Navigace: Tematické texty P Příběhy ke katecheziRůzné O příbězích - Výstižné slovo

O příbězích - Výstižné slovo


Jeden panovník z dávných časů hloubal nad otázkami života. Protože ho znepokojovala podstata dobra a zla, přikázal svému sluhovi, aby přinesl orgány, které jsou nejlepší, nejkrásnější a nejcennější.

Sluha přinesl zvířecí srdce a jazyk. Panovník si orgány prohlédl, přemýšlel o jejich smyslu a poté sluhu poslal, aby přinesl nejošklivější a nejhorší orgány.

Sluha šel a donesl opět srdce a jazyk. Udivený panovník se zeptal: "Přinášíš srdce a jazyk jako ty nejlepší orgány, a současně i jako ty nejhorší, jak to?“

Sluha skromně odpověděl: „Když to, co člověk cítí a co si myslí, jde upřímně od srdce a jazyk říká čestně jen pravdu, jsou srdce a jazyk ty nejcennější orgány. Člověk, jemuž patří, se cítí zdravý a šťastný. Když se však ze srdce stane vrahovo doupě, které zapírá svá přání, a jazyk mluví nepravdu a faleš, jsou oba orgány pro člověka, kterému patří, skutečným trestem. Svár, který rozsévá navenek, plní i jeho nitro a štěstí se od něho odvrací.“  
___________________________________


OBRAZ ŘEKNE VÍC NEŽ TISÍC SLOV!

Tato čínská moudrost stručně vysvětluje, proč vedou příběhy, anekdoty, mytologie a mudrosloví k cíli snáze než abstraktní výklady. Jednak oslovuje tato obrazná řeč oblast fantazie a intuice, a tak také mobilizuje schopnosti pravé poloviny mozku; jednak odvrací přímou verbální konfrontaci s problémem, a tím oddaluje vytvoření odporu. Obojí dohromady otevírá bránu k fantazii a vyvolává změnu stanoviska, takže problémy se jeví v jiném světle. Tento efekt je podpořen zejména tím, že orientální příběhy v našem kulturním okruhu umožňují zaujmout velký odstup. Proto se tato vyprávění znamenitě hodí pro použití ve výchově, neboť se obsahově týkají vymezeného problému, přitom jsou sepsána všeobecně srozumitelným jazykem a nabízejí většinou humorně komickou pointu, které se lze zasmát.

Příběhy mohou mít mnoho funkcí:

• Příběhy jako zrcadla
Posluchač se v příběhu poznává a může se prostřednictvím řeči obrazů většinou spontánně ztotožnit s hrdiny. Získává odstup od svých problémů a ve svých asociacích k příběhu vypovídá něco o svých konfliktech a přáních.

• Příběhy ukazují možnosti řešení
Odpovídající příběh poskytuje většinou celou paletu interpretací a možností řešení konfliktní situace. Vyzývá své posluchače k napodobení a povzbuzuje k pokusům.

• Příběhy poskytují ochranu
Příběhy stojí v pozitivní psychoterapii mezi terapeutem a pacientem jako filtr a ochrana. U pacienta brání tomu, aby měl pocit frontálního útoku na sebe, a aby si proto vybudoval odpor.

• Příběhy se dobře pamatují
Řeč obrazů si lze dobře zapamatovat. Aktivuje posluchačovy nebo čtenářovy potenciály svépomoci a způsobuje, že je relativně nezávislý na terapeutovi.

• Příběhy tradují kulturu
Obsahy příběhů informují o kulturních a společenských koncepcích oblasti svého původu a příslušné epochy.

• Příběhy jako prostředníci mezi kulturami
Příběhy jsou vždy reprezentanty nějaké kultury a jejích pravidel hry a modelů myšlení.

• Příběhy podněcují fantazii
Zejména u dětí oslovují příběhy oblast intuice a umožňují regresi do fantazie. Přitom se reaktivují dřívější způsoby chování a problémy se přehrávají ve fantazii. Současně však vycházejí na povrch i očekávání do budoucna a podporuje se jejich vlastní utváření. Díky obsahovému ohraničení problémů nastává ale vždy jen částečná regrese, takže i pacienti se slabým já z toho mohou mít užitek.

• Příběhy nabízejí alternativy
Každý příběh většinou nabízí pacientovi několik alternativních konceptů, protože připouští i několik interpretací. Pacient si sám vybírá, co odmítne, nebo přijme, aby to vyzkoušel v každodenním životě.

• Příběhy ukazují nový úhel pohledu
Velmi často je odpovědí posluchače na příběhy spontánní smích nebo přinejmenším úsměv; to zmenšuje napětí a ukazuje na překvapení. Známé situace a způsoby chování tak lze vidět z jiného úhlu pohledu a pozornost upoutávají nové - někdy i nezvyklé - možnosti řešení. 



Se svolením zpracováno podle knihy:
Nossrat Peseschkian, Příběhy jako klíč k dětské duši
kterou vydalo nakladatelství Portál.
Redakčně upraveno

 

Související texty k tématu:

 

"Příběhy pomáhají s katechezí"
Příběhy ke katechezi“ vznikly z potřeby rychle a účinně najít vhodný příběh k určitému tématu, který chceme sdělit druhým. Povídky jsou sesbírány v rámci Arcidiecézního katechetického střediska v Praze. Ve spolupráci s webovým portálem Pastorace.cz mohou sloužit širokému spektru uživatelů. Všechny povídky jsou zveřejněny s laskavým svolením vydavatelů. Rozdělení: dle témat / seznam jednotlivých příběhů.

Čtení z dnešního dne: Čtvrtek 25. 4., svátek sv. Marka

1. čtení 1 Petr 5,5b-14; Evangelium Mk 16,15-20

Komentář k Mk 16,15-20: Markova spolupráce s Petrem a to, co s naším Pánem zažil, se odrazilo v jeho celém životě. Dokážu proměnit v život to, co jsem skrze církev obdržel?

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťanská nostalgie nefunguje

Křesťanská nostalgie nefunguje
(24. 4. 2024) Obranné křesťanské strategie jsou plodem nostalgického návratu do minulosti, což nefunguje, řekl m.j. papež František na…

Žena, která neohnula hřbet: Růžena Vacková (* 23. dubna 1901) / audio k poslechu

(22. 4. 2024) Od nacistů trest smrti, od komunistů 22 let tvrdého žaláře.

Co obsahuje vatikánský dokument Dignitas Infinita (Nekonečná důstojnost)?

(22. 4. 2024)  Co se v dokumentu píše a v čem je překvapivý?

Den Země - 22. dubna

Den Země - 22. dubna
(22. 4. 2024) 22. dubna si celosvětově připomínáme Den Země. Nejde o svátek, kdy bychom se měli stát nějakými pohanskými uctívači…

Svatý Vojtěch (23. duben)

(22. 4. 2024) Dvakrát z Čech odešel a dvakrát se vrátil. Svůj život završil mučednickou smrtí při hlásání evangelia pohanům v…

Den skautů - 24. duben

Den skautů - 24. duben
(21. 4. 2024) Na svátek sv. Jiří se připomíná Den skautů.

P. Emil Kapaun (* 20. 4. 1916)

P. Emil Kapaun (* 20. 4. 1916)
(19. 4. 2024) Emil Kapaun byl Americký katolický kněz s českými kořeny, který zahynul v zajateckém táboře v Severní Koreji v roce…