Maria bojuje po našem boku (papež František) - archiv citátů

27.5.2013 00:00

Od 1.6. hostí Sázavský klášter výstavu křesťanských ikon

Mimořádná výstava bude zahájena 1. června 2013 v 18.00 hod. komentovanou prohlídkou kláštera s autorem. Veřejnosti bude přístupná od 2. června do 27. září 2013

Díla předního současného českého ikonopisce Martina Damiana se od počátku června stanou součástí prohlídkové trasy Sázavského kláštera. Výstava Okno do nebe, která se koná u příležitosti jubilejního cyrilometodějského a svatoprokopského roku, je mimořádná především svým formátem. Tři desítky ikon jsou nainstalovány nikoliv jako v galerii nebo výstavní síni, ale podél celé prohlídkové trasy kláštera. Vzniká tak dojem, že jsou nedílnou součástí těchto historických prostor.

V rámci výstavy nabídne klášter k prohlídce i prostory, které běžně nejsou návštěvníkům otevřeny. Bude v nich vyhrazen prostor pro ikonopiseckou dílnu. Návštěvníci si tak budou moci prohlédnout postup a veškeré materiály, které se k tvorbě ikon používají.

Středověký benediktinský klášter na Sázavě je nejen významnou regionální dominantou a historickou památkou, je také místem ryze duchovním a kulturním. V dávné minulosti se zde setkávaly kultury východního a západního křesťanství a propojovaly umění všeho druhu. Letošní rok přináší Sázavský klášter pohled do dob byzantského umění.  

Výstava bude zahájena 1. června 2013 v 18.00 hod. komentovanou prohlídkou kláštera s autorem. Veřejnosti bude přístupná od 2. června do 27. září 2013 v otevíracích hodinách Sázavského kláštera. V pátek 2. srpna od 10 do 15:30h představí zájemcům svá díla sám autor.


Více informací na www.klaster-sazava.cz nebo na www.martindamian.cz.

O autorovi

Autor ikon, Martin Damian (1973), patří mezi přední současné ikonopisce. Tvorbě ikon se věnuje od roku 2003. Jeho tvorbu výrazně ovlivnilo šestileté působení v klášteře kapucínů a setkání s pravoslavnými ikonopisci, během kterých poznal tajemství tvorby ikon dle původních technik používaných v době Byzance. V roce 2010 ilustroval knihu „Důvěřuji Bohu a proto i bližnímu“ bratra Pacifika Matějky, OFMCap. Od roku 2010 vydává ve spolupráci se sestrami Paulínkami omalovánky pro děti s tématikou ze života světců. I přes tvorbu dalších výtvarných dílek různého charakteru zůstávají ikony jeho velkou láskou.

 

[nahoru]

Čtení z dnešního dne: Neděle 26. 3.

1 Sam 16,1b.6-7.10-13a; Žalm 23; Ef 5,8-14
Jan 9,1-41

V úryvku evangelia se do konfrontace dostává hned několik skupin lidí. Nejen uzdravený slepec a farizeové, ale i slepcovi rodiče. Jakoby „zdravý rozum“ velel, že obyčejný chlapík chodící po ulici nemůže být Božím synem. Jenže tento typ zdravého rozumu v této chvíli neobstojí. Lidé, se kterými uzdravený vede dialog, jsou představitelé víry! Oni první měli rozpoznat Mesiáše. Jak to, že zcela selhávají? Jak to, že mesiáš oslovuje žebráky, chudé a nikoli elitu? Protože Mesiáše pozná jen ten, kdo ho hledá, očekává, kdo touží se s ním setkat… Kdo ho prosí za uzdravení. Jak legračně vyznívá otázka farizeů (tedy těch, kteří dávají najevo, že usilují o dokonalost): „Jsme snad i my slepí?“ v níž předpokládají jasnou odpověď. Nyní je třeba hledat, jaké skutečné místo v příběhu zaujímáme my. Kterou z postav jsme my? Jsme to totiž často my sami, kdo spolu s farizeji považujeme svůj postoj za tak jasně daný, že neumožňuje vstup skutečného Božího pohledu!