cestou k setkání s Kristem,
ponoření v Krista
a obnovení života …
 
V postní době se vydáváme na cestu naslouchání Božímu slovu, modlitby a obrácení. Během čtyřiceti dní nám liturgie pomáhá opětovně prožít klíčové fáze tajemství naší spásy.




Člověk byl stvořen,
aby byl přítelem Boha


Člověk byl stvořen, aby byl přítelem Boha. Avšak hřích narušil tento vztah důvěry a lásky a lidstvo se v důsledku toho stalo neschopným uskutečnit své původní povolání. Díky Kristově vykupitelské oběti jsme však byli vysvobozeni z moci zla.



Křest je
„první vzkříšení“

Pokřtěný, který v Kristu zemřel hříchu, se rodí k novému životu a znovu je obdařen důstojností dítěte Božího. Proto byl v prvotním křesťanském společenství křest považován za „první vzkříšení“. Postní doba je tedy již od samého začátku prožívána jako období bezprostřední přípravy na křest, který je slavnostně udělován během velikonoční noci.



Postní doba je cestou
k setkání s Kristem …

Celá postní doba je cestou k velkému setkání s Kristem, k tomuto ponoření v Krista a obnovení života. My už jsme pokřtěni, ale křest v našem životě často není moc účinný. Proto je postní doba i pro nás opětovným „katechumenátem“, v němž jdeme znovu vstříc našemu křtu, abychom jej znovu objevili a hluboce prožili, abychom se znovu skutečně stali křesťany.



Obrácení
je každodenní proces

Postní doba je příležitostí k opětovné proměně v křesťany skrze neustálý proces vnitřní změny a pokroku v poznání a v lásce Kristově. Konverze nikdy není jen jediná a navždy, ale je to vnitřní cesta celého našeho života. Konverzi ale nelze omezovat jen na určitou dobu: je to každodenní cesta, která musí zahrnovat každý den našeho života. Postní doba je ale pro křesťana dobou vhodnou k usilovnějšímu tréninku hledání Boha a k otevírání srdce pro Krista.



Co je to vlastně
konverze, obrácení?

Obrátit se znamená hledat Boha, jít s Bohem, chápavě následovat učení jeho Syna, Ježíše Krista. Obrácení není snaha o pouhou seberealizaci, protože člověk není architektem svého věčného údělu. Nejsme to my, kdo jsme učinili sami sebe. Máme vyšší určení.



Obrácení znamená,
nepovažovat
za stvořitele
sebe samého

Obrácení znamená, že se nepovažujeme za stvořitele a autory nás samých. Konverze spočívá v tom, že svobodně a s láskou přijímáme závislost na Bohu, našem pravém Stvořiteli, závislost na lásce. To pak již není závislost, ale svoboda. Obrátit se znamená nesledovat jen vlastní osobní úspěch, který pomíjí, nýbrž opustit každou lidskou jistotu a jednoduše a s důvěrou následovat Pána, aby se Ježíš stal pro každého z nás „mým vším ve všem“.

Kdo se od Něho nechá získat,
nebojí se, že ztratí svůj život,
protože On nás
na Kříži miloval
a vydal sebe samého pro nás.




Zpracováno podle promluvy Benedikta XVI.
při generální audienci na Popeleční středu 2007.

- Tento text si též můžete stáhnout k vytištění ve formátu: pdf zde.

- Další texty k tématu postní doba naleznete zde, k tématu obrácení naleznete zde, k tématu velikonoce naleznete zde.