Navigace: Tematické texty O Osobnosti, svatíTomáš Morus Veselý svatý (Josef P. Ondok)

Veselý svatý (Josef P. Ondok)

Veselým světcem, který je rovněž blízko našim představám o moderní křesťanské spiritualitě, je anglický světec a mučedník sv. Tomáš Morus. R.Knox, anglický kněz a spisovatel podává výstižnou charakteristiku tohoto světce:
"Nesl svou svatost - kterou vlastnil ještě dříve, než získal mučednickou korunu - jako proniknutou žertem a vtipem. S žertem a vtipem vystoupil na popraviště nikoli jako člověk, který si musí namlouvat odvahu, ale jako člověk, který nemůže v sobě potlačit radost ze svého uspokojení."

Ve středověku se setkáváme s Božími "žertéry" a trubadúry, ale teprve protireformace zplodila tuto udivující kombinaci božího "vtipálka" v osobě Tomáše Mora. Podle R.Knoxe patří tento světec k novému světu, který vzniká v období renesance a je prorokem a předchůdcem nového světa. Je vpravdě moderním křesťanem. Kdyby dnes žil, tvrdí Knox, mohli bychom si ho představit, jak diskutuje s filozofy o Platónovi, jak s Wellsem konstruuje vybájené světy, nebo jak se s vtipem a ironií baví s G.B.Shawem.

K jeho svatořečení spolu s druhem a spolumučedníkem J.Fisherem došlo za poměrně dlouhou dobu, jako by (podle Knoxe) "Bůh měl úmysl dát lidem na vědomí, že oba tito světci jsou patrony naší doby". V něm je začátek nového humanismu, který obrací pozornost křesťanství k člověku a jeho přirozeným aspiracím: k jeho žízni po poznání světa i vlastního nitra a k jeho tvůrčímu úsilí zdokonalovat a přetvářet svět.

Psychologové někdy hovoří o "mučednickém komplexu", s nímž se setkáváme u světců nejstarších dějin církve. U Tomáše Mora však mučednictví nebylo zamýšleným cílem, spíše naopak. Snažil se mu vyhnout, aby mohl žít v kruhu své rodiny a přátel svůj harmonický život učence a státníka mezi svými knihami. Když se však toto mučednictví stalo nevyhnutelným východiskem jeho situace - vytvořené vnějšími okolnostmi, přijal je se samozřejmostí a nezávislostí, která tak dobře charakterizuje anglického ducha. Nechtěl být hrdinou, ale stal se jím, protože neviděl pro sebe jiné cesty.

Je nazýván "mučedníkem"svědomí a právě jeho citlivost na tuto individuální instanci, která představuje definitivní morální kritérium lidského jednání a rozhodování, by měla charakterizovat spiritualitu současného křesťana. Bůh se obrací k člověku jako k jedinečné a nezastupitelné osobě právě v této sféře jeho svědomí. Každý člověk má v božích plánech své jedinečné místo. Tradiční křesťanská spiritualita se někdy vyznačovala pasivitou. Křesťan rezignuje na tvůrčí rozhodování v přítomné chvíli a očekává vnější směrnice, které by měly určit jeho volbu. Stává se v jistém pejorativním smyslu "ovcí" pastýřské péče těch, kteří byli v církvi pověřeni, aby ho vedli. V tomto smyslu je tedy Tomáš Morus patronem nové doby, v níž se stále víc a více uplatňuje hodnota lidské osoby jakožto individua.

Tomáš Morus rád odvozoval své jméno "Morus" od řeckého termínu "moria", které znamená bláznovství, pošetilost, a svou představu křesťanského života spojoval se schopností být veselý a riskovat dokonce možnost stát se .předmětem smíchu druhých:Těšil se z plného života, miloval své knihy a své přátele, "kterých měl mnoho.

Schopnost žertovat pokládal za příznak duševního zdraví. K jeho domácnosti patřila i řada zvířat, např. opice, bobr a vydra a také množství ptáků, které miloval. Domníval se, že tak jako je člověk stvořen k obrazu Božímu především svým rozumem a racionálním poznáním, jsou zvířata stvořena, aby představovala Boží krásu a sílu. Jeho přítelem byl velký humanista Erasmus Rotterdamský, který často pobýval v Morově domácnosti v Chelsea a který nám o něm také zachoval řadu svědectví. Jemu věnoval Erasmus své největší dílo Chvála bláznovství, které sepsal právě v Chelsea. První kapitolou je "Erasmův věnovací list Tomáši Morovi", v němž Erasmus píše mimo jiné:
"Předpokládal jsem, že toto žertovné ztvárnění mých názorů ti přijde obzvlášť vhod, poněvadž míváš značnou zálibu v žertech tohoto druhu, to jest, pokud obsahují alespoň zrnko moudrosti a - nemýlím-li se - alespoň špetku vtipu a poněvadž se k celému lidskému životu stavíš takříkajíc s úsměvem Démokritovým."

Obdobnou charakteristiku duchovní fyziognomie Tomáše Mora podává autor biografického románu s názvem Jeviště bláznů (Stage if Fools) Ch.Bradley:
"Starý Vergilius psal, že "v srdci věcí leží slzy". Morus však svýma očima viděl také temnotu, která leží v srdci věcí. Avšak v nejhlubším nitru své duše si byl jistý, že navíc v srdci věcí leží i smích. "Sunt lacrimae, tenebrae et nugae rerum" (existují slzy, temnoty a smích věcí) a pro něho to nejdůležitější z této lidské trojice byl smích. Slzy vzlykají po víře, temnota po naději, ale po čem smích? Domníval se, že smích musí být nejblíže samotné lásce a milosti. Existuje druh bláznovství, které je podobno dětské nevinnosti. A nebylo řečeno, že dokud se člověk nestane malým dítětem, nalezne bránu nebe zavřenou?"


***

Se svolením převzato z knihy Bereme smích vážně?, kterou vydalo nakladatelství Trinitas


***

Delší ukázku z této knihy naleznete zde


Čtení z dnešního dne: Čtvrtek 18. 4.

čtvrtek 18. 4.; Evangelium – Jan 6,44-51

Komentář k Jan 6,44-51: Kristus chce vytvořit (a to s naší spoluprací) živé společenství. Se zaslíbením, že se u Jeho stolu setkáme!

Zdroj: Nedělní liturgie

Vychovával mládež ke svobodě jako křesťany a skauty - a stal se obětí fašistů

Vychovával mládež ke svobodě jako křesťany a skauty - a stal se obětí fašistů
(15. 4. 2024) Kněz Giovanni Minzoni rozuměl toxickému náboji ideologií

Týden modliteb za duchovní povolání

(15. 4. 2024) Týden modliteb za duchovní povolání každoročně vrcholí o 4. neděli velikonoční, která se nazývá nedělí Dobrého pastýře…

Sv. Damián de Veuster - největší Belgičan všech dob (svátek 15. 4.)

(14. 4. 2024) Diváci vlámské televize VRT nedávno zvolili v anketě největší Belgičan všech dob P. Damiána de Veuster

Händel: i v temnotách života přinesl skvělé hudební plody.

(13. 4. 2024) (* 23. února 1685 Halle + 14. dubna 1759 Londýn) Po prodělané mrtvici se dostal na pokraj zhroucení, a ochrnula i jeho…

Akce K: 13. dubna 1950 přepadli komunisté všechny mužské kláštery

Akce K: 13. dubna 1950 přepadli komunisté všechny mužské kláštery
(13. 4. 2024) 13. dubna 1950 přepadla komunistická Státní bezpečnosti v rámci "akce K" mužské kláštery na území celého…

Podpořte poutní dům Lomec

Podpořte poutní dům Lomec
(10. 4. 2024) Malé poutní místo Lomec se nachází nedaleko jihočeských Vodňan uprostřed lesa. Jde o poutní dům, kde je možné…

Dvojí život lidí v církvi? Pohoršení, zmatek a co dál? / audio k poslechu

Dvojí život lidí v církvi? Pohoršení, zmatek a co dál? / audio k poslechu
(9. 4. 2024) Jak se řídit křesťanskou radou: Neodsoudit člověka, ale jeho čin? Hledání odpovědí s Kateřinou Lachmanovou v…