Navigace: Tematické texty A Askeze (odříkaní, cvičení)Krátké texty, citáty Různé

Různé

V biblické výpovědi se láska k bližnímu poměřuje láskou k sobě. Jednostranná náboženská výchova v duchu nezištnosti kvůli Bohu výkonu přehlíží, že jen člověk, který má rád sebe, může být nesobecký a nezištný. Musí vybudovat vlastní já. //Taková výchova může být důvodem "přibývajících narcistických a individualistických seberealizačních tendencí naší doby".
//Pozor na jednostranné zdůrazňování sebeodříkání a na absolutizování nezištné lásky!// Z toho se odvíjí mravní zásada: "Miluj svého bližního nade všechno, jen ne sám sebe." Je to zfalšování hlavního přikázání lásky: "Miluj svého bližního jako sám sebe."
(Karl Frielingsdorf: Falešné představy o Bohu Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 1995, 131)

+

Askeze se spokojí se systematickým umrtvováním a ovládáním naší přirozenosti. Oběť dělá něco více: nabízí naši přirozenost a všechny její schopnosti Bohu. Sebezápor, který je pravdivě nadpřirozený, se musí snažit nabídnout Bohu to, co jsme si odřekli. Dokonalost křesťanského odříkání je v naprostém nabídnutí se Bohu, ve spojení s obětí Krista.
(Thomas Merton: Žádný člověk není ostrov, Krystal OP, Praha 1995, 63)

+

Toto odříkání a obnažení není v podstatě nic jiného než rub lásky: obracíme se k Bohu a tím se automaticky odvracíme sami od sebe a od stvořených věcí. "Milovat Boha je," podle Jana od Kříže, "kvůli Bohu vynakládat své síly na účinné osvobození ode všeho, co není Bůh" (Výstup II,5,7). Ještě zřetelněji to vyjadřuje Terezie z Avily: "Nemyslím, že úplné odevzdání spočívá ve fyzické askezi, nýbrž spíše v tom, že duše se bezvýhradně oddává dobrému Ježíši, našemu Pánu, neboť v něm nachází všechno, a proto zapomíná na všechno ostatní" (Cesta 9,5)
(Wilfrid Stinissen: Cesta vnitřní modlitby, Karmelitánské nakl., Kostelní Vydří 1995, 14)

+

Učte děti odříkání, aby byly lépe připraveny na lásku.
(Elmar Gruber: Děti se ptají na Boha, Portál, Praha 1994, 57)

+

Církev před Koncilem se spokojovala s řadou postních příkazů, aniž se zabývala smyslem a cílem postu. Z množství příkazů vyplynulo právě tak veliké množství dispenzí. Ztratilo se však přitom pochopení pro hodnotu postu.
Zkušenosti rané církve nám pomohou nově chápat půst jakožto výraz naší víry a jako způsob modlitby; jako modlitbu tělem i duší.
(Anselm Grün, OSB: Půst, Karmelitánské nakl., Kostelní Vydří 1995, 4)

+

Kříž tě nenutí, aby sis odpíral potěšení, požitek, ale abys podřídil potěšení Boží vůli, aby sis ho dopřával a prožíval ho v poslušnosti k jeho slovu a k zákonu, který on dal ne proto, aby člověku potěšení pokazil, ale aby ho uchránil od bolesti a smrti. Aby prostřednictvím malých radostí, které potkává na své cestě, zatoužil po radosti, jež nekončí.
(Raniero Cantalamessa: My kážeme Krista ukřižovaného, Karmelitánské nakl., Kostelní Vydří 1996, 130)


Čtení z dnešního dne: Úterý 20.2.

Iz 55,10-11; Mt 6,7-15

Komentář k Mt 6,7-15: Můj vztah k blízkým je odrazem mého vztahu k Bohu. Jsem připraven k odpouštění, jako ON?

Zdroj: Nedělní liturgie

Katecheze o rodinách pro rodiny

Katecheze o rodinách pro rodiny
(20. 2. 2018) Papež František nabízí šest katechezí s mottem: "Mluvme o rodině! Buďme rodinou!"

Přijímací řízení KTF - do konce února

Přijímací řízení KTF - do konce února
(20. 2. 2018) Přemýšlíte, kam se vydat po střední škole? Rádi byste rozšířili obzory možností studia svých dětí? Anebo Vaši potomci...

Když děti nepřicházejí

Když děti nepřicházejí
(20. 2. 2018) Nové číslo časopisu Rodinný život nese téma opředené mnoha otazníky, jež se ovšem dotýká stále většího počtu...

Křížové cesty

(16. 2. 2018) Propojit vše těžké v našem životě s Kristem... Soubor různých Křížových cest.

sv. Valentin z Terni (14. února)

(12. 2. 2018) Svatý Valentin, jeden z nejuctívanějších světců na světě, byl občanem Interamny (dnešní Terni) v Umbrii a podstoupil...

Popeleční středou začíná Postní doba

(11. 2. 2018) Je důležité, aby se křesťan v postní době nezabýval sám sebou, ale především Bohem samotným... Postní doba, půst,...