Zkušená pedagožka, která vedla studenty k osobní i občanské identitě
a stavěla s nimi letecké modely

Mary Aquinas Kinskeyová byla americká františkánka, kterou Letectvo Spojených států Amerických (USAF) ocenilo za „význačný přínos k pokroku letectva v zájmu národní bezpečnosti a světového míru“.

Mary Aquinas Kinskeyová  se narodila 27. května 1894 v Zanesville v Ohiu a zemřela 20. října 1985 v klášteře Svaté rodiny v Manitowoc ve Wisconsinu, kam se uchýlila po infarktu v roce 1977. Do kláštera vstoupila v sedmnácti letech, absolvovala Catholic University of America a začala učit na střední škole.  Přitom se dál vzdělávala a v roce 1942 získala magisterský titul z elektroniky, když na University of Notre Dame obhájila práci „Electron Projection Study of the Deposition of Thorium on Tantalum“. V letech 1943 až 1945 učila na Catholic University ve Washingtonu, D. C., předletové kurzy. Po válce byla touto institucí požádána o vypracování kurikula pro zavádění leteckých a kosmických věd do katolického základního školství. V letech 1948 až 1969 byla školní inspektorkou v diecézi Green Bay ve Wisconsinu.

Při vyučování se vždy snažila, aby studenti látku poznávali pozorováním a vlastní aktivitou. Spolu s nimi sledovala filmy o vesmíru, stavěli společně letecké modely nebo elektronická zapojení, brala je na exkurze. Věnovala se i vzdělávání učitelů základních škol. V rámci kurzů, které vedla v šedesátých letech na Marquette University a kterých se účastnili i specialisté z NASA, jim mj. ukazovala, jak improvizovaně zacházet s různými pomůckami. I tady se držela poznávání pozorováním a vlastní aktivitou. Noviny The Milwaukee Sentinel z 8. září 1957 pak velmi zjednodušeně uvádí její metodu vyučování: rozvinout ve studentovi smysl pro občanství, znalost jeho země, demokracie a lidí, kteří utvářeli tento svět. Dále mu vštípit smysl pro vlastní důstojnost, důležitost a smysl pohledu upřeného k nebi. Inspirovat ho, aby byl tak nadšený ohledně vlastní budoucnosti a věcí, které se může naučit a vykonat, že ho nebude přitahovat delikventní chování. Zvláště v posledním bodě si lze snadno představit vztah k zájmům a koníčkům.

Pilotní průkaz pro řeholnici

Studentský pilotní průkaz získala sestra Mary Kinskeyová již před druhou světovou  válkou. V roce 1938 se spolu se sestrou Marie Paul zapsala do pilotních kurzů na letišti v Manitowoc. Z čeho vycházel její zájem o letectví? Některé články zmiňují zájem jejích studentů o tento obor a její snahu vědět vše o tom, co učí. Jiné články zmiňují dopisy bývalých studentů – vojáků, kteří ji prosili, aby žáky učila navigaci, meteorologii a rádiovou komunikaci. V každém případě platí, že se tím přiblížila svým studentům a rozvíjela hřivny, které od Boha dostala.

Zájem studentů o letectví je vidět i z její rady, publikované v listu Lewiston Morning Tribune z 8. srpna 1943: „Chcete-li udržet děti doma a šťastné, chcete-li, aby byly dobrými občany, pak je nechte s těmi leteckými modely, které tak rády staví.“ Sestra Mary Aquinas byla členkou organizace Civil Air Patrol. Tato organizace se zabývá pomocí v krizových situacích, ale také výchovou v letectví a kosmonautice a programy pro mládež. „My sestry musíme být jako svatý František – vším všem lidem,“ zdůvodňovala v listu Green Bay Register z 12. srpna 1966 tuto nečekanou aktivitu. „Jako zdravotní sestry a učitelky musíme být připraveny zapojit se při jakémkoliv případu nouze, který může třeba vyžadovat i létání nebo výuku aerodynamiky.“ Zároveň list publikoval snímek, jak se s devíti dalšími řeholnicemi chystá k letu vojenským dopravním letadlem C-119. Jeho pilot předvádí na Mary Aquinas správné nasazení padáku, zatímco ostatní řeholnice se svými padáky v rukou tuto proceduru zaujatě sledují.

Splněný sen: pilotovat tryskáč

Roku 1957 ji USAF ocenilo za „význačný přínos k pokroku letectva v zájmu národní bezpečnosti a světového míru“. USAF tehdy splnilo i její přání letět tryskáčem, a tak mohla několik set mil pilotovat dvoumístný cvičný proudový letoun T-33. Nabídku U. S. Navy na překonání rychlosti zvuku, kterou dostala o rok později, bohužel nemohla využít kvůli jiným povinnostem. Ovšem už sám let tryskáčem byl v roce 1957 pro civilistu velice nevšední věcí a pilotovat tryskáč odvozený z první americké proudové stíhačky patřilo do říše snů leteckých nadšenců. V civilním provozu tehdy létaly pouze sovětské Tu-104 pro 50 cestujících, zaváděné od září 1956. První proudová dopravní letadla světa, britské letouny de Havilland Comet, byla v té době po několika katastrofách uzemněna. I kdyby létala, bylo tehdy vyrobeno jen 25 letadel pro 40, resp. 44 cestujících. Komerčně uspěl až Boeing 707 pro 179 cestujících, ten však vykonal první let s pasažéry teprve v říjnu roku 1958.

Roku 1957 se sestra Mary Kinskeyová také stala předlohou televizní hry CBS The Pilot. Rovněž byla velmi volnou inspirací pro sitkom The Flying Nun o létající řeholnici se Sally Fieldovou v hlavní roli – v tomto případě ovšem bez letadla.

Ing. Boleslav Vraný, Ph.D.,
ve spolupráci s Douglasem Mrotekem
a sestrou Catherine Gillesovou ze Silver Lake
College of the Holy Family

Se svolením převzato z
Revue České křesťanské akademie Universum 3/2014
Redakčně upraveno