Pospíšil: Jako v nebi, tak i na zemi: Náčrt trinitární teologie (Eduard Krumpolc); Edward Schillebeeckx: Lidé jako Boží příběh (Michal Opatrný); Karel Sládek a kol.: Monoteistická náboženství a stát (Roman Míčka); Martina Ondo Grečenková – Jiří Mikulec: Církev a zrod moderní racionality: Víra – pověra – vzdělanost – věda v raném novověku (Zdeněk Duda); Kateřina Brichcínová – Karel Skalický – František Štěch – Tomáš Veber: Teologie v utkání s pluralitou náboženství: Přínos Vladimíra Boublíka v přístupech a hodnocení jeho žáků (Zdeněk Duda); Pavel Marek – Volodymyr Bureha – Jurij Danilec: Arcibiskup Sawatij (1880-1959): Nástin života a díla zakladatelské postavy pravoslavné církve v České republice (Petr Balcárek); Ladislav Tichý: Chvála lásky: Interpretace a účinky 13. kapitoly Prvního listu Korinťanům (Peter Cimala); Bedřich Nosek: Aramejština babylónského talmudu: Praktická gramatika (Filip Horáček).

www.studiatheologica.eu