Při Božím soudu nejde o ničení a trestání,  - archív citátů

Šabaka Petr | Sekce: Kázání

Období během roku (cyklus B)
02. neděle v mezidobí B / Petr Šabaka

Kde bydlíš dnes?

Promluva 2. neděle mezidobí B
 
„Šli tedy, viděli, kde bydlí, a zůstali ten den u něho“ (Jan 1, 39). Znovu a znovu jsem si četl tento verš Janova evangelia a žasl jsem nad jeho hloubkou. Vždyť v jediném verši je shrnutá celá dynamika povolání k životu učedníka. A teď nemám na mysli jen kněze a jiné zasvěcené osoby, ale každého křesťana. Každý člověk je pozván Kristem: „Pojďte a uvidíte!“ (Jan 1, 39)
 
Svým vnitřním pohledem vidím mnoho přátel a známých, pro které platí označení sympatizanti. Sympatizují s vírou křesťanů, ale jen Bůh ví, kdy překročí práh našeho společenství. Snad čekají v přítomnosti těch, kteří připravují cestu Pánu, kteří svým životem hlásají: „Urovnejte cestu Páně“ (Jan 1, 23). Čekají, až jednoho dne zvoláme: „Hle, Beránek Boží!“ (Jan 1, 36)
 
A v tuto chvíli jsme osloveni my, kteří jsme se již na cestu následování vydali. V úvodu do příběhu povolání proroka Samuela bychom se dozvěděli důležitou okolnost: „V těch dnech bylo Hospodinovo slovo vzácné, prorocké vidění nebylo časté“ (1 Sam 3, 1). I v samotném čtení si můžeme všimnout detailu: „Samuel ještě Hospodina neznal a Hospodinovo slovo mu ještě nebylo zjeveno“ (1 Sam 3, 7). Jsme my těmi učedníky, kteří rozumí Božím slovům, jsme těmi, kteří slyšeli jeho hlas a dokážou ho rozpoznat mezi všemi hlasy, které k nám mluví? Nepatříme náhodou k těm učedníkům, kteří sami potřebují ukázat na Pána: „To je on. Chceš ho následovat? Zajímá tě, kde bydlí?“ Můžeme znát techniku modlitby, můžeme mít zautomatizované odpovědi při liturgii i denní modlitby, můžeme se dokonale orientovat v Písmu, Katechismu, Kodexu kanonického práva a umně ovládat jazyk teologů. Ale …
 
Už poněkolikáté jsem rozečetl známou knihu Josefa Ratzingera Úvod do Křesťanství. Vždy jsem se však nasytil již prvními stránkami. I k dnešnímu tématu bych rád citoval několik slov:
 
„Ve věřících i nevěřících působí stejné vlivy, stejné síly – i když různým způsobem. Tedy i u věřících trvá nebezpečí nejistoty, která může v určitém okamžiku vystoupit na povrch a ukázat křehkost toho, co se nám zdálo vždy úplně samozřejmé“ (J. RATZINGER, Úvod do křesťanství, Petrov, Brno 1991, str. 10-11).
 
O co mi jde? Ukázat, že i křesťané životem ostřílení se čas od času musí Pána zeptat: „Rabbi, kde bydlíš?“ (Jan 1, 38) A odpověď může být možná leckdy překvapivá. Kdesi jsem také četl, a ona myšlenka se mi líbila, že jednou z důležitých charakteristik života z víry je chudoba. Je ostatně zmiňována jako první blahoslavenství. Ale ona chudoba je pravděpodobně míněna spíše jako ochota k otevřenosti, schopnost pružnosti v praktikování víry, schopnost přijmout bohatství různosti a rozmanitosti. 
 
„A ten den zůstali u něho.“ Ten den, jeden den: „Syn člověka (totiž) nemá, kde by hlavu složil“ (Mt 8, 20) Myslet si, že Pán, kterého jsem se rozhodl následovat před mnoha desetiletími, je stále na stejném místě a v podobě, v jaké jsem ho tehdy zastihl, nemusí být pravda. Možná tam byl, možná tam zase bude, ale musím ho znovu hledat: „Rabbi, kde bydlíš (dnes)?“
 
„Zůstávat“ s ním tedy znamená putovat s ním. A to ani ne tak od domu k domu, ale od člověka k člověku. Stát se spolu s ním naslouchajícím, poznávajícím, přinášejícím naději, radost, pokoj, pomoc a všem okolo říkat: „Hle, Beránek Boží!“

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

1 Král 17,10-16; Žalm Žl 146,6c-7.8-9a.9bc-10; Žid 9,24-28
Mk 12,38-44

„Jde jim zase o peníze,“ můžeme slyšet při vyslechnutí dnešního evangelia. Ale pozorný čtenář dobře postřehl, že právě o ně vůbec nešlo. Proč Pán sleduje přispěvatele, když šlo o ryze osobní věc? Leží mu na srdci učedníci. Brzy s ním ztratí bezprostřední kontakt. Budou vědět, jak mají sami ve svém soukromém životě žít poselství evangelia? Příkladem je vdova, žena bez zajištění, které tehdy poskytoval manžel. Nyní je bez příjmů. A ona dala všechno, co měla! Vzdala se všech jistot. Pán poznal, že motivací bylo naprosté odevzdání se Bohu, naprostá důvěra a víra v Hospodinovu moc. Tento obraz bude apoštoly doprovázet, až Ježíš nebude s nimi. Takto mají žít i oni.

Zdroj: Nedělní liturgie

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)
(8. 11. 2024) Alžběta z Dijonu: Karmelitka, která pomýšlela na sebevraždu...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)
(8. 11. 2024) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens…

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti
(6. 11. 2024) Svatá Anežka se narodila ve 13. století jako královská dcera, její otec byl král Přemysl Otakar I. Anežka ale netoužila…

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´
(4. 11. 2024) "Je nutné mluvit o smrti ... ne proto, abychom měli strach, ale abychom od něho byli osvobozeni." (Raniero…

Český kněz Emil Kapaun ve válce v Koreji 1.11.1950...

Český kněz Emil Kapaun ve válce v Koreji 1.11.1950...
(31. 10. 2024) Psal se rok 1950, byl první listopad. Americký vojenský kaplan v Unsanu v Severní Koreji otec Emil Kapaun odsloužil…

Význam slova ´svatý´ prodělal řadu změn...

Význam slova ´svatý´ prodělal řadu změn...
(30. 10. 2024) Život člověka probíhá v nejrozmanitějších vzájemných vztazích. Nikdo není odkázán jen sám na sebe, každý závisí na…

Duchovní víkend pro mladé muže od 15 do 30 let (8. - 10. 11. 2024)

Duchovní víkend  pro mladé muže od 15 do 30  let  (8. - 10. 11. 2024)
(30. 10. 2024) I letos na podzim se v pražském semináři uskuteční duchovní obnova pro mladé muže od 15 do 30 let a to konkrétně 8. -…