Navigace: Tematické texty Š ŠtěstíDelší texty Člověk (Joseph kardinál Ratzinger)

Člověk (Joseph kardinál Ratzinger)

Člověk je pojímán čistě individualisticky, je jen on sám. Je zbavován vztahu, který k němu patří a skrze který se vlastně teprve stává sám sebou. Nárok být sám nad sebou poslední instancí i nárok brát si od života tolik, kolik jen jde, aniž by někdo měl právo mu v tom bránit, patří k životnímu pocitu, který se dnes člověku nabízí. Proto je pak samozřejmě i slovo "To nesmíš", kterému bychom se měli podrobit, zasahováním, které se stalo útokem a jemuž se člověk brání. Nakonec je tu k debatě opět základní otázka:
Jak se člověk stane šťastným? Jak správně žít? Je pravda, že smí být sám sobě měřítkem, aby mohl být šťastný? Nedávno jsem s přáteli mluvil o tom, že zde v krajině Frascati se právě chystají prořezávat vinnou révu. Je totiž plodná, jen když se celá léta prořezává. Prořezávání tedy patří k plodnosti. Hned si můžeme připomenout kapitolu 15 z Janova evangelia jako podobenství týkající se lidské existence i společenství církve. Chybí-li odvaha k prořezávání, vyrostou jen listy. Vztaženo na církev: Pak existuje jen papír a nemůže se zrodit žádný život. Vyslovme to Kristovými slovy, který říká: "Právě když si myslíš, že musíš vlastnit jen sám sebe a hájit se, tak se ničíš. Protože nejsi utvořený jako ostrov sebe samého, který stojí sám na sobě, nýbrž proto, že jsi utvořený pro lásku, a tudíž dávání, na vzdávání se, na prořezávání sebe samého. Jen když se dáváš a ztrácíš sebe, můžeš žít."

Toto základní rozhodnutí musí být zdůrazněno jakožto nabídka svobodě člověka. Také by mělo být objasněno, že žít s pouhými nároky je falešný recept k životu. Odmítání utrpení a odmítání stvořenosti, tedy podřízení se nějakému měřítku, je posléze odmítnutím lásky samé, a to člověka ničí. Neboť' právě tím, že se podřídí nějakému nároku a nechá se prořezat, může zrát a přinášet plody.

U mladých lidí můžeme stále častěji pozorovat, že se cítí nevytíženi, že jsou na ně kladeny malé nároky. Jejich příklon k sektám s radikálními interními nároky se dá také zčásti vysvětlit, že jednak hledají jistotu a bezpečí, jednak že chtějí, aby na ně byly kladeny nároky. Někde v člověku je ukryto vědomí: Chci, aby na mě byly kladeny nároky, musím se utvářet podle nějakého vyššího měřítka a učit se dávat a ztrácet.

(Joseph kardinál Ratzinger: Křesťanství na přelomu tisíciletí (otázky kladl Peter Seewald), Portál, Praha 1997, 118-19)


Témata: Štěstí

Čtení z dnešního dne: Čtvrtek 28. 3., Zelený čtvrtek

1. čtení - Ex 12,1-8.11-14; Žl 116; Evangelium - Jan 13,1-15

Komentář k Jan 13,1-15: Mytí nohou je obrazem Ježíšovy lásky a znakem služebnosti církve. Bez ohledu na to, zda jde o ženy či muže. Chci naplňovat vizi církve, která slouží všem? Zde nejde jen o rituál…

Zdroj: Nedělní liturgie

Velký pátek

(28. 3. 2024) Velký pátek je připomínkou utrpení a smrti Ježíše Krista na kříži.

Terezie z Avily - výročí narození

(27. 3. 2024) Svatá Terezie od Ježíše, "Terezie z Ávily" (28. 3. 1515 Ávila – 4. 10. 1582 Alba de Tormes) Nic ať tě…

Velikonoční triduum den po dni (papež František)

Velikonoční triduum den po dni (papež František)
(26. 3. 2024) I v současné pandemii je Kristův kříž jako maják a znamení naděje, která neklame. (z webu velikonoce.vira.cz)

Prožijte Velikonoce s dětmi krok za krokem

Prožijte Velikonoce s dětmi krok za krokem
(25. 3. 2024) Nabízíme několik jednoduchých podkladů, jak projít s dětmi od Květné neděle až ke vzkříšení.

Zelený čtvrtek

(25. 3. 2024) Význam a obsah Zeleného čtvrtku. Proč je zelený?

Časně ráno 25. března 1951 v zajateckém táboře v Severní Korei

(25. 3. 2024) Časně ráno 25. března 1951, na Hod Boží velikonoční, vylekal Emil Kapaun všechny ostatní zajatce. Přemluvil totiž čínské…

24. 3. 1944 zastřelili nacisté celou rodinu Ulmových (Polsko)

24. 3. 1944 zastřelili nacisté celou rodinu Ulmových (Polsko)
(23. 3. 2024) kvůli tomu, že ukrývali pronásledované židy. 


Konference Jak slyšet Boží hlas s Petem Greigem 
22. – 23. 3. 2024 v Praze.