Navigace: Tematické texty E EucharistieDelší texty Slavení eucharistie a neděle (Sv. Justin 2. stol.)
Slavení eucharistie a neděle (Sv. Justin 2. stol.)
Tomuto pokrmu říkáme eucharistie, díkůvzdání. Nesmí na něm mít účast nikdo jiný než ten, kdo věří v pravdivost našeho učení, kdo byl omyt koupelí na odpuštění hříchů, koupelí znovuzrození, a kdo žije tak, jak nám to odkázal Kristus.
Nepřijímáme tu totiž obyčejný chléb a obyčejný nápoj; ale jak jsme byli poučeni, právě takovým způsobem, jakým byl náš spasitel Ježíš Kristus skrze Boží slovo učiněn tělem, a měl tělo a krev pro naši spásu, je tělem a krví vtěleného Ježíše také tento pokrm, nad nímž byla skrze jeho slovo pronesena modlitba díkůvzdání a z něhož se proměnou živí naše těla a naše krev.
Apoštolové totiž ve svých pamětech, které nám předali a které nazýváme evangelia, sdělili, že jim Ježíš dal následující příkaz: Když vzal do rukou chléb a vzdal Bohu díky, řekl: ‚To konejte na mou památku; toto je mé tělo.‘ A podobně když vzal do rukou kalich a vzdal Bohu díky, řekl: ‚Toto je má krev.‘ A že to svěřil pouze jim. A my už si to od té doby stále navzájem připomínáme.
Přitom ti z nás, kteří mají nějaký majetek, přispívají všem potřebným; a jsme stále pospolu. A při všem, co obětujeme, velebíme Stvořitele veškerenstva skrze jeho Syna Ježíše Krista a skrze Ducha svatého.
V den, kterému se říká den Slunce (tj. v neděli), se všichni, ať přebývají ve městech nebo na venkově, shromažďují na jednom místě a čte se z pamětí apoštolů nebo ze spisů proroků, dokud je možno. Potom, když předčítající skončí, pronese představený řeč, v níž napomíná a vybízí k napodobování všeho toho krásného.
Potom všichni společně vstaneme a nahlas se modlíme. A jak jsme o tom již dříve mluvili, když naše modlitby skončí, přináší se chléb a víno s vodou. Dále se hlasitě modlí představený, a vzdává Bohu díky, jak je mu dáno, a lid na to přisvědčuje slovem »amen«. Každý pak dostává a přijímá z pokrmu díkůvzdání a nepřítomným se posílá po jáhnech. Zámožní dobrovolně dávají podle vlastního uvážení, každý, co uzná za vhodné. To, co se takto sebere, se ukládá u představeného, a ten pak z toho vypomáhá sirotkům a vdovám i lidem, kteří pro nemoc nebo z nějaké jiné příčiny trpí nedostatkem, také uvězněným a cizincům, kteří tam zavítali na svých cestách, prostě stará se vůbec o všechny, kdo jsou v nouzi.
Toto shromáždění konáme všichni společně v den Slunce předně proto, že je to den, v němž Bůh změnil tmu a beztvarou hmotu a stvořil svět, a dále proto, že v tento den vstal náš spasitel Ježíš Kristus z mrtvých. Neboť den před Saturnovým dnem (tj. před sobotou) ho ukřižovali a den po Saturnově dni, to jest v den Slunce, se zjevil svým apoštolům a učedníkům a naučil je tomu, co jsme i vám předložili k úvaze.
Z ´První apologie´ od svatého Justina, mučedníka
(Cap. 66-67: PG 6, 427-431)
Čtení z Denní modlitby církve - breiáře
Související texty k tématu:
Eucharistie
- Eucharistie nás udržuje při životě během putování pouští života
- Eucharistie pozvedá člověka z omezenosti pozemského života
- Eucharistie sytí putující církev
- Pán skrze eucharistii přetváří anonymní dav ve společenství
- Díky eucharistii se ´měním v Ježíše´...
- Eucharistie je jednou z cest, po kterých k nám přichází Kristus
- Slavení eucharistie a neděle (Sv. Justin)
- Eucharistie nepatří jen do kostela
Neděle, Den Páně, Sedmý den...
- Neděle v pohledu křesťanů
- Neděle, den Páně, je nejlepší příležitostí k načerpání síly od Pána (Benedikt XVI.)
- Slavení neděle (Sv. Justin)
- Nesnídám, nesvačím, já to prostě nestačím...
- Neděle je pro křesťany shrnutím celých dějin spásy
- Neděle, nebo sobota (šabat)?
- Neděle NENÍ pouze bohoslužba. Naučme se vyvodit dobro ze zlého
- Neděle „neneděle“. Aneb Jak duchovně prospívat v době karantény